de eetbare tuin vervolg

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47493
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 10:47

Prairy dank je wel!
Budel is wat te ver weg,maar ik ga eens op Google kijken wat er hier in de buurt is.
het is een vrij grote boom,is een Zwijndrechtse wijnpeer geloof ik,ze zij ooit van een of andere club wezen kijken en geloof een oud ras?

Afbeelding
Maar ik vind het zo'n geweldige boom dat ik er dus ook een van wil hebben.

Marcella

Berichten: 36916
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:05

Zwijndrecht is stad hiernaast. :D

Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:29

black_kelpie schreef:
Prairy schreef:
Ja, tegen een Zuid muur. We hebben ze ook in het voedselbos staan maar die blijven heel klein.

Ze staan nog steeds in hun pot, ingegraven in de grond. Begrenzing van de wortels schijnt meer vruchten op te leveren. Ik knip ook een deel van de bladeren eraf en snoei de takken om stekken te kunnen maken, dat lijkt ook te helpen.

Oh nee, ik bedoel of je zuidelijker in Nederland zit :D Geen idee of dat zo heel veel uitmaakt, maar je hoort nog wel eens over verschillen. Budel zeg je, dat zit wel een stuk zuidelijker dan ik. Misschien is die van mij wel een ander ras die wat later begint? Geen idee. Ik heb net even gekeken en er zit echt nog niks in.


Oh :') Onder Eindhoven inderdaad :P en het is hier wel warmer als noordelijker meestal.

Dit is de Brown turkey.

Mijn moeder heeft een stek van de mijne, in kop NH en die heeft ook al vijgen erin, dus misschien inderdaad een ander ras.

Ellepel, graag gedaan :) Denk een pomologische club dan inderdaad. Daar zou je kunnen beginnen met je zoektocht :)

Let wel op welke onderstam er gebruikt wordt, als je formaat van op de foto wil, dan moet je hoogstam hebben. Duurt wel ff voordat die vruchten gaat geven of dat formaat is ;)

Malenka

Berichten: 7627
Geregistreerd: 04-10-06

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:48

Ellepel, ik wil hem wel enten voor je in ruil voor extra enthout voor mezelf. Maar dat kan pas weer in de winter. Ik kan de ent dan volgend jaar rond mei opsturen (die kosten zijn voor jou) of je kunt hem in Almere ophalen.

black_kelpie

Berichten: 7878
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:01

Mijn vijg is sowieso geen Brown Turkey, maar ik weet ook niet meer welke wel :') Ik maak altijd foto's van labels maar bij deze natuurlijk net niet, helaas.

ellepel

Berichten: 47493
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:33

malenka wat een mooi aanbod.
ik ga eerst kijken of ik in mijn directe omgeving iemand kan vinden.
maar mocht dat allemaal niet lukken dan neem ik contact met je op,dank je wel!

prairy
ik wil eigenlijk geen hoogstam , ik woon namelijk zelf zo’n beetje in het centrum van de stad, en ook al heb ik een vrij ruime tuin dan heb ik het toch liever wat lager wat bomen betreft
dat past hier beter.

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 21:39

Zijn er meer mensen die stro gebruiken onder hun planten? Ik twijfel of ik er wel genoeg omheen heb liggen namelijk

Afbeelding
Dit zijn mijn aardbeienbedje, pepers, tomaten en fruitbomen

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12766
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 22:09

Ik gebruik ook stro, ik heb er een iets dikkere laag op zodat je geen aarde meer ziet. Maar geen idee hoe dik het moet zijn.

Het idee is volgens mij dat er geen licht op de grond komt.

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 01:36

Op deze manier zal het weinig onkruid tegenhouden denk ik, maar wel al heel aangenaam zijn voor slakken om zich onder te verstoppen :=

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12766
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 07:09

pmarena schreef:
Op deze manier zal het weinig onkruid tegenhouden denk ik, maar wel al heel aangenaam zijn voor slakken om zich onder te verstoppen :=



Klopt, hier zitten de slakken ook graag onder het stro. Ik twijfel ook nog of ik er blij mee ben, de strolaag, ik heb het idee dat de slakken het veel te fijn vinden in mijn tuin.

DemDeempel

Berichten: 1082
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-24 08:30

Bedankt voor de tips! Ik ga denk ik een combinatie van meer stro en slakkenvallen toevoegen.

Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 11:35

https://www.bernardin.ca/recipes/en/rhu ... illing.htm

Lekker :D

Met aardbeien uit de kas en rabarber uit de tuin. De rest van de winkel.

Smaakt ook uitstekend als sausje bij lavacake :j

6 potjes erbij in mijn pantry. Super blij met mijn nieuwe speeltje, Instant Pot pro plus.

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 12:19

Hier vanochtend weer tegen de 100 naaktslakken weggeplukt, klöte beesten vreten ook precies de kopjes uit de planten _-:(

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12766
Geregistreerd: 27-09-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 13:28

Ik heb sinds 3 dagen biervallen in de moestuin staan en dit had ik veel eerder moeten doen! Haal denk ik zo'n 200-300 slakken per dag uit de vallen.

Gisteren het aangedurfd om wat paprika uit te planten en die stonden er vanmorgen nog (er zat 1 slak op) en vanmorgen 2 courgetteplanten neergezet als proef op de som. Als ze er over een paar dagen nog staan dan ga ik meer uitplanten.

MarrieLeen

Berichten: 11403
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 14:58

Bij mij werkt het idd ook top met bier. Gisteren na de regen kwamen er nog wat los en die hebben ook zwemles gehad. :=

Maar idd, vind het erg spannend om nieuwe plantjes te poten, zo jammer geld ook. Zou het nog aangroeien als er wel een wortel met kop staat nog?

tamary

Berichten: 29278
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:05

Kijkende naar het optimisme van mijn gekochte courgette, er is hoop.

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:28

Hier is het een paar nachten goed gegaan en de nachten daarna had ik ineens allemaal plantjes waar precies het kopje uit is gevreten, en de rest staat nog -O-

Tomaat, paprika, komkommer, courgette.... om zeep geholpen. Er staat nu nog 1 paprika plantje met nog een kopje er in....daar heb ik in stukjes gesneden knoflook teentjes omheen gestrooid in een hoopje hem een kans te geven....

Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:59

Ik had al bier gehaald, nu ook maar in een emmer in de grond gedaan, beetje in het midden tussen de grote moestuin (met eenden er in) en de moestuin bij huis waar ik al dingen in geplant heb die al grotendeels verdwenen zijn...

pmarena

Berichten: 48380
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 06:25

Ik heb gisteravond de laatste overlevende paprika er weer uitgeschept, wat een treurnis jongens.....
Op een haar na zat het kopje er nog in.... de rest is allemaal onthoofd.

Ben benieuwd of de boontjes het wel gaan redden van die eikels.

black_kelpie

Berichten: 7878
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 09:49

De Honeoye begint leuk op gang te komen hier, de andere rassen laten nog even op zich wachten. Ze zijn heerlijk :9

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9216
Geregistreerd: 28-12-03

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:11

Ik heb gisteravond na een avond sauna nog een boterkuip van 500gr aan slakken gevuld. 5 kuipen aardappels, 1 moestuinbak met alleen uien en 10 potten met nog half of niet meer levende plantjes. Gatverdamme.

Ik had het dus nog te warm na de sauna + volle maan = hele nacht gedroomd over naaktslakken, naast me, in bed, over mijn plantjes :')

Voortaan maar niet meer vlak voordat ik naar bed ga slakken plukken :+

Biervallen doen het wel goed, de eenden lijken nu ook aan het werk te gaan in de echte moestuin dus hopelijk blijven de planten die ik daar geplant heb een beetje gespaard.

DideH
Berichten: 7029
Geregistreerd: 21-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:41

Prairy schreef:
Ik heb gisteravond na een avond sauna nog een boterkuip van 500gr aan slakken gevuld. 5 kuipen aardappels, 1 moestuinbak met alleen uien en 10 potten met nog half of niet meer levende plantjes. Gatverdamme.

Ik had het dus nog te warm na de sauna + volle maan = hele nacht gedroomd over naaktslakken, naast me, in bed, over mijn plantjes :')

Voortaan maar niet meer vlak voordat ik naar bed ga slakken plukken :+

Biervallen doen het wel goed, de eenden lijken nu ook aan het werk te gaan in de echte moestuin dus hopelijk blijven de planten die ik daar geplant heb een beetje gespaard.


Hahaha jouw droom :')

DideH
Berichten: 7029
Geregistreerd: 21-03-13

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:43

Ik had even een besefmomentje net. 20 dagen verschil _O-

Afbeelding
Afbeelding

De paprika doet ook al lekker door


Afbeelding

MissWeenie

Berichten: 358
Geregistreerd: 28-01-14

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 17:34

Hier kunnen de loopeenden helaas niet meer los in de moestuin zelf, ondanks dat ze veel groenten met rust laten, eten ze nu toch meer dan me lief is van zaken die ze juist niét mogen eten :+ Als ik er als politie agent bij blijf gaat het soort van, maar dan nog: ze moeten het nu maar even doen in hun eigen wei naast de moestuin. Jammer wel, want ondanks dat de slakken in z’n algemeen amper te vinden zijn in de moestuin, vind ik ze wél langs de heg bij m’n dahlia’s…dat is nu iedere ochtend en avond eraf plukken!

Marcella

Berichten: 36916
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 18:37

Afbeelding
Erwten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kruiden hoekje.
Afbeelding
Sla
Afbeelding
Haricots verts
Afbeelding
Uien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Klein overzichtje.