De gezonde regels voor afvallen en slank blijven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

De gezonde regels voor afvallen en slank blijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 23:01

Nav het 'wie gaat er mee aan de lijn'-topic waarbij kunst lijkt te worden elkaar te overtreffen in zo min mogelijk calorieen eten, en nav minderjarige bokkers die dit wel wat lijkt, eens even dit op een rijtje:

Veel meiden en vrouwen proberen allerlei (strenge) diëten om af te vallen en krijgen er daarna de verloren kilo's weer bij en soms meer. Dat gebeurt zo een aantal keer en uiteindelijk is hun stofwisseling zo laag, dat ze superweinig moeten eten om überhaupt op gewicht te blijven. Laat staan om nog af te vallen .. dat gaat dan gewoonweg niet meer. Je hebt je lichaam in een kunstmatige hongerwinter gebracht en het staat op de spaarstand, puur om te overleven. Nu aan jou de taak om je lichaam ervan te overtuigen, dat er een overvloed aan eten is, en dat het niet meer zo zuinig hoeft te zijn.

Hier is een stapsgewijze methode om je stofwisseling weer op te krikken en hoog te HOUDEN. Dat levert je weer de mogelijkheid om op een gezonde manier en ditmaal blijvend af te vallen. Doe je de tips in een bepaalde stap al, ga dan gewoon door naar de volgende.

1. Ga ONTBIJTEN. Veel mensen klagen dat ze 's ochtends geen eten wegkrijgen. Toch is het van het grootste belang. 's Ochtends eten brengt de verbranding op gang, je hebt gedurende de dag meer energie en je hebt minder trek in tussendoortjes. Begin met een kleine hoeveelheid, bijv. een klein bakje muesli of een halve boterham en bouw het vandaaruit op. De tegenzin om te eten kan een week of enkele weken blijven, maar op een gegeven moment word je met trek wakker!

2. Eet minder of liever helemaal geen (tafel)SUIKER en producten die suiker bevatten (frisdrank, snoep, zoet broodbeleg, siroop, ijsjes, koekjes). Je kunt de zoete smaak ook halen uit fruit, diksap (verdikt vruchtensap zonder toegevoegde suiker) en met mate uit light producten met zoetstoffen. Als je minder suiker eet, word je ook gevoeliger voor zoet. Gewone suiker verteert veel te snel en geeft je een suikerdip. Dat komt door een te snelle stijging en daardoor te verre daling van je bloedsuikergehalte. Deze dip zorgt voor (opnieuw) snoepen. Fruitsuiker zorgt niet voor zo'n dip.

3. Vervang witte zetmeelproducten door VOLKOREN producten. Dus: volkorenbrood (eventueel als tussenstap bruinbrood), volkorenpasta, zilvervliesrijst, zoete aardappelen (bataten), havermoutpap, brinta of ongezoete muesli (i.p.v. cruesli of gezoete muesli). Deze producten bevatten veel vezels, wat de spijsvertering en stoelgang verbetert. Ook verteren ze langzamer dan de witte varianten (incl. gewone aardappelen) en zo komt de energie gelijkmatig vrij. Je krijgt daarom geen dip (en lekkere trek) na de maaltijd. Wit zetmeel zorgt wél voor zo'n dip, vergelijkbaar met suiker (zie punt 2).

4. Eet VIJF kleine maaltijden i.p.v. drie grote per dag. Hoe vaker je eet, hoe meer je kacheltje opgestookt wordt. Je lichaam wordt regelmatig van energie voorzien en zal zijn pogingen om energie te besparen en krampachtig vast te houden (voorraad lichaamsvet) staken. Zorg dat je in vijf keer evenveel eet als wat je normaal in drie keer doet. Als dat goed gaat, kun je iets meer gaan eten, het effect zal immers zijn dat je meer gaat verbranden. Maar je moet dit langzaamaan doen, want je lichaam moet eraan wennen.

5. Ga meer VET eten. Ja, dat klinkt raar! Maar vet verhoogt je stofwisseling en het is ook een erg belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Het is wel heel belangrijk dat je andere voedingsmiddelen vervangt door bepaalde dingen met vet/olie. Dus niet extra erbij eten, dan is het (zeker in het begin, als je stofwisseling nog te laag is) een dikmaker. Neem bijv. een handje pistachenoten i.p.v. een boterham met mager beleg. Dit bevat evenveel calorieën.

Zorg dat het extra vet vooral onverzadigd is. Haal het uit plantaardige olie, vette vis, ei (in de dooier) en noten. Heel gezond is 1 of 2 eetlepels/dag lijnzaadolie (te verkrijgen bij de reformzaak). Minder het verzadigd vet door alleen magere melk(producten) en mager vlees te eten en door in olie i.p.v. boter te bakken. Voorbeelden: magere melk, kwark, yoghurt en kaas; kipfilet en ander gevogelte zonder vel, tartaar (vaak redelijk goedkoop in de reclame in gehaktvorm te krijgen), biefstuk, rookvlees, rundergehakt wat je in een antiaanbakpan uitbakt (vet weggooien).

TEN SLOTTE:
Ben je hier eenmaal aangekomen, dan zul je merken dat je (veel) meer kunt eten, zonder aan te komen. Dat biedt ook weer de mogelijkheid om verder af te vallen. Ga niet crashdiëten, dan ben je zo terug bij af. Minder het aantal calorieën een beetje, bijv. 10 of max 20% en je zult langzaam maar zeker afvallen. Een halve tot MAX. 1kg per week is een goede snelheid. Ook het soort calorieën wat je mindert, is belangrijk. Eet evenveel eiwit en onverzadigd vet en minder de hoeveelheid koolhydraten (zeker naar de avond toe) en verzadigd vet. Zo verbrand je het meeste vet en behoud je je spieren.

Drink veel water, dit is belangrijk voor het afvoeren van afvalstoffen. Het beste is gewoon (leiding- of mineraal)water. Voor het interessante kun je ook met mate andere dingen drinken, zoals thee, koffie (zonder suiker en niet teveel), water met een beetje diksap, af en toe een glaasje vruchtensap of light frisdrank. Drink geen 'heavy' (suikerhoudende) frisdranken en wees matig met alcohol.

Het is ook goed om aan sport te doen (als je dat nog niet deed), maar niet té vaak. Ook daarvan kan je lichaam nl. in de spaarstand gaan. (vaak sporten kan op zich wel, maar dan moet je meer eten om je lichaam te onderhouden). Wil je afvallen, ga dan 2 à 3x een half uur à 3 kwartier cardio doen, niet vaker of langer. Het vergt ook aanbeveling om ook aan zware krachttraining te doen, net als de meeste mannen in de sportschool dus. Dit voorkomt/vermindert spierafbraak tijdens het lijnen. Vrouwen worden ondanks zware training niet breed, omdat ze 10 à 30x minder testosteron hebben dan mannen.

Bron: http://www.slank-en-sterk.nl[/size]

Hermelijn

Re: De gezonde regels voor afvallen en slank blijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:12

Laura, ik weet dat je het niet eens bent met hoe ik eet, maar ik doe dit dus allemaal precies al he.
Punt 1: ik ontbijt tegenwoordig weer altijd (vaak met magere yoghurt of pap oid)
Punt 2: ben volledig van de suiker afgestapt en neem nu zoetjes e.d. in m'n thee. Het enige wat ik snoep is pure chocolade (90%) en een biscuitje. Krijg ik verder niet meer trek van.
Punt 3: eet dus 's ochtends (havermout)pap gemengd met een beetje muesli, alleen maar volkorenbrood en amper pasta.
Punt 4: Volg ik niet, maar ik zorg wel voor 5 eetmomenten.
Punt 5: Het probleem is, als ik eenmaal met noten begin kan ik niet stoppen Maar bak alleen maar in olijfolie en eet vis wanneer ik kan.

Ik val nooit meer dan 1 kilo per week af, vaak een halve of iets meer of minder. Ik eet écht niet weinig, alleen dingen met weinig calorieën... Maar moet zeggen dat 'k ook vaak vergeet de olie etc. erbij te tellen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:34

Het rare is dat ik denk dat zowat iedereen wel weet hoe het zit/moet maar dat men het niet durft,kan,wil toepassen.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:39

Ik ontbijt ook (ook altijd goed) meestal met magere yoghurt met muesli of met een volkoren broodje met een plakje ontbijkkoek of appel ofzo.
Ik neem ook zo weinnig mogelijk suiker omdat ik weet dat dat verslavend werkt.
Ik probeer zoveel mogelijk vokloren producten te eten, helaas woon ik niet op mezelf en moet ik eten wat de pot schaft en dat is vaak witten pasta enzo, daar probeer ik dan zo min mogelijk van te nemen.
Ik heb meestal 4 eet moment, ontbijt, lunch, tussendoortje, avondeten. En als ik vroeg ontbijt dan voor de lunch nog iets (probeer ik).
Noten hebben we bijna nooit in huis en het enige wat lekker is zijn pinda's (vind ik). Soms hebben we wel M&M's. Maar ik eet het liefst zo min mogelijk vet.
Maar echt geloof me zo weinig eet ik echt niet hoor. Als ik meer beweeg eet ik ook ff wat meer, omdat ik toch denk kan het wel hebben nu. Dat gaat automatisch.
Ik weet niet of ik snel afval want ben nu net begonnen.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 23:49

orionneke schreef:
Het rare is dat ik denk dat zowat iedereen wel weet hoe het zit/moet maar dat men het niet durft,kan,wil toepassen.

Ik denk dat je daar heeel erg gelijk in hebt :J Het idee ' weinig eten = afvallen' zit er bij sommigen zo ingebakken...!

Jamy, voeg eens een handje pinda's toe ipv een broodje dan. Koolhydraten kunnen zeker een probleem zijn. Vraag Faas maar voor haar indrukwekkende koolhdyraat-verhaal

En kan je thuis niet vragen of ze volkorenpasta willen koken zodat je die ook lekker mee kan eten? Ik maakte mijn portie volkorenpasta altijd zelf klaar in een apart pannetje

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 23:54

Maar wel handig het lijstje, ik moet mezelf ook weer "terug-hersenspoelen" vindt namelijk zelf dat ik niet goed bezig was. Het stomme is dat dat pas gekomen is toen ik opgewicht zat al een tijdje. Maar misschien is dat het wel: bang zijn weer zwaarder te woren en/of steeds meer (dus lager) komen te zitten met gewicht.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 00:51

Ik denk dat je iets duidelijker moet zijn over die 5 maaltijden per dag ... veel mensen noemen een halve wasa cracker al een maaltijd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 01:00

Hahahaha dat dacht ik ook al, 5 appels per dag! Ik eet toch gezond

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:04

mmhh.. ik sport op het moment 6 dagen in de week, iedere keer een half uur hardlopen. En verder fiets ik elke dag 1 á 1,5 uur..
Is dit teveel bij het aantal caloriën wat ik eet (rond de 1300 oid) om te lijnen/ opgewicht te blijven?

Ik vind sporten nl. helemaal niet zo ontzettend leuk maar heb een beetje het gevoel dat het 'moet'

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:10

Dit lijstje moet ik maar eens aandachtig doorlezen
Het is inderdaad zo dat ik ook wel weet dat een goed ontbijd belangrijk is enzo.. maar als je dan geen trek hebt (en in het achterhoofd het idee dat je wilt afvallen) dan zul je sneller niets eten. Dit geld niet alleen voor mij maar ook voor andere bokkers hier denk ik.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:28

Passival schreef:
Het is inderdaad zo dat ik ook wel weet dat een goed ontbijd belangrijk is enzo.. maar als je dan geen trek hebt (en in het achterhoofd het idee dat je wilt afvallen) dan zul je sneller niets eten. Dit geld niet alleen voor mij maar ook voor andere bokkers hier denk ik.

En om af te vallen moet je juist ook goed blijven eten.

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:50

Ik heb net voor tussen mn ontbijt en lunch een cracker gegeten (ik weet dat er betere dingen zijn, maar ontbijtkoek is op en meer hebben we niet, behalve beschuit, alleen ik weet niet of dat erg slecht voor je is?) en vanmiddag neem ik dan een appel. Maar dat is iig iets.

Poison

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 12:07

klopt allemaal, maar er is 1 ding waar ik nog over twijfel.
Is het gezond om soms een dag te vasten(of bijna niets eten) of zorgt dit ook ervoor dat je vet opslaat als je de volgende dag weer normaal eet.
Ik heb informatie proberen te zoeken en op de meeste sites staat dat het goed is. maar ik twijfel.

Volkoren beschuit is niet slecht toch? In die wij hebben zitten bijna 4x meer vezels als onze onbijtkoek!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:17

Waarom zou je dan een dag vasten?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:37

Ik denk dat je lichaam juist regelmaat nodig heeft

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:53

Lindy schreef:
Passival schreef:

En om af te vallen moet je juist ook goed blijven eten.

Dat is juist het moeilijke, eigenlijk weet ik wel dat je goed moet blijven eten maar toch denk ik dan vaak dat je minder moet eten om af te vallen.........

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:18

Precies Mazzelmeid, zonder regelmaat zal je lichaam alles voor de zekerheid vast gaan houden. Want je weet maar nooit wanneer er weer een hongerdag komt.

Het menselijk lichaam zit zo gigantisch goed in elkaar, dat is onvoorstelbaar. Overal is wel een oplossing voor, en het past zich overal aan aan. Bijvoorbeeld dat minder belangrijke organen op non-actief worden gezet als je lichaam te weinig energie krijgt, zodat de energie die nog wel binnenkomt kan worden gebruikt voor de organen die je nodig heb om in leven te blijven, zoals je hart en hersenen. Dat is ook de reden dat mensen die snel afvallen niet meer ongesteld worden, die organen worden gewoon uitgeschakeld,omdat die op dat moment niet belangrijk zijn. Dat is natuurlijk niet goed voor die organen, dus als je een lange tijd niet menstrueert, kun je blijvend onvruchtbaar worden, of moeilijkheden krijgen met zwanger worden. Die acties van je lichaan lijken niet altijd even leuk, maar het is vaak wel de beste oplossing.

Ik krijg educatie over voedsel en verteren, en op school hebben we veel anatomie en fysiologie (die vakken gaan weliswaar over dieren, maar de meeste dingen werken daar precies zoals bij ons) en ik sta er vaak versteld van hoe goed alles met elkaar samenwerkt, om het lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren. Zonde als dat verwaarloost zou worden.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:21

Poison; ik zou het je niet aanraden want je verkloot daar echt heel erg je lichaam mee, wat er ook wordt gezegd dat het gezond is, yah-da-yah-da-yah. Sowieso lijkt me 1 dag ook te weinig om echt iets te doen, het duurt wel even voor je lichaam helemaal 'leeg' is. Je lichaam raakt er compleet van in de war. Ik spreek helaas uit ervaring, ik kan amper voedsel verteren. Ik zie er meestal dan ook uit als een ethiopische baby als ik alleen maar een KERS eet.

Mazzel-Meid: lijkt me wat weinig ja, als je op gewicht wilt blijven. Lijkt me al vrij weinig als je al niet beweegt, maargoed. En als je sporten niet leuk vindt, je hoéft niet zoveel te sporten. Ik weet niet of je fietst met als reden ergens te komen (als vervoer, als ik duidelijk genoeg ben ) maar waarom loop je dan niet twee keer per week hard? Ik vind 6 dagen per week erg veel hoor, je moet je spieren ook wat rust gunnen.

Verder denk ik dat iedereen die slecht eet zichzelf vroeg of laat wel tegen komt. Je kunt je lichaam niet voor de gek houden, op een gegeven moment dwingen je hersens je te eten, om het tekort aan voedingsstoffen proberen aan te vullen. Je kunt het maar beter voorkomen, zou ik zeggen.

bianca_banny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:53

Hoeveel broodjes eten jullie per dag?

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:58

Er lees hier dat 1 kg per week voldoende is.
Maar zoals er beschreven werd helemaal bovenaan doe ik alles correct behalve dat ik geen 5 maaltijden per dag neem. Kan moeilijk op mijn werk beginnen eten tussendoor.
Ik val heel rap af, ( maar ik kom ook rap bij als ik begin te snoepen) .IK ben nu in 4 dagen al 2,5 kg kwijt en dat zonder mijzelf uit te hongeren.Ik eet gewoon 3 maaltijden per dag (redelijk veel zelfs) en zeker 2 stukken fruit. Ik weet ook niet hoe het kom dat ik zo snel vermager maar ik ben er zeker niet kwaad om.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:07

Die 2,5 kilo is niet alleen vet, dat is niet mogelijk.
Waarschijnlijk ben je ook veel vocht verloren, goed blijven drinken hoor!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 08:52

Ik drink 2 liter water per dag denk ik. Ik denk dat het hem vooral ligt aan het feit dat wij bij ons thuis om 17u al avondeten. Dan plakt er niets aan van wat je eet gans de dag ,de ochtend nadien.
En ik ben ook constant in beweging, dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 09:12

bianca_banny schreef:
Hoeveel broodjes eten jullie per dag?

Ik eet te veel brood, maar dat probeer ik te verminderen omdat dat niet goed voor je is, al die koolhydraten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:55

Moet je vooral tegen een kind van 13/14 zeggen die dat wel nodig heeft...........zij is nog in de groei.......... Maar ja kan jij ook niet weten!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:00

Nouja, 8 boterhammen is te veel is mij gezegd, ik eet er nu nog zo'n 4 per dag en verder een stuk of 4/5 wasa crackers.