Steppegras, hoe moest dat ook alweer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Steppegras, hoe moest dat ook alweer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 17:50

Heeeeeeel vroeger heb ik weleens steppegras gemaakt, maar ik ben een beetje vergeten hoe het ook alweer moest.
Voor de bokkers die niet weten wat steppegras is: het zijn heel dunne frietjes, iets tussen zelfgemaakte frietjes en rosti in Knipoog
In de steppegras-restaurants (ja, die bestaan echt Haha!) worden ze op een berg geserveerd over je vlees heen.

Ik weet nog dat je frietaardappelen in erg dunne plakjes moet snijden, daarna nog een keer overdwars in kleine reepjes snijden.
Maar moest je de reepjes nu eerst wassen voor het frituren of niet (i.v.m. zetmeel) ?
En moesten de reepjes voorgebakken worden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 01:15

Van steppegras heb ik nog nooit gehoord Haha! Maar, als wij frietjes maken gebruiken wij daar de frietsnijder voor Knipoog Verder wassen wij de aardappelen voor het snijden, en wrijven het na het snijden goed droog met een theedoek. Voorbakken op 150 graad Celsius, en nabakken op 180 graad Celsius. Voor tijdsduur geen flauw idee, doe ik altijd op gevoel, voorbakken een minuut of 5 ofzo? En nabakken... totdat ze goed bruin zijn bij ouwe aardappels, of er goed doorbakken uitzien bij nieuwe aardappels (die kunnen nl niet bruin worden).

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:44

Wassen voor het bakken, anders gaan ze aan elkaar kleven door het zetmeel...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 16:00

Bedankt voor jullie tips !
Maya en Natalie, bij gewone zelfgemaakte frietjes doe ik inderdaad hetzelfde als jullie.
Goed wassen, even droogdeppen, voorbakken en later afbakken.
Bij steppegras (is echt lekker hoor !) gaat het ietsje anders, maar ik weet niet meer precies hoe.
Ik dacht me te herrinneren dat de dunne frietjes dan juist niet gewassen moesten worden zodat er een soort "nestje" ontstond.
Dan tijdens het bakken opschudden zodat ze een beetje los raken.
Maar ik ben er niet meer zeker van........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:07

Ik heb er nog nooit van gehoord... dus dan kan ik je ook niet echt mee helpen... Veel succes iig!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:45

Ik twijfel eraan of je ze niet moet wassen.. Juist omdat het zulke kleine sprietjes zijn gaan ze sneller kleven, en die schudt je volgens mij niet zo direct los...
Ik ben er natuurlijk geen 100% zeker van...

Wachten op de verlossende tip van een heidesprietjeskenner... Knipoog

Die dingen zijn wel verschrikkelijk lekker trouwens Haha!

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:23

Ik weet niet hoe je het maakt maar het is zoooooooooo lekker! Vingers aflikken Jammie! Alleen jammer dat we het niet vaak eten..eigenlijk nooit Tong uitsteken

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:16

Ik weet het wel....
Ik heb tijdens mijn stage voor de Hotelschool in een restaurant gewerkt waar ze steppegras op een lente gerecht met lamsvlees deden. Ik was stagaire en dus mocht ik 's ochtens het steppegras al schillen en snijden.
De aardappels worden na het schillen door een hele fijne schaaf gehaalt waarna ze in een emmer water kwamen, anders wordt het bruin. Voor het bakken worden ze even op een theedoek of keukenpapier gelegt en zachtjes gedept. En daarna in de frituur ( 180 graden ) en bakken tot de uiteinden bruin zijn, dan in z'n geheel het nest eruit scheppen. Niet met het netje omhoog halen, want dan breekt er zoveel!! Smakelijk eten!

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:18

niet voorbakken dus, daar zijn ze veel te klein voor!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 16:18

Mickelodeon, je bent geweldig !
Hartstikke bedankt voor je goede tips OK dan!
Ik ga het morgen uitproberen

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 16:50

Beetje offtopic dit, maar het is inderdaad ontzettend lekker. Vorig jaar zijn wij bij zo'n steppegras-restaurant weesten eten, en dat is echt heel erg lekker, en nog eens leuk ook om naar je stukkie vlees toe te eten Tong uitsteken

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:13

Ik heb het jáááááren geleden een keer gegeten en ikheb het er nog steeds over! Haha!
Wat was dát lekker Tong uitsteken

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 17:52

Mazzel-meid schreef:
Beetje offtopic dit, maar het is inderdaad ontzettend lekker. Vorig jaar zijn wij bij zo'n steppegras-restaurant weesten eten, en dat is echt heel erg lekker, en nog eens leuk ook om naar je stukkie vlees toe te eten Tong uitsteken


Dat lukte mij dus nooit Tong uitsteken
Net als ik bij het vlees aan kwam zat ik vol *LOL*

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:12

geen dank, smakelijk eten!!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 21:48

Irritant, da's inderdaad best wel irritant Knipoog
Vaak wordt er zo'n grote berg steppegras geserveerd dat je nauwelijks naar je stukje vlees toe kunt graven.
Helaas is mijn steppegras-poging vandaag niet gelukt (tijdgebrek), maar ik ga het zeker snel uitproberen !