Minder/beter vlees voor beginners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 19:00

Mijn ervaring is ook dat vegetarisch juist voordeliger is. Wij zijn ook gewoon heel anders gaan eten en vinden het nog lekkerder ook. Veel noten, peulvruchten, kikkererwten en avocado. Vind de spekjes van de vegetarische slager nog lekkerder dan echte spekjes, en de saucijzenbroodjes van Valess! De spicy bean burgers, kaasschnitzels etc. Allemaal ook lekkere alternatieven. En als je dan toch nog behoefte hebt aan een stukje vlees kijk dan eens op de site van okvlees.nl Allemaal van veehouderij met extreem veel aandacht voor dierenwelzijn, in kleine porties verpakt, ingevroren en thuisbezorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 20:41

Yunomi schreef:
Blijheid schreef:
Ik eet sinds een maand vegetarisch en het valt met eigenlijk alles mee hoe makkelijk én lekker het is. Zelfs mijn ouders, die er eerst wat kritisch tegenover stonden koken nu regelmatig zonder vlees.

Wat in jou geval al heel handig kan zijn is als je bijvoorbeeld op zondag chinees bestelt, daar ook eens een vegetarisch gerecht bij te kiezen. En ook je pasta op woensdag is makkelijk aan te passen, in plaats van gehakt, kip, spekblokjes, of varkensreepjes pak je gewoon de vegetarische variant. Het is soms ietsje anders met klaarmaken (tips staan wel op de verpakking) maar qua smaak lijkt het allemaal behoorlijk op elkaar.
Als jullie friet eten, frituur je dan zelf? De vegetarische slager heeft frikandellen die ik écht niet van normale frikandellen kan onderscheiden, ik heb hun kroketten nog niet geprobeerd maar ze zijn er dus wel.

Als je wel elke dag vlees wil eten, dan kan je ook je hoeveelheden veranderen. Niet alleen maar brood met vleeswaren, maar ook eens een broodje eiersalade, humus of iets anders wat je lekker vind. Of gewoon je pasta maken zoals anders, maar met wat extra groenten en de helft van de hoeveelheid vlees die je normaalgesproken gebruikt.
Bij de slager kan je vragen waar je vlees vandaan komt, en in de supermarkt kan je op de 'beter leven' keurmerken letten. Het kan altijd nog beter, maar 3 sterren vlees is al een echt verschil met kiloknallers.

Als je op de website van Allerhande.nl zoekt op vegetarisch vind je ook veel leuke recepten (ook zonder vleesvervangers)


Waar vind jij frikadellen van de vegetarische slager? :wow:


Bij de appie in de vriezer :))

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:29

Ik meld me ook!

Mijn vriend en ik gaan vanaf mei samenwonen, en ik wil graag beter vlees kopen dan wat er standaard in de supermarkt ligt.

Ben al online aan het rondkijken, maar zou graag zelf mijn vlees willen samenstellen en bijna overal moet je een pakket kopen, waarin je dan alleen keuze hebt tussen verschillende pakketten. Zoals koopeenkoe oid.

Wel zag ik dat er in mijn woonplaats: www.meestervlees.nl zit, ook met diervriendelijk vlees. Zij zitten zelfs heel dichtbij straks, dus ik denk dat we dat in eerste instantie gaan proberen! Hier kun je wel per stuk of kilo bestellen.

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:35

Stef, wat misschien een oplossing is, is dat "koop een koe".
Enige nadeel is wel dat je er even op moet wachten, ze wachten met slachten totdat ze zo ongeveer alle stukken van die koe hebben verkocht en dan gaat het naar de klanten. Stuk duurder dan supermarktvlees, maar wel een stuk beter en, wat jij wilt, bewuster.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:48

Wij zijn zelf ook ongeveer een jaar bezig met vlees minderen. Gewoon omdat het niet altijd hoeft, maar wel erg lekker is (dus het ook niet helemaal willen laten staan). Op de dagen dat we voor vlees gaan kiezen we voor scharrel of biovlees (goed letten op aanbiedingen).

Het is ook een kwestie van uit proberen, bepaalde gerechten zijn heel lekker vegatarisch. Mijn vriend is begonnen met twee keer per week een nieuw vegatarisch gerecht. Soms was dat lekker, soms helemaal niet. Inmiddels hebben we er een hoop vegatarische gerechten bij die we lekker vinden.

En met groente/vlees/aardappelen kun je heel goed het vlees af en toe vervangen door een vleesvervanger. Het is even uit proberen wat je lekker vind, maar er is tegenwoordig veel meer te krijgen dan een slappe groentenburger. Als je de juiste producten vind is het net zo lekker als vlees.

Als restjesdag gooi ik vaak allerlei groenten bij elkaar, couscous, kruiden en wat feta. Goedkoop, lekker en vega.

Ik zag het eerder in het topic ook al staan, bij gerechten als pasta of rijst waar je toch vlees door wilt, minder vlees. En als je vlees op brood eet is dat in principe ook makkelijk te vervangen (Dat vond ik zelf de makkelijkste).

Nannetje7
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 10:52

Voor lekkere vega recepten waar je het vlees niet mist kan ik je het kookboek plenty en plenty more van Ottolenghi aanraden. als je op internet op de naam Ottolenghi zoekt kan je ook wel wat vinden.
door de pasta met tomatensaus gooi ik vaak het gehakt van de vegetarische slager.
Zelf vind ik de meeste vleesvervangers niet zo lekker en kies ik ervoor om gerechten te maken waar je het vlees niet mist, of ik maak zelf wat bv een havermoutkoek (niet zoet) of een kaasplak.
Ik probeer veel af te wisselen tussen vlees, vega en vis. Er zijn ook heel veel recepten die niet te veel tijd kosten voor door de week, deze vind ik in het tijdschrift de delicious, allehande of het tijdschrift van de Jumbo.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:16

Wij aten eerst een hele tijd biologisch vlees, en toen na het zien van Cowspiracy en Earthlings zijn we vegetarisch gaan eten, met nog beperkte dierlijke producten (af en toe biologische kaas of eieren). Recentere documentaire over dit onderwerp: Before The Flood. Onze voornaamste reden om helemaal vega te gaan is het milieu. Qua dierenwelzijn heb je gelukkig tegenwoordig redelijk veel alternatieven voor de bio-industrie.

Er zijn bepaalde vleesvervangers die ik lekker vind, zoals schnitzels, falafel, het assortiment van de vegetarische slager etc. Je hoeft echt niks te missen gelukkig, sommige producten zijn niet van echt te onderscheiden vind ik (bijv de kipstuckjes als je ze goed klaarmaakt, of de kroketten). Maar over het algemeen zijn we ook anders gaan eten. We eten meer noten, peulvruchten, tofu etc. In een heleboel gerechten volstaat dat als vleesvervangers, bijv. in curry's of pasta's of ovenschotels of salades. En sowieso eten we meer groenten, zoals iemand al eerder schreef: de groenten gaan centraal staan ipv het vlees.

Ik ben een echte vleesliefhebber, maar zelfs ik mis het vlees echt totaal niet!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:03

Stef: vegetarische slager zit in het assortiment bij de AH :)
Hebben "vlees" in de koeling, vleeswaren en in de diepvries ook snacks

Lucia88

Berichten: 529
Geregistreerd: 06-06-15

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:20

Wat fijn om te lezen dat zoveel mensen bewust bezig zijn met minderen en verantwoord vlees halen! Ben zelf ook nog zoekende (wil zoveel mogelijk vegetarisch maar mijn vriend houdt enorm van vlees, dus we zitten er een beetj tussen in; af en toe biologisch afgeprijsd vlees vd AH (35%korting scheelt toch ook weer) en anders gooien ze het weg, is ook zonde). Andere dagen lekker vega, soms eens wat vis.

_Lisanne

Berichten: 3719
Geregistreerd: 17-10-04
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:32

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus wellicht is dit al genoemd, maar toch :). Zelf ben ik vegetariër, maar de enige hier in huis. Mijn ouders eten niet elke dag vlees (gelukkig).
Bij de Keurslager hier heb ik eens gevraagd waar het vlees vandaan kwam. Heb toen een folder gekregen met informatie en was ook een boerderij die gewoon bezocht mag worden. Uiteraard geeft dit weinig informatie over de wijze van slachten maar hoe de dieren leven kun je dus in sommige gevallen wel bekijken :j. Op die manier kun je al een bewustere keus maken op het gebied van dierenwelzijn.

Ik eet inmiddels al 15 jaar geen vlees (en vis) meer en mis het vrijwel nooit. Soms ruikt een kroket oid wel lekker maar that's it :'). Er zijn tegenwoordig zoveel andere mogelijkheden, echt verbeterd over de afgelopen jaren. De vleesvervangers zijn wel wat droger dan echt vlees, maar moet zeggen dat dat echt wel went :). Zeker door bepaalde gerechten heen proef je het verschil amper tussen gehakt en vegetarisch gehakt. Mijn moeder eet regelmatig met me mee en die proeft vrijwel geen verschil. Dat is een prima manier om vegetarisch eten eens te testen.
Als ik ook zie wat voor een schade de vleesindustrie aan het milieu geeft, ben ik blij dat ik daar niet aan bijdraag :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 22:47

Ik eet veel 1-pansmaaltijden (hekel aan afwassen), basis recept voor 4 porties :
1.5-2kg aan verschillende groentes (zeker 2-3 uien en bak 250gr. champignons)
ong. 200 gr. vlees + 100gr linzen/kikkererwten of 200gr linzen/kikkererwten en eventueel wat hardgekookte eitjes van eigen kipjes.
kant en klaar pot saus.
Pasta/rijst/couscous gaat hier eigenlijk zelden bij, het is ook meestal niet nodig.

Overdag is fruit, noten, roggebrood + kaas of een broodcake van eieren, havermout en ui/kaas smaakmaker of appelmoes/kaneel/rozijnen.

Van alles wat dus en vooral veel fruit/groentes, ook omdat die (deels) zelf te verbouwen zijn of lokaal te kopen/plukken (bramen bv).

Vleesvervangers ben ik geen fan van, soja wil ik niet, dan blijft de ei/kaas/groente mix over en die kan ik ook zelf maken. Of die ene keer dat ik avg eet een goed stukje vlees kopen.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 23:15

tamary schreef:
Ik eet veel 1-pansmaaltijden (hekel aan afwassen), basis recept voor 4 porties :
1.5-2kg aan verschillende groentes (zeker 2-3 uien en bak 250gr. champignons)
ong. 200 gr. vlees + 100gr linzen/kikkererwten of 200gr linzen/kikkererwten en eventueel wat hardgekookte eitjes van eigen kipjes.
kant en klaar pot saus.
Pasta/rijst/couscous gaat hier eigenlijk zelden bij, het is ook meestal niet nodig.

Overdag is fruit, noten, roggebrood + kaas of een broodcake van eieren, havermout en ui/kaas smaakmaker of appelmoes/kaneel/rozijnen.

Van alles wat dus en vooral veel fruit/groentes, ook omdat die (deels) zelf te verbouwen zijn of lokaal te kopen/plukken (bramen bv).

Vleesvervangers ben ik geen fan van, soja wil ik niet, dan blijft de ei/kaas/groente mix over en die kan ik ook zelf maken. Of die ene keer dat ik avg eet een goed stukje vlees kopen.


Waarom wil je geen soja?

Vriend hier is ook enorme vleeseter en ik probeer sinds korr vlees zoveel mogelijk te beperken dmv vervangers of alleen van biologische boerderij, waarvan de koeien het echt goed hebben. Soja ben ik nog niet in thuis, vandaar mijn vraag.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:21

LadyMadonna schreef:
Ik eet op maandag bij m'n schoonmoeder, dus geen invloed ;)
Op dinsdag vlees/groente/aardappel
Op woensdag meestal iets van pasta (met gegakt, of kip, of spekblokjes, of varkensreepjes :') )
Op donderdag zie dinsdag
Op vrijdag friet
Op zaterdag heb ik meestal tijd om écht uitgebreid te koken, wat ik ook erg leuk vind.
Op zondag Chinees, kliekjes, broodje met soep of iets anders simpels.
Ik eet zelf eigenlijk altijd vleeswaren op brood, mijn man altijd kaas

Oh, en over kweek vis... Is voor de vis slechter, maar voor de natuur beter denk ik? (Sleepnetten enzo)


Je zou bijvoorbeeld op dinsdag of donderdag het vlees kunnen vervangen door een omelet of frittata van eieren van je eigen kipjes. En op woensdag de hoeveelheid vlees gewoon wat verminderd in de pasta of soms vervangen door noten. En af en toe op zaterdag een vegetarisch gerecht koken. Dan ben je toch al flink aan het minderen. Dan op de dagen dat je wel vlees eet een verantwoord stukje kopen. Dan ben je toch al heel goed bezig zonder echt grote veranderingen te moeten doen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 08:24

Gister een wokschotel gemaakt met vega wokreepjes van de Aldi :9

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:35

Wat een boel leuke en lekkere tips hier! Ik heb nog een toevoeging: Halloumi (hellim/ hallumi, je kan t op meerdere manieren schrijven blijkbaar). Dat is geitenkaas (geitenzuivel is minder zwaar te verteren dan koeienzuivel) die je kunt bakken, en die dan niet helemaal uitloopt enzo maar gewoon stevig blijft. Je kunt ze knapperig bakken en het is echt heerlijk!
Een vriendin van mij heeft een hello fresh veggiebox, daar zitten echt zulke lekkere recepten in (uiteraard allemaal zonder vlees). Vraag eens rond in je omgeving of iemand hello fresh heeft, die kan namelijk inloggen op de site en de recepten opslaan voor je! Een favoriet recept dat ik via hello fresh heb is palak paneer, wat ik dan weer klaarmaak zonder paneer(dat is een soort heel jonge kaas, beetje tussen huttekase en creme fraiche in) maar met halloumi ernaast.
Falafel is hier altijd een goeie als we geen zin hebben om te koken, we bakken wat groentes op (paprika courgette aubergine champignons) en dan de falafel even bakken, klodder hummus erbij en binnen 15 minuten zit je heerlijk te eten.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:43

LadyMadonna schreef:
Ik eet op maandag bij m'n schoonmoeder, dus geen invloed ;)
Op dinsdag vlees/groente/aardappel
Op woensdag meestal iets van pasta (met gegakt, of kip, of spekblokjes, of varkensreepjes :') )
Op donderdag zie dinsdag
Op vrijdag friet
Op zaterdag heb ik meestal tijd om écht uitgebreid te koken, wat ik ook erg leuk vind.
Op zondag Chinees, kliekjes, broodje met soep of iets anders simpels.
Ik eet zelf eigenlijk altijd vleeswaren op brood, mijn man altijd kaas

Oh, en over kweek vis... Is voor de vis slechter, maar voor de natuur beter denk ik? (Sleepnetten enzo)


Over kweekvis is een goeie korte docu van de keuringsdienst van waarde. Ik zou vlees weglaten niet per definitie gaan vervangen door vis. (vis=ook heel intensief). Voor een kilo zalm is weer een x kilo wilde vis nodig om de zalm te kweken, schiet dus niet op. Je kunt nog beter dan haring eten. Die worden anders aan die zalmen gevoerd.
Verder zou ik de vlees uit de pasta houden, een pasta kan heel goed zonder vlees, of je gebruikt wat noten bijvoorbeeld.

Ik denk dat je als je vlees wilt blijven eten, je het beste bij een lokale boer kunt kopen. Zo'n vleespakket zeg maar. Dat is even duur, maar dan kun je er lang mee doen en weet je wat erachter zit, is het lokaal en ook ws. niet heel ver vervoerd in een vrachtwagen (het dier dan).
Fijn dat je minder vlees wilt gaan eten.
ps beter leven keurmerk is niet veel bijzonders, behalve bij 3 sterren. Ik raadt in dat geval biologisch vlees aan. Dus laat je niet bedonderen.

En als je begint met niet en vlees op brood en vlees 's avonds kun je ook minderen.

Ik eet zelf geen vlees of zuivel. (wel 1x per week vis) Eitjes heb ik van mijn eigen scharrelkipjes.

Als je op zaterdag toch uitgebreid kookt, kun je misschien eens kijken op thegreenhappiness voor leuke veganistische recepten om eens uit te proberen hoe lekker en leuk dat kan zijn :)

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:25

Myfairytale schreef:
Waarom wil je geen soja?

Vriend hier is ook enorme vleeseter en ik probeer sinds korr vlees zoveel mogelijk te beperken dmv vervangers of alleen van biologische boerderij, waarvan de koeien het echt goed hebben. Soja ben ik nog niet in thuis, vandaar mijn vraag.


Ik ben tamary niet maar hier ook geen soja.

Vooral vanwege de enorme ontbossing, daarom probeer ik ook zoveel mogelijk vlees te eten van grasgevoerde koeien (van eerdergenoemde sites) die niet worden bijgevoerd.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:53

Ontbossing is echt niet voor tofu en sojaburgers hoor :+ Daar zijn veel te weinig veganisten voor. M.n. in Amerika eten koeien bijvoorbeeld veel soja, dáár is die kap voor. Echt niet voor die paar tofupakjes in het schap van de supermarkt :oo

Niet dat ik je wil verplichten soja te eten ofzo :+ Maar je snapt vast dat ik misverstanden in het algemeen gewoon vervelend vind

ApWi

Berichten: 254
Geregistreerd: 30-01-14

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:06

Dat weet ik, daarom zei ik ook vooral grasgevoerd vlees te willen eten.

Maar had ook een paar jaar terug een artikel gelezen dat door de populariteit van soja producten voor menselijke consumptie de ontbossing explosief is gestegen, sindsdien wil ik voor mijzelf ook absoluut geen soja.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:15

He verdorie ik had ooit een plaatje met de ratios van soja direct geconsumeerd versus toepassingen in producten en veevoeder. Kan hem niet meer vinden alleen.

http://wwf.panda.org/_core/general.cfc? ... %2EK%3F%0A

In Europa komt er aan ongeveer elk dierlijk product soja aan te pas. En ik kan me echt met geen mogelijkheid voorstellen dat met de hoeveelheid soja die een dier moet eten om tot slachtgewicht te komen het aantal mensen dat sojaproducten eet als vleesvervanger dit overstijgt. :+

Maar goed, we gaan offtopic. Excuses :)

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:00

Maartje1990 schreef:
Die kipstukjes van de vegatariache slager die zijn indd ook niet van echt te onderscheiden :j maar zó vreselijk duur (en ik kook dus liever zonder vleesvervangers)


Ik vind ze echt niet te eten :') Ben sowieso niet zo'n fan van de vleesvervangers, maar ik raak vlees echt beu, dus ben steeds vaker gerechten aan het veranderen naar vega. Helaas heb ik dan wel vaak nog het gevoel dat ik iets 'mis', hoop dat dat uiteindelijk over gaat

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:19

Als je trouwens op let op producten die nogal wat ontbossing teweeg brengen

Mijd palmolie als de pest , word aardig wat regenwoud voor opgestookt


Edit: sorry voor de off-topic ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 30-03-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DebGizmo

Berichten: 1952
Geregistreerd: 16-06-06

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:31

Wat ik vaak probeer om toch biologisch (vlees) te kunnen eten, is afgaan op het afgeprijsde vlees. Met een grote vriezer in huis (9 lades en 3 onder de koelkast) kan ik flink inslaan, maar toch zo diervriendelijk mogelijk eten.

Anoniem

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:35

Even over de vleesvervangers, soms als ik geen zin heb in een vleesvervanger of als ik die niet in huis heb, maar nog wel zin heb in meer eten, neem ik gewoon nog een potje groente. Nou scheelt het wel dat ik echt gek ben op groente, het liefst eet ik de hele dag warm. :')

NZ92

Berichten: 3172
Geregistreerd: 23-06-09

Re: Minder/beter vlees voor beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:59

mag ik me ook melden hier?
Ik at al 2 dagen per week vegetarische maar wil dit wel uitbreiden naar 4/5 dagen. En daarbij ook "goed" vlees kopen.
Ik heb niets tegen vlees eten, zou alleen wat minder kunnen en wil er zeker van zijn dat de dieren een goed leven hebben gehad.

Eieren eet ik wel. Maar vaak van eigen kippen die in de tuin scharrelen bij mijn vader.

Kopen jullie je vlees wel in de supermarkt? Kun je daar wel afgaan op het biologische vlees?