In blik maar over datum, hoe lang nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

In blik maar over datum, hoe lang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:50

Ik weet niet waar ik last van heb, maar ik heb enorme poetswoede. Zo ook de keukenkasten weer eens leeggehaald.
Nu kwam ik wat produkten in blik tegen die over datum zijn, kan je dat nog eten? Bij openmaken is er niks mee aan de hand.
Het gaat om wat fruit in blik zoals frambozen, peren en fruitcocktail, tomatenpuree en nog wat dingen, van die kruidenzakjes van Silvo, cupasoup e.d. Meeste is van 2007 en er staat op 'tenminste houdbaar tot..'
Kan ik daar nog wat mee of zal ik het de kliko ingooien?

En hoe zit het met produkten in de vriezer? Vlees wat je op de dag van aankoop in de vriezer doet, hoe lang kan je dat daar in laten liggen en dat het dan nog te eten is?
Is er ergens een site waar je kan vinden hoe lang iets houdbaar is, ook verse produkten in de koelkast enzo?

Letsdunit

Re: In blik maar over datum, hoe lang nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:52

Ik sprak toevallig gisteren iemand die net een blikje had opgegeten uit 1989 ! Dat vind ik persoonlijk tever gaan maar uit 2007 en als het er nog goed uit ziet waarom niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:53

Ik gooi zelf alles weg wat over de datum is, maar mijn ouders eten alles zolang het blik niet bol staat. Vlees kan geloof ik 3 maanden in de vriezer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:53

Letsdunit schreef:
Ik sprak toevallig gisteren iemand die net een blikje had opgegeten uit 1989 ! Dat vind ik persoonlijk tever gaan maar uit 2007 en als het er nog goed uit ziet waarom niet.

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:54

Als je klaar ben met je poetswoede, heb ik nog wel een adresje voor je! Haha!

Denk niet dat je er iets van krijgt, spul uit blik wat over de datum. Kruiden verliezen wel hun smaak, smaakt waarschijnlijk nergens meer naar. Cupa soep zou ik weggooien, daar zitten conserveringsmiddelen in..... niet lekker meer als het over de datum is.

Vlees kun je redelijk lang bewaren, maar ik probeer het nooit langer te bewaren dan 4 weken.

Succes met je opruimwoede!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 01:58

Ik ben daar nooit zo moeilijk in. Staat het niet bol, ruikt het goed en zitten er geen rare zweefdingetjes in oid (:D vaak in natte dingen, ik ken ze uit ijsthee Tong uitsteken), dan zou ik het gewoon eten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 02:22

Inderdaad, iets is pas bedorven als er haartjes op groeien.
Heb hier nog wel 10 jaar oude cup a soup liggen en smaakt prima.
Verse produkten in een koelkast zijn meestal maar een dag of 3 houdbaar maar, dat zie je dan wel aan de hhartjes en verkleuringen.
Vlees ligt bij mij ook altijd langere tijd in de vriezer. Ik ben alleen, eet niet iedere dag vlees en koop graag groot in. Dus kan makkelijk een half jaar liggen. En zoals je ziet leef ik nog steeds.
Blikken met fruit is puur suiker en bederft niet zomaar. Tomatenpure zou ik wel mee uit kijken. Goed kijken of het blik niet bol staat en eerst even ruiken als je het open maakt.
Het is misschien een idee om de nieuw ingekochte blikken achter de oude te zetten zodat de oudste altijd vooraan staan en dus als eerste gepakt worden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:24

Ik heb net ook een kastje uitgemest. Ondanks dat ik pas ruim een jaar samen woon hadden we al diverse dingen van 2007 waarvan ik wel in kon schatten dat het niet snel gegeten zou worden. Dus dat heb ik weg gegooit. Een blikje van 2 maanden overdatum staat klaar om vanavond gegeten te worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:26

ik let daar weinig op Lachen Lachen ze moeten er een datum opzetten, maar zeker met blikvoer is dat eigenlijk altijd fictief Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:52

MandyR schreef:
Het is misschien een idee om de nieuw ingekochte blikken achter de oude te zetten zodat de oudste altijd vooraan staan en dus als eerste gepakt worden?

Zo doe ik het ook als het net opgeruimt is, maarja, beetje volle kast Bloos
En die fruitblikjes eet ik eigenlijk nooit, liever vers, ik zal het niet meer kopen, maar weggooien is ook zowat, dan meng ik ze liever door de smoothie als ik er tenminste geen voedselvergiftiging van krijg.

Wij zijn 3 jaar geleden verhuisd en vorig jaar heb ik net zo'n bui gehad, maar toch verzamel je vreselijk veel rotzooi om je heen Ach gut

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:05

Inderdaad, blikvoer is heel lang houdbaar, er staat een datum op omdat het verplicht is.

Zo had ik gisteren een pakje spekblokjes. De datum die er op stond was van afgelopen vrijdag oid. Het zag er nog gewoon goed uit.
In de supermarkt haal ik een nieuw pakje (had een dubbelpakje nodig en wat ik nog had was een enkel pakje), is het houdbaar tot november.
Ik denk dan, als iets wat ik nu koop, twee maanden houdbaar is, dan maken 3 of 4 dagen extra ook niet uit. Zeker niet omdat je aan het product geen verschil zag of rook ten opzichte van het vers gekochte product.

En blikvoer blijft in principe goed, tenzij het blik bol gaat staan.
Dus blikken van 2007 (en dan zeker zoetigheden als fruit op siroop) kun je dan zeker nog eten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:35

Die blikken enzo zijn meestal jaaaaren goed, denk dan altijd maar dat een jaartje meer of minder niet uit zal maken zolang het er goed uitziet en goed ruikt Ja Blikvruchten zou ik dus gewoon eten.
Cup a soup weet ik niet, dat gooi ik eerder weg, maar dat is eigenlijk puur psychish Nagelbijten / Gniffelen

@ Marije_jiplover, dat bedoel ik dus, als het maanden goed is is het vast niet 3 dagen daarna bedorven, zo helderziend zijn die producenten nou ook weer niet Clown

Wij zetten trouwens tegenwoordig met watervaste stift bovenop alle potten en blikken groot de houdbaarheidsdatum, niet zo mooi, wel lekker overzichtelijk Haha! (staat hier in een la, zal in een kast minder goed werken, behalve dan een apothekerskast he)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:30

Tja... Zolang het er nog goed uitziet eet ik het nog wel hoor Tong uitsteken. Alleen met vlees ben ik wat voorzichtiger. Maar spul uit de vriezer gaat er nog wel in hoor!
Wij vinden nogal eens dingen uit een kerstpakket, die moeten we echt wel in de gaten houden en anders weggeven.
Trouwens: Chocola van 2 jaar over datum in níét lekker (was ergens, wel in verpakking, achter de kast gevallen) Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:35

Zo ongeveer mijn hele studie tijd.. op en over de datum gegeten..
Scheelde een hoop centen..
En hela!!! Ik leef nog steeds!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:45

Kijk ff uit met de tomatenpuree Haha! In mijn vorige huis heeft de keuken een bepaald niet decoratief verantwoorde roodbruine streep gekregen door een blikje dat maar een paar maanden over de datum was. Stond echt niet bol ofzo, maar ik zetten de blikopener erin en er ontstond een soortement van tomatenfontein... Nagelbijten / Gniffelen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 08:50

Geen idee, 1989 lijkt me ook geen pretje al heb ik een oom die ver over datum eet en nog steeds rondloopt, waarschijnlijk met een enorm resistent immuunsysteem..Man is inmiddels 82.. Knipoog Vingers aflikken

Die schoonmaakwoede, wijst dat misschien op nesteldrang?.. Pling
Leef je hier trouwens ook uit, je bent welkom! Ach gut
Dan maak ik een portret voor je! Cool

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:21

Ik heb zelf haast een fobie voor dingen die 'over datum' zijn, mijn ouders hebben dat wat minder (lees: niet) Clown
Zolang het deksel niet bol staat kun je spul uit een potje gewoon eten, alleen die Cup a Soup lijkt mij niet zo lekker meer nu.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:24

Sonja schreef:
Kijk ff uit met de tomatenpuree Haha! In mijn vorige huis heeft de keuken een bepaald niet decoratief verantwoorde roodbruine streep gekregen door een blikje dat maar een paar maanden over de datum was. Stond echt niet bol ofzo, maar ik zetten de blikopener erin en er ontstond een soortement van tomatenfontein... Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad, ik maak die blikjes altijd open -onder- een keukenkastje (dus tussen aanrecht en onderkant kastje).
Mijn ouders hebben ooit de keuken 3 keer opnieuw moeten witten vanwege een soortgelijk geval Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:32

blik kan met gemak tien jaar over de datum zijn zonder gevolgen
, tomaten wil af en toe wel mis gaan, komt door zuurgraad van de tomaat die iets det met het blik

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:30

Dorée schreef:
Ik ben daar nooit zo moeilijk in. Staat het niet bol, ruikt het goed en zitten er geen rare zweefdingetjes in oid (:D vaak in natte dingen, ik ken ze uit ijsthee Tong uitsteken), dan zou ik het gewoon eten.

hetzelfde hier. Als het niet hariger is dan de kat en niet sneller loopt dan ik, eet ik het gewoon *LOL*

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 08:12

@ Lielle: ROFL

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:11

Hahahaha Lielle ROFL Huilen van het lachen .
Lijkt mij dat als je blik niet te lang over datum is je het nog wel kunt eten.

Of je laat iemand die je niet zo aardig vindt voorproeven, als ie neervalt weet jij dat je het niet moet eten Duivel .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:03

Ik leef nog steeds, dus het valt idd wel mee : j

Lielle: die houd ik er in!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:10

hahaha liellie, die onthoud ik!!
mijn ouders gooien regelmatig eten weg omdat het over de datum is... echt doodzonde!! Zolang het blik niet bol staat of de verpakking en het niet verkleurd is of beschimmeld en goed ruikt en goed smaakt (proef het altijd wel ff) is het nog prima. Zo eet ik regelmatig dingen die een jaar over datum zijn hoor! Die datum moet er op... en die datum is vastgesteld zodat het met zekerheid te zeggen is dat het tot op die datum goed is. Kan dus best daarna ook nog prima zijn!
Hoe denk je dat ze vroeger, voor de blikjes e.d. bepaalden of iets nog goed was? Geur/kleur/afwijkingen en smaak! Werkt nu ook nog prima en die methode scheelt je een hoop geld en verspilling van eten!