Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528


Jessix

Berichten: 16503
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:44

Na bijna 15 jaar geen vlees eten, eet ik het sinds een paar jaar weer af en toe. Ik eet dan enkel biologisch vlees. Soms van de biologische slager en soms uit de supermarkt.

Lindor92
Berichten: 7008
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:44

ziekte verspreiding. Hoe krijg je vogelpest/griep o.i.d. hier? Als pluimvee buiten loopt. Gewassen niet bestrijden moet ook gezonder zijn, naja kan ik me niet voorstellen en biologische groente zit ook geen smaak aan. Ik irriteer me sowieso gigantisch aan Wakker Dier. Er moeten minder koeien in Nederland zijn vanwege teveel mest, en ganzen zijn beschermd, en die schijten nu alles eronder en maken het land kapot.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:45

phormicola schreef:
Magrathea schreef:
Dat snap ik :) Ik denk alleen dat terugstappen van biologisch vlees naar industrievlees niet de oplossing is. Je creëert dan tenslotte weer minder vraag voor bio en meer voor industrie. Ik snap je punt hoor! Wanneer iedereen ineens biologisch vlees wil eten, maar wel graag veel alstublieft, dan is dat niet zo goed voor de aarde :+


We moeten met z'n allen wel erg weinig vlees gaan eten wil het een goede optie worden. En helemaal geen vlees is ook al niet de duurzaamste optie.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind dat helemaal niet leuk en ik eet zelf bio :')

Hoezo is helemaal geen vlees niet duurzaam? Momenteel wordt er veel graan, maïs en soja verbouwd voor veevoer. Dat kunnen we zelf ook eten. Of er iets anders op verbouwen zodat je monocultuur tegengaat.

Machie

Berichten: 16031
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:48

biovlees eten is enkel beter voor het dier, niet voor het milieu. Beter is het om zo min mogelijk of geen vlees te eten.
Ik eet goedkoop vlees.

Geen vlees eten is WEL duurzaam. Zoek maar eens op wat het kost aan voedingsmiddelen enz enz of 1 kilo vlees te produceren. Je schrikt je rot ;)
En als de hele wereld biologisch zou willen eten, hebben we nog 3 of 4 x de aarde nodig. Als het niet meer is ;)

verootjoo
Berichten: 35686
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:52

LiiNd_Y schreef:
ziekte verspreiding. Hoe krijg je vogelpest/griep o.i.d. hier? Als pluimvee buiten loopt. Gewassen niet bestrijden moet ook gezonder zijn, naja kan ik me niet voorstellen en biologische groente zit ook geen smaak aan. Ik irriteer me sowieso gigantisch aan Wakker Dier. Er moeten minder koeien in Nederland zijn vanwege teveel mest, en ganzen zijn beschermd, en die schijten nu alles eronder en maken het land kapot.


Niet-biologische pluimvee loopt ook buiten hoor... en biologische pluimvee wordt net zo goed opgehokt als er symptomen van vogelpest ergens zijn...

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:53


denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:57

En tegenover die artikelen staan jarenlange gefundamenteerde onderzoeken, wetenschappers en milieuorganisaties.

Kijk eens op Netflix hoeveel documentaires er zijn over veganisme en milieu.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:06

Waar het tweede artikel helaas volledig aan voorbij gaat is dat veel landbouwgrond wordt gebruikt voor het voeden van vee. Als je dus begaan bent met de destructieve werking van landbouw kun je dus maar beter minder vlees eten, of uitsluitend grazend vee. (En, eerlijk, het gros van de mensen die trots verkondigt dat grazend vee eten beter is dan een veganistisch dieet heeft zelf geen idee waar hun gehaktbal vandaan kom :o )

Het eerste artikel heeft een punt, ik vraag me alleen af waarom de grond waar wel gras op kan groeien voor vee niet geschikt is voor landbouw, en of daar niet iets aan te doen is.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:09

Ik schrik echt enorm van het aantal mensen dat optie 2 aanklikt, zo goedkoop mogelijk vlees. Hier bewust vegetarisch, al ruim 10 jaar. Zuivel koop ik biologisch.

Ik vind overigens de portemonnee écht geen excuus om dan maar goedkoop vlees te kopen. Dan eet je toch 1 of 2 keer in de week biologisch vlees?

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:14

Magrathea schreef:
Niet persoonlijk, maar omdat jij het nu toevallig zegt en dit topic over bewust eten gaat :) Veel mensen realiseren zich niet wat voor een impact vis nu eigenlijk heeft. Veel soorten worden overbevist, zijn daardoor met uitsterven bedreigd, of ze zijn überhaupt niet gezond omdat de vissen door het vervuilde water allerlei nare stoffen binnen krijgen.

Hier is een informatieve wijzer over vissoorten. Zoals je ziet zijn er maar weinig echt een goede keuze.
http://www.roblesreports.com/serverspec ... zerEos.pdf

Edit: dit is nog een tabel met andere bronnen:
http://goodfish.guide/wp-content/upload ... rprint.pdf

Merk wel op dat de keurmerken allemaal vanuit milieuoogpunt werken en niet vanuit dierenwelzijn (van de vis of de bijvangst).

Oh daar ben ik me wel bewust van, alleen vis mag ik ook niet schrappen uit mijn dieet :=
Dus voor mij is het kiezen uit twee kwaden.
Wel fijn dat je die wijzers geplaatst hebt, fijn om terug te zien dat ik nog enigszins qua vis redelijke keuzes maak :j

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:17

Magrathea schreef:
Waar het tweede artikel helaas volledig aan voorbij gaat is dat veel landbouwgrond wordt gebruikt voor het voeden van vee. Als je dus begaan bent met de destructieve werking van landbouw kun je dus maar beter minder vlees eten, of uitsluitend grazend vee. (En, eerlijk, het gros van de mensen die trots verkondigt dat grazend vee eten beter is dan een veganistisch dieet heeft zelf geen idee waar hun gehaktbal vandaan kom :o )

Het eerste artikel heeft een punt, ik vraag me alleen af waarom de grond waar wel gras op kan groeien voor vee niet geschikt is voor landbouw, en of daar niet iets aan te doen is.


Dat kan, ik heb deze specifieke artikelen alleen even gescand.

Er is grond die te arm is en waar gras wel kan groeien. In ons land komen de duinen met hun helmgras in me op alhoewel ik geen idee heb of dat eetbaar is.

De waarheid zal ergens in het midden liggen. Ik denk dat één gedachtegoed niet de volledige waarheid in pacht kan hebben.

Het argument dat er meer onderzoeken het tegendeel bewijzen is een drogreden, denice. Ook volksstammen onderzoekers kunnen het fout hebben. Kijk maar naar de controverse rondom verzadigd vet.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:19

Marloes__ schreef:
Ik schrik echt enorm van het aantal mensen dat optie 2 aanklikt, zo goedkoop mogelijk vlees. Hier bewust vegetarisch, al ruim 10 jaar. Zuivel koop ik biologisch.

Ik vind overigens de portemonnee écht geen excuus om dan maar goedkoop vlees te kopen. Dan eet je toch 1 of 2 keer in de week biologisch vlees?

Er zijn ook mensen die graag elke dag of bijna elke dag een stukje vlees hebben.
Dat is met de oplopende kosten van alle andere dingen in ons land voor erg veel mensen niet meer te doen.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:26

LiiNd_Y schreef:
ziekte verspreiding. Hoe krijg je vogelpest/griep o.i.d. hier? Als pluimvee buiten loopt. Gewassen niet bestrijden moet ook gezonder zijn, naja kan ik me niet voorstellen en biologische groente zit ook geen smaak aan. Ik irriteer me sowieso gigantisch aan Wakker Dier. Er moeten minder koeien in Nederland zijn vanwege teveel mest, en ganzen zijn beschermd, en die schijten nu alles eronder en maken het land kapot.


Dus alles maar lekker binnen laten? Mogen die dieren daar zelf ook wat van vinden? Als we het hier over honden hadden, dan ging iedereen over de kop van verontwaardiging.

Ik eet hier alles mijn hele leven al uit eigen tuin, gaat alleen water over heen. Ik kan je vertellen, smaakt stukken beter dan de slappe hap uit de supermarkt. Natuurlijk heeft niet iedereen die optie, maar je wil niet weten wat voor een rotzooi wij over ons eten hebben gegooid. Maar daar kwamen we later pas achter, toen er al bergen mensen én dieren dood waren gegaan.

Wakker Dier wil graag minder dierenleed, minder dode dieren (door slacht...) en een hoger dierwelzijn. Wakker Dier is niet anti-boer, maar dat weten de boeren zelf niet eens. Wakker Dier wil ook geen 200.000 melkkoeien naar de slacht sturen, ze zijn immers niet bepaald vóór de slacht.

Biologisch is niet het antwoord, maar voor de consument is het een mooi alternatief voor regulier.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:40

bruintje123 schreef:
Marloes__ schreef:
Ik schrik echt enorm van het aantal mensen dat optie 2 aanklikt, zo goedkoop mogelijk vlees. Hier bewust vegetarisch, al ruim 10 jaar. Zuivel koop ik biologisch.

Ik vind overigens de portemonnee écht geen excuus om dan maar goedkoop vlees te kopen. Dan eet je toch 1 of 2 keer in de week biologisch vlees?

Er zijn ook mensen die graag elke dag of bijna elke dag een stukje vlees hebben.
Dat is met de oplopende kosten van alle andere dingen in ons land voor erg veel mensen niet meer te doen.


Maar dan verkies je dus bewust je eigen genot boven dierenleed. Dat is waar ik zo van schrik in dit topic. En dan is dit nog wel een forum met mensen die van dieren houden, laat staan hoe de rest van de mensen hierover denkt...

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:46

Marloes__ schreef:
Maar dan verkies je dus bewust je eigen genot boven dierenleed. Dat is waar ik zo van schrik in dit topic. En dan is dit nog wel een forum met mensen die van dieren houden, laat staan hoe de rest van de mensen hierover denkt...


Dit denk ik vaak, maar durf het niet goed te zeggen. Je kan namelijk nog heel veel van dieren houden als je ze doodmaakt en eet? Ik zou niet echt blij zijn als ik mijn katten moest opeten, ik zou nog liever helemaal niks eten.

Ik snap ook niet dat mensen zeggen dat ze goedkoop vlees moeten kopen, omdat ze niks anders kunnen betalen? Ik moest alles betalen van 150 euro per maand, niet alleen eten. Ik ging ook niet dood en kocht ook gewoon vlees (toen nog wel). Bij de slager. Gewoon geen biefstuk kopen. En niet iedere dag vlees natuurlijk.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:55

Ik schrik altijd veel meer dat er zoveel opgehokte paarden staan in de winter maar dat de bio industrie uitgekotst wordt.
Terwijl in mijn beleving dat erger is. Dat opgehokte paard dat in de pas moet lopen dat ene uurtje.

maralyn

Berichten: 10485
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:04

bruintje123 schreef:
Ik schrik altijd veel meer dat er zoveel opgehokte paarden staan in de winter maar dat de bio industrie uitgekotst wordt.
Terwijl in mijn beleving dat erger is. Dat opgehokte paard dat in de pas moet lopen dat ene uurtje.


Amen.

Gemiddeld varken heeft meer ruimte dan n paard op 3x3. Vleeskoeien hier grazen op natuurgebied.
En enige wat we daar van vragen is groei.
Geen gehoorzaamheid.
Hier zijn er stallen in ds buurt die vanaf oktober tot april 23/7 binnen staan.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:23

Waarom niet beide? Is het niet mogelijk om meerdere dingen erg te vinden? Ik denk aan varkens, dus ik kan niet aan paarden denken? Aan honden, maar niet aan olifanten?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:25

Ik eet niet dagelijks vlees. Dus dat vind ik al voldoende. Daarnaast eet ik al zelden tot nooit varken.
Maar er zijn nu eenmaal mensen die wel graag elke dag een stukje vlees willen. En aangezien het zogenaamde betere stukje vlees belachelijk duur is begrijp ik de keuze wel.
Want de vraag hoeveel beter de dieren het hebben is nog maar eens de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:38

Marloes__ schreef:
Ik vind overigens de portemonnee écht geen excuus om dan maar goedkoop vlees te kopen. Dan eet je toch 1 of 2 keer in de week biologisch vlees?

Heb niks aangeklikt, aangezien ik de opties niet volledig genoeg vind. Ik eet goedkoop vlees, maar slechts 1-2x per week.

Het is makkelijk roepen dat je dan maar biologisch vlees moet nemen en niet elke dag. Je kan alleen niet in andermans portemonnee kijken. Ik heb daar dus echt het geld niet voor. Zou het graag eten. Maar als je rond moet komen van krap €600 (en daar al je vaste lasten nog af moeten). Heb je daar het budget echt niet voor. Ben al blij als ik überhaupt mn boodschappen kan doen...

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:53

Ik ga alle dagen om met koeien en schapen. Ruim 180 koeien en 600 melk schapen. Ze hebben echt niet slecht hoor. De mensen in het bejaarde huis zitten slechter. Ik zie veel gezond vlees verloren gaan maar het mag niet niet me er de schappen liggen. Zoals enkele weken geleden. We hadden een koe naar de slacht gebracht krijgen wel later met de mededeling dat de koe is afgekeurd vanwege een slecht hart. Wij hadden zelf niks Door, weg gegooid goed vlees. De lammeren wat er niet aan houden gaan met 9 kilo naar de slacht. Die hebben 2 weken bij hun moeder gelopen in een mega hok. Als we zien dat het dier te oud word ( 11 jaar) gaat het schaap ook weg. Vaak komen er op gegeven moment allemaal mankementen. Waarom zouden we dan het beest niet naar de slacht brengen voordat het zwak en ziek word. Scheeld weer lijden. Biologisch is niet perse beter!

Marije_jiplover

Berichten: 25414
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:14

lianne484 schreef:
We hadden een koe naar de slacht gebracht krijgen wel later met de mededeling dat de koe is afgekeurd vanwege een slecht hart. Wij hadden zelf niks Door, weg gegooid goed vlees.

Dat vlees wordt echt niet zomaar afgekeurd.
Kan best dat je niets aan het levende dier gemerkt hebt, maar afwijkingen aan het hart (endocarditis bv) zijn echt redenen om het vlees niet meer te consumeren.
Er is niet voor niets een keuring van het vlees meteen na het slachten, dat is ter bescherming van degene die het vlees gaat eten.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:54

idinn schreef:
Marloes__ schreef:
Ik vind overigens de portemonnee écht geen excuus om dan maar goedkoop vlees te kopen. Dan eet je toch 1 of 2 keer in de week biologisch vlees?

Heb niks aangeklikt, aangezien ik de opties niet volledig genoeg vind. Ik eet goedkoop vlees, maar slechts 1-2x per week.

Het is makkelijk roepen dat je dan maar biologisch vlees moet nemen en niet elke dag. Je kan alleen niet in andermans portemonnee kijken. Ik heb daar dus echt het geld niet voor. Zou het graag eten. Maar als je rond moet komen van krap €600 (en daar al je vaste lasten nog af moeten). Heb je daar het budget echt niet voor. Ben al blij als ik überhaupt mn boodschappen kan doen...


Maar waarom móét je dan vlees eten? Je kan er dan toch ook voor kiezen om geen vlees te eten? Omdat jij weinig te besteden hebt moeten de dieren daar onder lijden? Sorry, ik kan daar gewoon niet over uit.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 00:08

Misschien omdat vlees erg voedzaam is? In de zin van met een stukje vlees de hele avond je maag vol. Zonder stukje vlees na een uur weer honger hebben. Ik merk het heel erg aan mezelf. Eet ik iets vegetarisch, maaltijdsalade, groente en aardappelen zonder dat stukje vlees, heb ik na een uur weer honger. Zelfs na een bak salade van 400g. Sla voeding gewoon niet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 00:11

mvdende schreef:
Misschien omdat vlees erg voedzaam is? In de zin van met een stukje vlees de hele avond je maag vol. Zonder stukje vlees na een uur weer honger hebben. Ik merk het heel erg aan mezelf. Eet ik iets vegetarisch, maaltijdsalade, groente en aardappelen zonder dat stukje vlees, heb ik na een uur weer honger. Zelfs na een bak salade van 400g. Sla voeding gewoon niet.


Je moet ook meer eten :j Ik merk inderdaad dat sinds ik geen vlees eet ik echt veel moet eten. Maar dat is prima, ik koop mijn groenten en fruit op de markt of in blik of diepvries en dat is lekker goedkoop. Het kost wel even tijd voor je maag om eraan te wennen trouwens.