Testrecept december: Walnotentaart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Testrecept december: Walnotentaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:28

Hallo allemaal,

Hier weer het nieuwe testrecept! Lachen

Naar aanleiding van deze test geven we een gezamenlijk cijfer, die achter het recept in het overzicht komt te staan. Zo ontstaat na verloop van tijd een leuk overzicht van welke recepten erg lekker zijn en welke minder. Bovendien komen er dan ook meer tips los om het -indien nodig- te verbeteren en kun je er makkelijker iets uitkiezen.

Per PB aan Kris of Elles kun je aangeven dat je mee wilt doen met dit recept.

Wat is de bedoeling:
Je hebt voor dit recept een maand de tijd om het aan een groep slachtoffers naar keuze voor te schotelen. Geef het recept een cijfer en zet dat -samen met je commentaar, dingen die je anders hebt gedaan en eventueel een foto- in het topic. Aan het einde van de maand worden alle cijfers opgeteld en komt er een gemiddelde uit. Dat wordt in het overzicht van recepten gezet, zodat het meteen duidelijk is met welke recepten je de show kunt stelen bij vrienden en familie Lachen

Deze maand is de keuze gevallen op:
Walnotentaart

Klik hier voor het recept

Afbeelding Caira 5.5
Afbeelding Katja
Afbeelding Elles
Afbeelding Maya 7
Afbeelding Antheman
Afbeelding Ukje 7
Afbeelding Sylvia 5,5
Afbeelding Gwen 8
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wanneer je de kans hebt om er een foto van te maken als het klaar is, doen! Erg leuk Ja

Probeer je zoveel mogelijk aan het recept te houden, anders zijn de cijfers niet echt meer betrouwbaar Knipoog

Het testrecept blijft een sticky, tot het volgende recept er staat.

Katja

Re: Testrecept december: Walnotentaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:37

Ik ben echt gek op walnotentaart maar moet tot mijn schaamte toegeven dat ik het nog nooit zelf heb gemaakt.
Dit lijkt me wel een mooie gelegenheid.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 18:46

En ik heb precies genoeg collega's om zo'n ding aan op te voeren, dus ik doe ook mee Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:42

Zet mij er maar bij! Eindelijk een nieuw recept om die bergen okkernoten in te verwerken Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 18:05

Ik heb hem al vaker gemaakt.
Wellicht is deze variant nóg lekkerder.

Zet me er maar bij als tester!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:44

Ik dénk dat ik hem komend weekend voor mijn verjaardag maak, zo niet, dan komt het er deze maand niet meer van hem nog te testen. Ik laat het dus wel weten als ik hem idd gemaakt heb Lachen .

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:55

Ik wil hem ook proberen te maken, we hebben nog zoveel walnoten liggen. Zet me alleen voor de zekerheid maar niet ertussen want ik weet niet of het deze maand gaat lukken.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:05

Mmmmm, klinkt lekker zeg Vingers aflikken
Zet mij er maar niet tussen, maar ik ga hem zeker proberen. Als dat deze maand nog gebeurd, laat ik het even weten Ja

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 20:37

ga hem zeker maken

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 21:12

Ik heb hem vandaag gemaakt Lachen , morgen gaan we hem proeven. Foto's volgens ergens later deze week.

Het deeg was wat lastig uit te rollen, het was ook net wat weinig, ik heb er dus een beetje bij gemaakt. Het caramelliseren is best lastig als je dat niet eerder gedaan hebt. Je moet de pan goed heet laten worden en houden, en het gaat beter met wat boter erbij ipv water.

De vulling heb ik gemaakt met 100 gr. walnoten + 50 gr hazelnoten, in de blender gehakt. Omdat de taart meer een vrij dunne koek leek te worden hebben we gaatjes in de bodem geprikt, laagje appelpartjes er over en daarna het notenmengsel en afdekkend laagje deeg. Eerst op 175 graden in onze heteluchtoven gezet, laatste kwartier op 125 graden.

We zullen morgen wel merken of het smaakt *LOL* .

Oja, de volgende keer maak ik hem in een boterkoekvorm, die is wat minder diep.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:48

Ik ga 'm ook maken Ja Al moet ik 'm uitdelen in de buurt Clown

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:00

Hij is hier erg goed gevallen, vooral in combinatie met die appelschijfjes op de bodem. Een 8 Lachen . (En nu ga ik gauw weer naar mijn bezoek *LOL* ).

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:21

ik heb hem gemaakt, bereiding geef ik een 7 omdat sommige dingen niet helemaal lekker gingen de tijd die er voor staat moet je ruim nemen enz. Maar voor smaak krijgt die een 8,5 .

Het eind cijfer bij mij is een 7,5

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:49

Ik hoop hem vanmiddag te maken. Even overleggen met m'n moeder Clown

Gwen, ik zie die appelpartjes niet in het recept staan?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:03

Begin te vermoeden dat het me niet meer gaat lukken deze maand.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:19

Maya, klopt, die staan er niet in, maar ik vond de koek een beetje plat en vrij heftig, en met appel wordt hij net een beetje frisser. Ik heb gaatjes in de bodem geprikt, de appelpartjes er als een ronde waaier opgelegd en toen de caramelsaus er overheen gegoten. Was erg lekker Ja .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:03

Ik heb het toch zonder geprobeerd. Wou me zoveel mogelijk aan het recept houden Lachen Ik moet zeggen dat ik het karameliseren wel pittig vind... Het deeg is mij daarnaast ook iets te droog voor te verwerken. Je moet het nogal lang kneden voor het een samenhangende bal is. En achteraf is het ook nogal weinig deeg voor een 24 cm springvorm. Ook met bekleden 'brak' m'n deeg steeds. Ook het eroverheen doen ging dus niet zo heel handig... Hij werd vrij lelijk, maar dat bleek na bakken nogal mee te vallen. Hoop alleen dat de korst niet te dik is.

Volgende keer pak ik dus een kleinere springvorm en een wat natter / samenhangender deeg voor de verwerking denk ik.

Ding staat nu af te koelen in het achterhuis (niet verwarmd / tegelkamer, dus het is daar kouder dan in de kelder Vork maar warmer dan de koelkast ) Vanavond laat eens proeven denk ik Lachen

Oohja, en ik was zo lekker aan het noten kraken dat ik 200 gram ipv 100 had ROFL Vond 100 ook wel erg weinig eigenlijk.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:45

Ik heb ook meer noten en meer deeg gebruikt idd Ja .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:28

Hier krijgt ie een 7.
Vader : 7-
Moeder : Kleine 7.
Ikke : 7.
(Jonger broertje : Maya moet volgende keer maar een andere taart maken)
ROFL

De smaak is werkelijk OK dan! maar hij is kei en keihard... Clown Nou lag dat er ook vast aan dat we een behoorlijk krachtige oven hadden, en hoewel ik 'm 15 graad lager en 10 min korter heb gebakken was dat nog niet voldoende... En wat te weinig deeg, dus vrij dunne korst. Ook is het meer een koek dan een taart...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:03

De mijne was ook keihard en erg plat, meer een koek Nagelbijten / Gniffelen Smaakte op zich wel, maar was verre van gelukt imo. Ik onthoud me dus van het geven van een cijfer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 01:11

Vertel? Wat ging er niet naar wens, en waarom verre van gelukt? Als ie keihard en erg plat is, klinkt ie precies als de mijne... Clown Haha!

Morgen trouwens nog een foto maken Pling

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:27

Ik vond de vulling veel te weinig en ik had een mooie samenhangende bal, maar met uitrollen was ie niet in elkaar te houden. Ik heb er dus een kruimel van gemaakt ipv een egale bovenkant Bloos Op zich smaakte hij wel, maar het ding was keihard (het was gewoon net een hele koude toffee tussen een plak deeg) en ik denk dat ie veel lekkerder kan. Ik zou 'm wel een voldoende hebben gegeven, maar een magere en dat wil ik niet, aangezien ik de indruk heb dat ik iets fout heb gedaan ergens en het dus veel beter kan Clown

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:30

Ik had volgens mij ook meer slagroom gebruikt, dan wordt de caramel niet zo hard en door de appel bleef hij ook een stuk zachter. Ook had ik dus wat meer deeg gebruikt. Dat deeg moet je echt goed koelen in de koelkast voor je het uitrolt, maar eerlijk is eerlijk, ik had daar ook problemen mee. Ik heb eerst de bodem uitgerold op de bodem vand e springvorm, toen de rand er opgezet en die beplakt met deegstroken toen de appels er in, toen de vulling er overheen en toen nog een laagje deeg erover. Daardoor werd het echt meer een appel/noten/carameltaartje, iets minder machtig qua smaak ook, en dat was heel geslaagd Ja .

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:52

Deeg heb ik meer gepakt idd, 1/3 meer van alle ingrediënten. Heeft ook echt ruim een uur in de koeling gestaan, misschien zelfs wel 1,5 uur Nagelbijten / Gniffelen Uitrollen heb ik ook op de bodem van de springvorm gedaan, dat ging alleen niet meer bij de bovenste helft Clown Ik ga denk ik jouw variant nog wel een keer proberen Gwen, maar dit recept was naar mijn mening geen succes Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:53

Ik vind wel dat de taart na twee dagen beter smaakt, hij lijkt ook ietwat zachter geworden te zijn Clown

Met deeg heb ik ook lopen klungelen hoor, het brak steeds, met het erin leggen. Uiteindelijk heeft m'n ma het gedaan, en heb ik het gerepareerd in de vorm, en een zijrand gemaakt van losse stroken deeg idd.

Smaak vind ik nog steeds erg lekker, maar het is jammer dat ie zo keihard is. Vorkje kan ook niet, vanmiddag nog bij de koffie als toetje gegeten. Dus gewoon uit het vuistje dan maar.

Wel denk ik niet (om eerlijk te zijn) dat ik deze taart nog eens ga maken... Het karameliseren vind ik gewoon erg pittig, en hij is te hard. Dus het werk is me de smaak niet waard... Clown