Aardappels schillen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Aardappels schillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-04 19:19

Ik zag gisteren op tv een kok op een schip aardappels klaarmaken. Die werden gewoon gewassen en niet geschild volgens mij.

Hoe doen jullie dat gewoonlijk, want ik schrok net best wel een beetje toen ik nawoog wat ik eigenlijk weggooide na het schillen. Had toevallig net een keukenweegschaal bij de hand en ik dacht.. ach.. laat ik eens kijken.

Ruim een kg (al geschilde) aardappels en de schillen wogen bijna 400 gram.
Ik geef toe dat ik in een wat rigoureuze bui was Lachen maar toch Haha!


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-04 00:13

Koken in de schil was ik ook wel een poosje enthousiast over, maar hangt ook van het soort aardappel af. Moeten wel behoorlijk glad zijn dan toch en een beetje behoorlijk schoon te maken. Ben niet kapot van zand in mijn eten Lachen Verder vind ik dat aardappels in de schil gekookt weinig zout op nemen en nogal flauw blijven.

En wat heeft "in de schil" met bakken en dikke frieten te maken ?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 00:09

Nienke schreef:
Bij de meeste groenteboeren hebben ze wel een machine staan waarmee ze de schil er zó af halen, hoe dat precies werkt snap ik nog steeds niet, maar het is wel héél handig (zeker als je voor 35 personen gaat koken Schijnheilig)


Ja, dat heet schrappen Lachen en dat werkt best bij nieuwe aardappelen, maar ook daarna moet er vlg mij dan nog gepit worden.

Overigens: "ik had een dunschiller waar ik aardig aan gewend was"
Dat ding vloog aan barrels en ik dacht: ik koop een nieuwe. Nou ...mooi niet, kan het nergens vinden.
Lukt inmiddels aardig met een gewoon mesje. Je moet toch wat he:D

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 16:23

Ik heb er wel weer eentje gekocht bij een supermarkt maar daar kan ik slecht mee overweg. Dan gaat het nog beter met een mesje Lachen ach ja... alles went.

Dat is een superidee Jennygirl !! Haha! Alleen nog even mijn andere huishoudelijke probleempje oplossen (het mandje van de friteuse) en dat topic is inmiddels zelfs vehuisd naar AM dus heel bokt buigt zich erover Lachen

Dat kan dus ook niet meer misgaan !

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 23:45

Amberto schreef:
De beste dunschillers zijn van die "ouderwetse"... helemaal zonder plastic, gewoon een stalen schillertje Lachen Werken perfect, neem je je vingers tenminste niet mee *LOL*


Die had ik dus volgens mij ook, gewoon met zo'n "wiebelend" schilstukje waardoor je zowel naar je toe als van je af kunt schillen. Ik was dus mooi gewend om van me af te schillen en dat ging prima.
De nieuwe die ik heb is er blijkbaar voor rechtshandige mensen en linkshandige. Ik ben rechts, maar dan moet ik naar me toe schillen. Om hetzelfde effect te bereiken zou ik dus als rechtshandige een schiller voor een linkshandige moeten hebben, maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Bovendien begint het inmiddels aardig te wennen.

Kan iemand dit nog volgen ? Ik vrees het ergste Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers