Minder/beter vlees voor beginners

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:42

De hamburgers van de vegetarische slager zijn inderdaad echt erg lekker.

Vega gehakt in de tomatensaus vind ik dan geen succes. Het gehakt zorgt tenslotte voor een lekkere smaak van de saus. Ik los dat op door een klein scheutje balsamico en sojasaus(niet meer dan een eetlepel, je moet geen sojasaus smaak krijgen) bij het fruiten van de ui te gooien en lekker veel verse kruiden te gebruiken.
Of zongedroogde tomaten mee fruiten met het uitje.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:37

xMercury schreef:
Wat goed dat je hier zo bij stil staat :D Vlees, vis en vleesvervangers zijn inderdaad duur. Ik ben gek op producten van de vegetarische slager, maar die kipstuckjes kosten bijvoorbeeld 4 euro en dan lopen de kosten snel op als je met een gezin eet. Dit probeer ik dus wel te vermijden, omdat eten lekker en gezond moet zijn, maar ook leuk moet blijven!

Het heeft vaak tijd nodig om er in te groeien, maar op een gegeven moment heb je steeds meer gerechten bij de hand die je dan makkelijk kunt maken. Ik vind Allerhande een hele fijne site, omdat ze het makkelijk houden. De Groene Meisjes hebben heerlijke recepten, maar persoonlijk vind ik hun gerechten vaak moeilijk, duur en veeleisend (je hebt allerlei kruiden nodig etc :+ ) De veganchallenge heeft ook gebruiksvriendelijke recepten. Het vegetariërs en veganisten topic is ook heel nuttig! Komen veel recepten voorbij.

Succes! Zet hem op :D

Ik vind dat eigenlijk best meevallen :) Je moet soms alleen een beetje creatief zijn, en ik heb ook gemerkt dat ze vaak dezelfde kruiden gebruikt. Als je die dus één keer koopt gaat het lang mee :)
Maar soms maakt ze bijvoorbeeld iets met speltmeel oid, dan denk ik ja doei ik pak gewoon tarwebloem want dat staat nog in de kast. Geen probleem, was evengoed erg lekker.

Bedenk je dat 9/10 recepten niet heilig gevolgd hoeven te worden, het gerecht mislukt niet compleet als je geen gebroken komijnzaad in huis hebt maar alleen gemalen :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15490
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:30

Moderatoropmerking:
Hierbij een kopie van de openingspost door TS.
Vlees eten is lekker, maar er zitten ook een hoop mitsen en maren aan. Het is belastend voor het milieu, en dierenwelzijn is niet overal even goed...
Nu is het hier altijd zo geweest dat we érg op de centen moesten letten, dus voornamelijk varken en kip, en ja, ook zeker kilo knallers, want dan zat de vriezer weer vol en konden we er weer even tegen.
Daar wil ik nu verandering in gaan brengen, maar hoe? Ik heb niet de ambitie om vegetarisch te worden, maar wil er bewuster mee om gaan.
Hoe ga ik dat aan pakken? Vleesvervangers? Zo ja, wat?
Vlees voortaan bij de slager halen? Of is dat niet per definitie beter?
Vaker vis? Ipv een hamlapje een eitje bij je "prakkie"?

Wie heeft tips?

Het wel of niet vegetarisch worden is hier niet aan de orde. Tips voor bewuster gebruik staat in dit topic centraal. Vandaar ook de vraag om hier rekening mee te houden.

Silver_Fox

Berichten: 512
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 12:40

Ik ben mijn hele leven al vegetarier, dus tips qua overgang heb ik niet. Kan me voorstellen dat geleidelijk aan het fijnste is.

Voor gerechten zou ik veel naar Aziatisch eten gaan kijken :) Bijv. Thai of Indiaas. Ik vind tofu heel lekker. Combinatie rijst met dahl/linzen is een hele gezonde bron voor volledige eiwitten, of paneer (kan je ook zelf maken).
Of bijv. Mexicaans, burrito met zwarte bonen en kaas. Hummus vind ik ook heerlijk.

Er zijn eigenlijk best veel opties die je allemaal op andere manieren kunt bereiden en dan smaakt het toch weer heel anders, zonder dat je een soort van nep vlees hoeft te kopen (die koop ik soms ook hoor, zijn ook lekker)

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 13:11

Hoe lukt het ondertussen? Welke alternatieven hebben jullie gevonden? Wat vinden jullie beter? Of net moeilijker?

Zoals het eerder werd vermeld, groenten worden je hoofdbestanddeel.
Ik eet geen (of toch zelden) vlees. Soms is het met vleesvervanger maar ook vaak een groentenschotel. Wat ik vaak nog moeilijk vind is, het zoeken naar snelle hapjes (en toch iets anders dan pizza met kaas of spinazie) of op restaurant. Er is vaak nog weinig keuze omdat je net 'out of the box' moet gaan denken zoals je in je eigen keuken moet doen.

Verder voel ik mij super! Wanneer ik meerdere dagen mijn portie groenten niet heb gehad (zoals deze week 3xbabysit = 3x pizza) dan snack ik echt naar een heerlijk gekruide groentenschotel.

Hoe gaat dat bij jullie?

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:57

Bij mij stond er vanavond een omelet op het menu. Gevuld met courgette, champignons, roomkaas een aardappels(dat laatste was niet de bedoeling, maar ik had nog een mini beetje liggen en ik ben tegen het weggooien van eten. Dus maar door de omelet gedaan). Was erg lekker en vult goed.

_Nelleke_

Berichten: 8071
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:14

Aan TS en iedereen die wat bewuster wil eten: HULDE!! _/-\o_ Iedere stap in de goede richting is er 1.

TS, ik heb even je weekmenu bekeken en volgens mij kun je gemakkelijk je vleesconsumptie verminderen zonder daar heel veel moeite voor te doen. Voorbeeld:

Ma: eet je bij schoonmoeder
Di: Aardappel Vis Groente (ipv vlees)
Wo: pasta: er zijn zo ontzettend veel pasta gerechten zonder vlees dat je net zo lekker en gemakkelijk kan eten zonder. Dus laat het gehakt of de spekblokjes gewoon weg en voeg eens een champignonnetje toe. Internet staat vol met lekkere pastagerechten die vegetarisch zijn. Op de site van de AH kun je 'vegetarisch' selecteren. Dus: woensdag, vegapastadag ;)
Do: Aardappel Vlees Groente
Vrij: Friet met kaassoufle, groentekroket of (vega)bamischijf. Er zijn ook vegetarische nuggets of burgers die je gemakkelijk in de frituur kan gooien. Net zo lekker. :) Probeer eens falafel. Ook heerlijk met een pita-broodje.
Za: Kies af en toe voor een uitgebreid recept zonder vlees of vis. Je zult merken dat je net zo lekker kan koken zonder vlees als met!
Zo: Vervang de kip of varkensreepjes in je bami/nasi voor een vervanger van Valess of Quorn of andere vervanger. Doordat het gerecht gekruid is merk je niet dat je geen kip eet. Net zo voedzaam en lekker als 'gewoon' met kip.

Als je steevast wo, vrij en zo op die manier kookt heb je op een hele afwisselende manier vegetarische maaltijden zonder dat je echt iets 'mist'.

Edit: cowspiracy is een leuke documentaire om te kijken. Geen gruwelijke beelden van zielige dieren.

_Nelleke_

Berichten: 8071
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:43

Verder:

Koopeenkip.nl Koopeenkoe.nl en koopeenvarken.nl. Allemaal hetzelfde concept. Eerlijk vlees voor een eerlijke prijs.

Ik vind vervangers van Valess en Quorn erg lekker. De vegetarische slager vind ik mega overpriced. De AH spinazieburger vind ik ook heel lekker. (Klinkt minder lekker dan hij is.) Soja vleesvervangers eet ik niet.

Vis: begin gewoon eens met een visstick te bakken. Bospeen en aardappelpuree erbij en klaar. Let op een verantwoord gevangen/gekweekt keurmerk. Met een potje viskruiden en een stoompan/stoomoven kom je ook een heel eind. Ik vind diepvriesvis wel vaak stukken minder lekker dan de verse vis. Witvisje bakken in de koolzaadolie met een beetje viskruiden en vers schijfje citroen erbij.. :9

Op brood:
Behalve kaas heb je natuurlijk ook tal van andere dingen die je kan eten ipv vleeswaren. Denk eens aan een komkommersalade of eiersalade op brood. Pindakaas (met een schijfje komkommer :9 ), philidelphia-achtige spreads, sandwichspread etc. Hummus kan ook, tegenwoordig ook in alle prijsklassen en smaken te krijgen.

Lekkere simpele vegagerechten:

- Pasta pesto met pijnboompitjes en parmezaan
- Gegrilde paprika's/courgette's gevuld met in groentebouillon gekookte rijst, met ui en feta mengsel (nog even in de oven) met een overheerlijke salade ernaast. Super makkelijk en snel.
- Lasagna verde ipv normale met gehakt
- Risotto, heerlijk met paddenstoelenbouillon en seizoenspaddestoelen of groente. Op 100-en manieren vega te maken. Ook lekker met rode biet en geitenkaas of feta.
- Vrijwel alle thaise/indiase curry's of wokgerechten zijn lekker met omelet ipv kip. Of met vis.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:35

Inmiddels is woensdag onze vega dag (nog een beetje puzzelen hoe en wat) en hebben we vlees bij de keurslager gekocht ipv bij de Aldi :j

Anoniem

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 09:36

Leuk om te horen TS :j +:)+