Aspartaam giftig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Aspartaam giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-02 20:12

Op het Montignacforum waar ik kom stond ineens een angstig berichtje van iemand die de site http://www.aspartaam.nl had bekeken... ze was zich kapotgeschrokken.
Voor de leek hier: aspartaam is het zgn 'zoetje', het candarelletje in de koffie en de zoetstof die in bv light producten en Optimel is verwerkt.

Ik ben benieuwd wat jullie van de site vinden. Mijn persoonlijke mening is dat het belachelijk is wat die man daar allemaal roept, dat zo'n 'huisvader' de mensen gewoon zo angst aan kan jagen zeg... Je kent het wel 'Mijn gezin en ik voelden ons niet zo lekker blablabla toen ben ik mij er eens in gaan verdiepen en ohoh ineens kwam ik een amerikaanse site tegen waaruit bleek dat ik jarenlang vergiftigd werd!'

Ik kan er dus werkelijk níet bij dat een product als aspartaam, dat door zoveel concerns gebruikt wordt (coca cola enzo) zó giftig zou zijn. En dat Nederland daar totaal geen onderzoeken naar gedaan zou hebben enzo...

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 21:28

vorige week hebben ze bij smaakpolitie op tv er uitgebreid
aandacht aan besteedt.
Ik heb mijn mening er nog niet over gevormd.

Ik ben ook niet bang want ik drink/eet bijna geen
producten waar het goedje in zit.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 02:49

Heel vreemd... Is het dan pas giftig bij een bepaalde hoeveelheid misschien? Verward

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:34

Zal toch niet? Vast net zo iets als die bonsai kitten onzin dus.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 10:57

Alles waar 'te' voor staat is verkeerd, behalve 'tevreden', zei mijn oma altijd.

Met andere woorden: als jij dagelijks een flinke hoeveelheid aspartaam binnenkrijgt, dan is de kans groot dat er idd problemen met je gezondheid optreden. Net als wanneer je te veel vet eet of lepels vol puur zout gaat innemen. Of zoals vaak wordt gezegd: 'Tegenwoordig krijg je overal kanker van'. Als je de berichtgeving mag geloven: zelfs van komkommers die bijna volledig uit water bestaan.

Die site vind ik persoonlijk opruiend en onrustzaaiend. Heb alleen de frontpage bekeken maar toen bekroop me al zo'n Telegraaf/Privé-gevoel. Ik weet er het fijne niet van, ben geen voedseldeskundige, maar ik blijf bij de mening van mijn oma: alles met mate. En totdat er onomstotelijk bewezen is dat aspartaam giftig is, blijf ik gewoon cola drinken waar dat goedje in zit. Met mate uiteraard. Knipoog

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-02 11:04

Aspartaam is niet goed voor je dat is (bij mij) al langer bekend. Zit voornamelijk in light producten.
Net als dat in Bitter Lemon een goedje zit wat je gezondheid niet ten goede komt. Weet ff niet meer hoe het heet.
Maar ach als je alles relatief ziet..... dan valt het wel mee.
En inderdaad alles waar té voorstaat is niet goed.

Nog een voorbeeld.
PAK (Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen) is kankerverwekkend. Ik doe bodemonderzoek en dan kom je dat regelmatig tegen. Maar soms denk ik waar zijn wel helemaal mee bezig, ons druk maken over PAK in de bodem... maar weet je waar pas veel PAK in zit!! Aangebrande dingen. Denk aan de mooie zwarte randjes bij het barbierknoeien. NIET opeten! Dat is net zo. Ach als je vrij wil blijven moet je in een glazen huisje gaan wonen en alles laten zuiveren, je koeien zelf fokken, natuurlijk voedsel geven, zorgen dat de grond waarop je huisje staat niet verontreinigd is enz enz.......
Bekijk 't relatief svp anders wordt je gek in deze wereld.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-02 22:14

Aspartaam is idd niet zo gezond. Er zijn al eerder berichten in de media over verschenen. B.v. mensen die epilepsie hebben, kunnen er meer aanvallen van krijgen. Aspartaam is een soort eiwit, dat de hersenwerking kan beinvloeden.