te veel vitamines- wat kan er gebeuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

te veel vitamines- wat kan er gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 18:36

ik ben eigelijk een beetje verslaaft en fruit en groenten, en ook wel aan fruitsap Bloos ik weet het, het is heel raar.
maar nu hoorden ik pas dat je te veel vitamines binnen kan krijgen Verward wie weet hiervan, wat en waneer en wat er kan gebeuren als je dat hebt?

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:21

krijg je bultjes op de huid die gaan jeuken,
zoek even op inetrnet, is vast wel wat te vinden

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:22

Nee hoor, het meeste plas je gewoon uit, en de vitamindes A, D e en K worden opgeslagen in je vetweefsel.
Zolang je niet acuut sterk vermagert kan dat geen kwaad.
Bultjes op de huid zie je bij paarden met een overmaat aan eiwit in het voer Haha!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:49

dan ontplof je en komt er allemaal groen slijm vol vitamines uit je druipen.. Haha! Haha!
sorry daar dacht ik aan toen ik de tekst zag.

ik heb werkelijk geen flauw idee of je er teveel van kan eten.
tegen mij wordt juist altijd gezegd dat ik meer vitamientjes moet eten Haha!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:11

http://e-gezondheid.be schreef:
Zes potentieel schadelijke supplementen

Veelgebruikte vitaminen en mineralen die langdurig worden ingenomen kunnen schade toebrengen aan de gezondheid. Doorgaans zijn deze schadelijke effecten omkeerbaar bij stoppen van de inname. Het gaat om vitamine C, B 6, calcium, ijzer, zink en betacaroteen. Een dosis vitamine C hoger dan 1000 mg per dag kan maag- en darmproblemen veroorzaken (diarree en winderigheid). Gelijkaardige verschijnselen kunnen optreden bij calciuminname (meer dan 1500 mg per dag) en ijzerinname (meer dan 17 mg per dag). Meer dan 200 mg vitamine B 6 (pyridoxine) per dag, gedurende lange tijd ingenomen, kan gevoelsverlies in armen en benen veroorzaken, een aandoening bekend als perifere neuropathie. Meestal, maar niet altijd, verdwijnen de problemen bij stoppen met de inname.


Dit geldt bij het innemen van vitaminen tabletjes, die bevatten vaak hele grote hoeveelheden vitaminen. Persoonlijk denk ik dat je dit niveau helemaal niet haalt als je alleen maar fruit en andere natuurlijke zaken eet en van de vitaminenpilletjes afblijft Lachen.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:07

De uitspraak over een teveel aan vitamine: “Baadt het niet, schaadt het niet”, gaat niet op voor de vitaminen A en D, een teveel hieraan is namelijk schadelijk. Er ontstaat hypercalcemie en dit heeft symptomen als, vermoeidheid, hoofdpijn, duizeligheid en op den duur verslechtering van de nierfuncties.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:38

[quotedan ontplof je en komt er allemaal groen slijm vol vitamines uit je druipen..
sorry daar dacht ik aan toen ik de tekst zag.
]


HAHAHAHAHAAAAA OK dan!

inderdaad.. dat denk ik ook dat er gebeurt.
teveel vitaminse is niet schadelijk als je gewoon gezond bent en dat moet haast wel met al dat fruit!!.[/quote]

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 10:38

ellepel schreef:
krijg je bultjes op de huid die gaan jeuken,
zoek even op inetrnet, is vast wel wat te vinden


oliebol Bloos! ik heb sinds een paar dagen allemaal bulten op m'n huid die ontzettend jeuken Bloos!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:43

Ik denk dat je echt extreem veel vitamines moet innemen om er wat van te krijgen.
De vitamines die je te veel hebt, plas je gewoon uit Lachen

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:15

teveel vitamine a uit zich echt als bultjes.

wij hadden thuis vroeger van die pilletjes met extra vitamine a.
mijn vader kreeeg er last van. kleine rode bultjes die jeukten, de huisarts zei toen dat het van die vitaminepillen kwam.

nee joh, alleen als jij veel vitaminepillen eet, kan je een ophoping krijgen, je kunt daar echt goed ziek van worden.

met gewoon eten?
nee eet maar lekker door hoor!

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 19:10

oke, dan is het goed en ik eet niet abnormaal veel ofzo, gewoon 2-3 stuks fruit per dag, soms 4 of 5 Bloos!
en groenten gewoon normaal, dus.
maar bedankt!