Kerst menu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 14:19

Om te beginnen, volgens mij.. was er nog geen topic geopend.. Anders word hier vast iets aan gedaan.. :Y)

We hebben nog eventjes, maar aangezien ik vandaag de verdeling voor de kerst al te horen kreeg ben ik erg benieuwd wat er allemaal al gepland word voor het kerst diner! Ik zal vast niet de enige zijn die er over nadenkt?

Meestal hebben we hier:

Soepje,
3 amuses
Vlees voor gerechtje
Hoofdgerecht
Salade
Toetje.

Soep: Meestal iets van tomatensoep, of groente soep.
De amuses iets van : Ham mousse, ommelet met roomkaas, carpaccio bonbon's, gevuld eitje..
Vlees voor: is meestal iets van beenham in honing,sinaasappel thijm saus.
Hoofd : Varkenshaas oid. met aardappel(gratin oid) spruitjes, rode kool en salade
Toetje: Tiramisu zelf gemaakt, of ijs, of een taartje.


Bij voorkeur niks met vis, ivm allergie. En als het kan met gluten vrije varianten.. Aangezien schoonmama sinds kort glutenvrij eet, en haar dat goed bevalt.
Dus ik ben benieuwd naar jullie ideetjes, en hoe jullie dineetjes in elkaar (gaan)zitten.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi


8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:27

Ik ben er nog niet echt over na aan t denken, maar als ik iets tegen kom dan probeer ik dat wel meestal te onthouden voor de kerst.
Zo kwam ik laatst portobello carpaccio tegen, en dat was heerlijk :9 Dus die wil ik er sowieso bij maken.
Afbeelding
Nu nog iets verzinnen wat daar goed bij past :D
Dit jaar wil ik het helemaal veganistisch houden, dus dat wordt een leuke uitdaging!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 14:39

Oh dat ziet er wel heel lekker uit! Helaas is dat een beetje teveel ''paddestoel'' voor schoonpa.. :P

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

lor1_1984

Berichten: 12040
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:55

Ik ga wsl 1 dag met een vriendin eten, weet alleen nog niet of dat we dan gaan gourmetten/fonduen oid of dat we uit eten gaan.
Andere dag wsl iets van soepje met stokbrood, restjes gourmetten/fonduen of een quiche oid.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 14:58

Vorig jaar ook het kerstmenu gemaakt, en dit jaar hopelijk weer! Met als extra moeilijkheid dat ik vegetariër ben geworden, dus dat wordt een leuke puzzel :D Misschien een heel vegetarisch kerstdiner, alleen zijn mijn vader en broertje dan niet zo blij. Of alleen bij het hoofdgerecht vlees? Ik weet het nog niet, ga er binnenkort wel over nadenken!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 15:05

Ik heb ook al een beetje zitten neuzen:
hutspot koekjes.
chrispy carpaccio
Geroosterde ananas kaneel ijs
Eendenborst met sinaasappel en kaneel
Vanille kaneel cheesecake met dadel noten bovem
kerstham met dille
gebakken krieltjes met kruiden
boontjes in spek, gevulde champignons, gevulde paprika’s met bechamel.
gevulde rosbief met kastanje champignons
op de boontjes enzo na, staat alles zo op AH recepten

En dan is alles zonder vis, en glutenvrij.. Op de bechamelsaus na denk ik zo uit mn hoofd :P
Vega ga ik er hier een paar mee aan het huilen maken denk ik.. :')

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 15:44

Zitten leuke dingen tussen! Mijn moeder kwam zonet, heel toevallig, aanzetten met een vegetarisch kookboek dat we mogen lenen van mijn oma. Daar staan hele leuke en interessante recepten in, dus ik ga daar waarschijnlijk wat mee doen!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:21

wsl dit jaar eenvoudig, maar dat kan nog zomaar veranderen. Ik zit wel te denken om eens een thanksgiving dinner te koken, lijkt me zo leuk.

(waar is secricible?)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 16:40

Mijn moeder maakt altijd een apart soort soep. Bloemkool, iets groens (ik dacht broccoli :+ )

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

19LindA83

Berichten: 1856
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: daar waar mijn liefdes zijn

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 19:19

Komen al lekkere dingen voorbij!
Wij eten eerste kerstdag bij schoonmoeder, wordt Amerikaans concept: iedereen neemt iets meer.
Ik neem voor de grote wat kleine hapjes mee (2 koud, 2 warm)
Maar nu moet ik nog iets bedenken voor de kleintjes die komen. Iemand leuke ideeën? Oudste kindje is zes

life sucks....get over it and smile!!!! :D

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 20:05

laraxXxemma schreef:
Mijn moeder maakt altijd een apart soort soep. Bloemkool, iets groens (ik dacht broccoli :+ )

You made my day :')

19LindA83 schreef:
Komen al lekkere dingen voorbij!
Wij eten eerste kerstdag bij schoonmoeder, wordt Amerikaans concept: iedereen neemt iets meer.
Ik neem voor de grote wat kleine hapjes mee (2 koud, 2 warm)
Maar nu moet ik nog iets bedenken voor de kleintjes die komen. Iemand leuke ideeën? Oudste kindje is zes


Dat hebben we twee jaar geleden ook gedaan.. Ik ben niet zo'n kindjes mens.. dus dat is lastig. Ik zou niet verder komen dan bladerdeeghapjes met knakworst. of gehaktballetjes op een spiesje.. :o

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:40

Lielle schreef:
wsl dit jaar eenvoudig, maar dat kan nog zomaar veranderen. Ik zit wel te denken om eens een thanksgiving dinner te koken, lijkt me zo leuk.

(waar is secricible?)


Hoooi :D
Vorig jaar heb ik hem ook voorbij laten aan. En ben voor dit jaar al bezig geweest maar durfde geen topic te openen :') bovendien staat mijn hoofd nog in standje kroketten tot 19 november, stand staat op 150 stuks nu.
Wij eten bij mijn moeder, opa en tante met aanhang komen ook. En mijn moedet vind dat ze konijn moet maken dus ik heb er grandioos de pest in. Vindt limburgs konijn geen bal aan en zonde van het kerstdiner. Tante vond dat zij ook iets moest doen dus die ging wel soep maken voor vooraf -O- dus heb iig het toetje opgeeist maar heb er de pest in eigenlijk en overwogen ze op te schepen met een applecrumble maar dat is me dan weer mijn eer te na :+

Dus ga deze maken:

Afbeelding

Maar dan van witte chocolade met een vulling van framboos en pistache.

Overweeg om de hapjes ook op te eisen maar een deel van mij zit nog in de "stik er maar in" modus.
Met mijn schoonouders gaan we gourmetten en die zijn zulke moeilijke eters dat ik daar geen energie in stop. Dan rest nog een dagje met zn tweetjes maar die houden we makkelijk. Ik denk stoofvlees of iets moois op de bbq waarschijnlijk. Tenzij we onverwachte gasten krijgen nog.

10 dec wel een sinterkerst, dus voorlopig kan ik de lol nog wel op maar helaas geen uitgebreide 8-gangen diners voor mij -O-

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 21:58

19LindA83 schreef:
Komen al lekkere dingen voorbij!
Wij eten eerste kerstdag bij schoonmoeder, wordt Amerikaans concept: iedereen neemt iets meer.
Ik neem voor de grote wat kleine hapjes mee (2 koud, 2 warm)
Maar nu moet ik nog iets bedenken voor de kleintjes die komen. Iemand leuke ideeën? Oudste kindje is zes


Hoe avontuurlijk zijn de kinderen? En moet het per se hartig zijn? Hartige taartjes? Spiesjes met lekker vlees en groente er aan?

Voor de vega mensen: https://www.buzzfeed.com/jamieoliver/ho ... 78#4383678

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-16 22:05

Oh wauw dat dessert! :oo

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

19LindA83

Berichten: 1856
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: daar waar mijn liefdes zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:14

secricible schreef:
Hoe avontuurlijk zijn de kinderen? En moet het per se hartig zijn? Hartige taartjes? Spiesjes met lekker vlees en groente er aan?


Het varieert van dag tot dag bij die van mij! De ene keer willen ze alles proberen en het volgende moment lusten ze niet eens patat (bij wijze van spreken!)

life sucks....get over it and smile!!!! :D

19LindA83

Berichten: 1856
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: daar waar mijn liefdes zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:15

kiwiwitje schreef:
Dat hebben we twee jaar geleden ook gedaan.. Ik ben niet zo'n kindjes mens.. dus dat is lastig. Ik zou niet verder komen dan bladerdeeghapjes met knakworst. of gehaktballetjes op een spiesje.. :o


Daar was ik nog niet eens op gekomen, en ik ben wel van de kindjes! :')

life sucks....get over it and smile!!!! :D

Anoniem

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:17

Wij hebben nog niet echt zitten plannen, maar hebben van de week een kip terrine gemaakt die wel heeeeel erg lekker was. Die willen we binnenkort eens proberen te doen met wild. Mocht dat lukken gaat die zeker op het menu :j

secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:18


"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:26


Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:42

Wauw secrible... en dan van witte chocolade omdat je het jezelf nog lastiger wilde maken.
Hier nog geen kerstplannen... vorig jaar hebben met z'n tweetjes eerste kerstdag ree gemaakt dat was wel erg lekker dus misschien weer wild dit jaar. Eerst maar eens zien hoe de planning met familie verloopt.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

san4nie
Berichten: 3554
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:59

Volgens mij zijn mijn schoonouders niet thuis dit jaar, en m'n eigen ouders hebben nooit zo'n behoefte aan uitgebreid.. misschien nog gourmetten of iets dergelijks.
Secricible, als m'n schoonouders er wel zijn, mag je je wel voor mij uitleven hoor! :o Kan ik de schoonfamilie ook eens aftroeven. Dat kerstbal dessert lijkt overheerlijk!

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!


secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 23:26

Haha ik kan echt genieten van los gaan in de keuken. hoewel ik op dit moment wel in comfortfood modus zit. Stoofpotjes, lekkere dingen bakken, zelfgemaakt brood, echt nog herfst in mijn hoofd. <3

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:07

8nnemiek schreef:
Ik ben er nog niet echt over na aan t denken, maar als ik iets tegen kom dan probeer ik dat wel meestal te onthouden voor de kerst.
Zo kwam ik laatst portobello carpaccio tegen, en dat was heerlijk :9 Dus die wil ik er sowieso bij maken.
[ Afbeelding ]
Nu nog iets verzinnen wat daar goed bij past :D
Dit jaar wil ik het helemaal veganistisch houden, dus dat wordt een leuke uitdaging!


Dit ziet er goed uit, welk recept gebruik je hiervoor?

Mijn wederhelft en ik gaan deze kerst ook weer koken voor de familie, ik lees dus zeker mee!

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 17:04

Ik heb dit recept gebruikt:
http://www.seriouseats.com/recipes/2013 ... ecipe.html
Een klein beetje aangepast.. Ik had geen miso pasta in huis, en heb er toen wat tahini, maggi en selderijzout bij gedaan. Volgens mij smaakt het ook prima als je de miso pasta gewoon weg laat en verder het recept volgt. Die pasta is niet overal verkrijgbaar, maar ik heb em wel in huis inmiddels, dus ben benieuwd!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:25

Dankjewel annemiek! Ik ga het zondag alvast proberen.

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 103 bezoekers