Varkenshaasje, hoe lang braden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Varkenshaasje, hoe lang braden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:59

Ik heb voor vanavond varkenshaas op het menu staan maar nu vroeg ik me af hoe lang die ongeveer moeten braden, ik heb het eerder gedaan en toen waren ze perfekt maar dat was meer geluk, is op de gok gedaan namelijk.

Ik heb er 2 die samen bijna 500 gram wegen, redelijk normaal van grootte dus.
Hoe lang moeten die sudderen (na het aanbakken) om ze nog mooi rose te hebben? (niet rood maar gewoon iets roze, zoals beenham zeg maar)
Ow, als iemand een suggestie heeft voor hoe lang ze in de oven moeten is dat ook welkom, evenals een simpele marinade, was eigelijk van plan gewoon peper en zout erop te doen maar iets anders lekkers is ook prima. (dan wel simpel graag gezien de tijd, bovendien ben ik ook niet van de bijzondere dingen, heb vlees liever 'puur')

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:41

Moet met 20 minuten echt wel gedaan zijn.
Het moeilijke bij varkenshaas is dat er een dik en een smal stuk aan zit. Snijd om te checken het dikke stuk even in en bekijk dan de kleur, is ie te rood naar jouw zin kan ie nog even.
Maar euh dat was gisteren, goed gegeten gisteren? Alles gaar?

HorseRunner

Berichten: 465
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:44

Als ik varkenshaas eet snij ik ze altijd in gelijk verdeelde stukken en doe ik er katenspek omheen. Heerlijk!

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Varkenshaasje, hoe lang braden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:46

ik maak altijd stroken van de varkenshaas bak ze goudbruin in de pan blus af met water en dan stroop erbij en dan zo een 2 uurtje laten sudderen en af en toe een keer omdraaien.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:48

met honingmosterd is ook heerlijk.
Gewoon de honing en mosterd mengen tot je een lekkere smaak krijgt en dan 20 minuten bakken inde pan.
Om je vingers bij op te eten zo heerlijk

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 13:08

Sandrina schreef:
Moet met 20 minuten echt wel gedaan zijn.
Het moeilijke bij varkenshaas is dat er een dik en een smal stuk aan zit. Snijd om te checken het dikke stuk even in en bekijk dan de kleur, is ie te rood naar jouw zin kan ie nog even.
Maar euh dat was gisteren, goed gegeten gisteren? Alles gaar?

Hmm ja, beetje te.
Ik had van internet geplukt dat ze 25 minuten moesten, heb ik ook aangehouden maar ze waren iets te gaar, nog wel sappig maar hadden nog wel wat rose mogen zijn en dus nog wat zachter.
De dunne puntjes sla ik om en prik ik met een prikkertje vast, dan heb je ze overal even dik.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:29

Dunne puntjes kun je inderdaad omslaan en met een prikkertje of (slagers)touwtje vastzetten. Verder kun je om te bepalen hoe gaar vlees is een simpel truukje toepassen.

Als je je hand gewoon ontspant en je drukt op de muis van je hand, dat vlezige deel onderaan je duim, dan is dat heel zacht en gelijk aan hoe rauw vlees aanvoelt.

Breng je de top van je wijsvinger naar de top van je duim, dan word de muis al wat harder, zo voelt vlees ook aan als het nog behoorlijk rood/rare is.

Top van de middelvinger naar duim = medium rare of rosé

Top van zowel wijs- als ringvinger op de duim = medium

En topje pink op topje duim = dookbakken

Dus even op het vlees drukken en dan vergelijken met de druk op de muis van je hand met de vingercombinatie van de gaarheid die je graag wilt en dan heb je en aardige graadmeter.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Varkenshaasje, hoe lang braden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:34

Even aanbraden in de pan en dan 15 minuten in een oven van 175 graden zetten. Ook erg lekker met een stukje magor eringevouwen.