Cake ingezakt.... wrom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Cake ingezakt.... wrom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-02 18:05

Zaterdagavond had ik een aanval van baklust of zo, want ik ging uit een boekje een cake bakken. Niet met kant en klaar meel van Honig, maar echt met bloem en zelfrijzend bakmeel. Nou, leek heel aardig, rook heel aardig en begon na een half uurtje in de oven ook best wel op een cake te lijken. Toen ik hem eruit gehaald had, zakte ie tot bijna de helft in elkaar. Ook op de bodem was hij nog best hard, helemaal niet luchtig. What happened? Dit soort dingen overkomen mij wel vaker... maar ik heb geen idee waar het aan ligt. Iemand ideeen? Moet ik langer kloppen of zo?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 19:40

Nope, waarschijnlijk veels te vroeg de oven open gedaan, dan stoor je in het 'rijs-proces'.

Nooit de oven voor het einde van de baktijd open doen. Dan blijft je cake als het goed is normaal eetbaar... Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:47

Ja gewoon in de oven laten staan bij het afkoelen en zéker de oven niet te vroeg opendoen!!!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:51

en ook oven uitzetten, deur DICHTlaten, met over en al Haha! af laten koelen, en dan er pas uithalen. Dan MOET het goed gaan.
Tenzij je oude oven hebt met een deur die niet goed sluit (like us).... Knipoog

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-02 22:52

Was natuurlijk evengoed lekker.Je had in ieder geval reden om de cake meteen op te eten want weggooien is zonde Tong uitsteken Zelf vind ik cake het lekkerst als ie mislukt is en nog een beetje klef van binnen.

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 11:47

Weet je wat ook een reden is waarom een cake vaak inzakt? Als je lekker hebt staan mixeren en dan is het beslag klaar en dan tik je de mixergarders af op de rand van je beslagkom. FOUT!!! Dan rijst de cake in de oven schitterend, maar tijdens het afkoelen zakt het ding in tot een zielig hoopje. Weet de oorzaal niet precies, maar het is wel echt waar!
En pas op met toch ed in je keuken als je cake in de oven staat. Bij ons gaat zelfs de achterdeur opslot als er een cake in de over staat, je moet maar omlopen en de voordeur nemen, want een cake mag niet mislukken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:12

Ik vind cake juist veel lekkerder als hij mislukt is. Wij doen dat expres!! Waarschijnlijk heb je de cake laten "schrikke" door het deurtje te snel geopend te hebben. Dan is het temperatuursverschil te hoog en mislukt je cake. Als je hem niet lust, stuur maar naar mij toe, hoor!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Re: Cake ingezakt.... wrom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:37

Elles schreef:
. Toen ik hem eruit gehaald had, zakte ie tot bijna de helft in elkaar. Ook op de bodem was hij nog best hard, helemaal niet luchtig. What happened?


Whahaha, sorry hoor maar ik moest hier heel erg lachen. Staat er zo grappig.

Maar idd, de oven waarschijnlijk te vroeg opengedaan

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:00

hihi, moet ineens denken aan de kaart van Loesje:
mam, kun je straks even weer bellen, ik sta net de cake af te gieten......... Haha!
*LOL*

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-02 16:07

Tender schreef:
mam, kun je straks even weer bellen, ik sta net de cake af te gieten......... Haha! *LOL*

Haha! Haha! Haha! Die is echt leuk!!

Ik heb er eergister 1 gebakken en heb hem gewoon in de oven (eigenlijk magnetron) laten staan en pas de volgende ochtend er weer uit gehaald.
En niet ingezakt Pling *kijkt trots*
Dus ik denk idd. dat je te snel geweest bent met de cake eruit te halen...
Alvast succes voor de volgende keer.