Atkins dieet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Atkins dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-04 13:42

hoi mensen

Ik ben sinds 2 weken begonnen met het atkins dieet.
En voor mij is dat het perfecte dieet.
Het principe is dat je geen koolhydraten mag eten, en wel eiwitten en vetten.

dus geen brood, aardappels, pastas enz. maar ook geen suiker.
wel: vlees groente fruit.
even kort door de bocht uitgelegd.

Voor mij is het het perfecte dieet, ik hoef geen honger te lijden en val per week 2 kilo af.

Je mag eten vlees en groente o.a.
Het heeft een hele wetenschappelijke achtergrond die ik nog niet helemaal weet omdat het een super dik boek is maar voor mij is het geweldig.

Ik ben nu twee weken bezig en heb nog geen honger gehad, ben 4 kilo afgevallen en heb niet het idee dat ik iets mis.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 16:12

Het heeft een heel wetenschappelijke achtergrond, net als die andere dieethypes alla Montignac, Streep-je-slank dieet en weetikveel wat nog allemaal...

Punt is alleen dat er alleen maar korte termijn gevolgen bekend zijn over het Atkins-dieet en geen lange termijn gevolgen... Dus of het zo gezond is, ik heb er mijn twijfels over...
(Ik zeg niet dat ik twijfels heb over de werking ervan, die is wel duidelijk als je ziet dat er genoeg mensen zijn die ermee afvallen... Maar of het gezond is om bepaalde voedingsmiddelen te schrappen of serieus mee te minderen ?)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:06

Mijn oom die doet nu ook aan het dieet. Hij is tot nu toe 12 kilo afgevallen! Hij woog ook, denk ik, ongeveer 130 kilo, als niet meer.
Het werkt bij de meeste mensen dus wel, maar wat de lange termijn gevolgen zijn Verward Voor mij nog een raadsel.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:38

Ik heb gehoord dat je dit dieet helemaal niet te lang mag doen, doordat je op een gegeven moment tekorten opbouwt! Dan moet je op een gegeven moment weer "gewoon" gaan eten en dan kom je vaak toch wel weer aan.

Het beste dieet is toch echt meer bewegen en minder tussendoortjes!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-04 18:41

Het Atkins dieet lijkt me alles behalve gezond Scheve mond

Je lichaam heeft gevarieerde voeding nodig.
Het beste dieet is het 'Vreet de helft minder en beweeg 2x zoveel dieet' Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 09:23

Hoe kom je dan aan je graanprodukten en zuivel? Die staan vast niet voor niets in de schijf van vijf Verward

Lijkt mij geen gezond dieet. Ik doe liever met Ukkie mee, ik denk dat dat toch de beste is...

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 10:05

Het schijnt goed voor je te zijn.
Misschien dat we te vele opgevoed zijn met het idee van de schijf van vijf?
Nouja, persoonlijk lijkt het me ook niet gezond, maar het is allemaal onderzocht enzo...

Waar je wel op moet letten: Bij het dieet verlies je in de eerste weken vooral veel vocht. Hierdoor lijkt het alsof je veel gewicht verliest, maar dat valt dus wel mee. Reken er maar op dat het na de eerste tijd een stuk minder snel gaat.

En zorg natuurlijk dat je genoeg vocht weer binnenkrijgt!!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 10:43

Nou als het zo ongezond zou zijn waarom wordt het dan vaak voorgeschreven bij mensen met hartklachten en diabetes?

Voedingstoffen krijg je genoeg binnen en je slikt er vitamine pillen bij!

En je kan het niet altijd volhouden, het principe atkins is opbouwen

dus naar je streefgewicht en dan de koolhydraten weer langzaam opbouwen kom je aan dan ga je weer 5 gr koolhydraten minder enz.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:04

Ik heb gister op tv begrepen dat wanneer je eenmaal weer wat koolhydraten gaat gebruiken, het net verloren gewicht er binnen no time weer aan zit.

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 11:24

Juist Sjuimpje, dat zei mijn dietiste voorheen ook. Wanneer je drie maanden geen koolhydraten eet, en dan weer ineens wel, dan zie je de kilo's zowaar aan je lichaam ploppen.

En het beste dieet is inderdaad het dieet van Ukkie.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:36

Sjuimpje schreef:
Ik heb gister op tv begrepen dat wanneer je eenmaal weer wat koolhydraten gaat gebruiken, het net verloren gewicht er binnen no time weer aan zit.


Precies, dit wou ik ook net typen. Bij extreme make over werd dit uitgelegd!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 12:54

T lijkt me dat je toch op een gegeven moment aardappels e.d gaat missen?
Tenminste ik zou t absoluut gaan missen!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 12:54

ja als je in een keer weer 5 boterhammen gaat zitten schransen wel! dat is nou het principe mensen.

koolhydraten bouw je langzaam op met 5 gram. Kom je weer wat aan? ga je weer 5 gram terug zou kom je uiteindelijk op het aantal koolhydraten wat goed voor je is.

Maar atkins heeft een heel interessant boek om te lezen waar het allemaal uitvoerig wordt uitgelegt
Misschien een tip voor mensen die willen beginnen met afvalllen!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:21

miepmiep, het is idd onderzocht, maar dat zijn allemaal onderzoeken die gaan over de korte-termijn effecten van het Atkins-dieet... Er is geen enkel onderzoek naar de lange-termijn effecten ervan, en het is volgens mij juist helemaal niet goed om op lange termijn dit dieet te blijven volgen... omdat je bepaalde voedingsmiddelen gaat ontwijken die je toch ook echt nodig hebt.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 13:35

Ik doe dit dieet nu zo'n anderhalve maand. Dit dieet bestaat uit 4 fases. De eerste fase is het strengste en is ook waar de meeste mensen het over hebben. Dus geen brood, aardappels e.d en max. 20 gram koolhydraten per dag. Daarna ga je steeds een fase verder en uiteindelijk kom je in fase 4. Dit is de fase waar je de rest van je leven in kunt blijven. Dan mag je wel degelijk brood of fruit. Alleen met mate, en in hoeveelheden die er voor zorgen dat je er niet van aankomt. Dat is voor iedereen anders.

Ik heb gisteren ook Extreme Makeover gezien. Wat die man zij geloof ik echt niet klakkeloos. Hij onderbouwde het nauwelijks en zoals ik al zei is het na Atkins helemaal niet zo dat je weer "normaal" gaat eten. Want bij IEDER dieet is het zo dat als je opeens weer gaat eten als voorheen je aan zult komen.

Daarbij geeft hij zijn mensen een veel te streng dieet. Ze plegen 6 weken lang roofbouw op hun lichaam, zodra ze iets normaal eten houd hun lijf onmiddelijk alles vast. Verder is van niks naar 6x in de week sporten volgens mij ook nogal slecht. Hij werkt gewoon voor een tv-programma waar ze gaan voor de kijkcijfers en niet voor de gezondheid van de deelnemers. Een zelfde soort tv programma als dat ze je hele huis verbouwen in 1 dag en dan alle behang er na een week vanaf komt zetten omdat het er zo snel opgeplakt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 17:24

Van brood word je niet dik, dus waarom zou je dat in vredesnaam uit je menukaart schrappen??? Het is echt volstrekte onzin en nog ongezond ook.
De schijf van 5 (zie Sonja) is er niet voor niets natuurlijk!

Het is echt een belachelijk dieet, slaat helemaal nergens op.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-04 18:56

nou ik blijf erbij dat het echt werkt!

En bij andere dieeten vraag ik me allerminst af of het goed is!
bijvoorbeeld het ziekenhuis dieet?
Honger dieet enz enz....

Eerst 8 weken honger lije en dan jezelf weer vol vreten om zo het dubbele aan te komen dan dat je bent afgevallen.

zoals ik al zei lees het boek eens dan kijk je er misschien anders tegenaan.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:04

Ik kan er gewoon niet bij dat je alles wat er in dat boek staat zomaar klakkeloos aanneemt! Dat je er van afvalt, zal best, maar dat het gezond is gaat er bij mij niet in! Ik vind het over het algemeen een diep triest verschijnsel dat afvallen boven gezondheid staat. Ik ken geen enkele arts/diëtist in mijn omgeving die een dergelijk eenzijdig dieet promoot, het lijkt me niet meer dan logisch dat het ongezond is.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:48

Ik ga toch eerder mee met de montignac versie: dat je insulineniveau genormaliseerd moet worden. Dat krijg je inderdaad voor elkaar door geen koolhydraten en vtten te combineren. Maar om nou helemaal geen koolhydraten te eten...
Kijk, 'snelle' ongezonde koolhydraten zoals suiker, witte pasta enzo, daar wist iedereen al van dat je er dik van wordt. Maar volkorenbrood etc heb je gewoon nodig hoor!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:48

Maar die zijn er wel degelijk hoor, diëtisten die dit dieet voorschrijven!
Op Discovery is nu trouwens een documentaire te zien geheten A Trash Can of Skin. Die vrouw is ook door een diëtiste op Atkins gezet en is 140kg afgevallen.

En zolang bestaat brood nog helemaal niet, dus ik geloof niet dat dat iets cruciaals is.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:54

Esme_27 schreef:
Maar die zijn er wel degelijk hoor, diëtisten die dit dieet voorschrijven!
Op Discovery is nu trouwens een documentaire te zien geheten A Trash Can of Skin. Die vrouw is ook door een diëtiste op Atkins gezet en is 140kg afgevallen.

En zolang bestaat brood nog helemaal niet, dus ik geloof niet dat dat iets cruciaals is.


Brood bestaat al minstens 2000 jaar de romeinse legioenen marcheerden erop. En volgens mij hadden de Egyptenaren het ook al uitgevonden.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 19:55

Vind 2000 jaar niet zo erg lang hoor. Er lopen al veel langer mensen rond, die konden prima leven van vlees en fruit en groente.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:05

Er zijn heel veel discussies over. Ik wil trouwens als Diabetes Informatiepost bestrijden dat het dieet wordt voorgeschreven bij diabetes. Dat is erg kort door de bocht. Binnen de diabeteswereld is daar ook heel veel discussie over.

Ik denk wel dat ik wat kan verduidelijken over het principe. Ons lichaam haal energie uit koolhydraten. Koolhydraten zitten in heel veel voeding, voornamelijk in alle fruitprodukten, suikers, pasta's, zetmeelprodukten en vleeswaren. Dus niet in vlees, vis, kaas e.d.

Deze koolhydraten worden omgezet in glucose en om glucose in je lichaamscellen op te kunnen nemen is insuline nodig. Wie geen insuline meer aanmaakt (of minder goed werkende) heeft diabetes. Jonge mensen die diabetes krijgen, vallen vaak kilo's af. Dit komt omdat de glucose in de bloedbaan blijft en niet in de lichaamscellen. Er is geen insuline, simpel gezegd, geen sleuteltje, om de cel te openen. Het lichaam is ook niet gek en gaat daarvoor in de plaats vetten verbranden, het heeft honger. Deze verbranding geeft "smerige" reststoffen, ketonen. Het bekendste is het a-keton, oftwel aceton. Reden dat mensen met een slecht geregelde of niet bekende diabetes vaak een acetongeur verspreiden (adem). Het hele bovenstaande proces heet een keto-acidose.

Atkins bootst dit min of meer na. Door geen koolhydraten te eten, zorg je ervoor dat er geen glucose in de cellen komt. Het lichaam gaat ook dan vetten verbranden en daardoor val je snel af. In Atkins termen heet dit een ketose (zie gelijkenis met keto-acidose). Op lange termijn kan dit niet goed zijn, omdat je inderdaad voedingsstoffen mist.

Ik ga hier geen oordeel uitspreken over het dieet. Misschien kan het best als je langzaam je koolhydraten weer opbouwt.

Ik hoop wel wat meer duidelijk gemaakt te hebben over wat koolhydraten in je lichaam doen.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:13

seren schreef:
nou ik blijf erbij dat het echt werkt!

En bij andere dieeten vraag ik me allerminst af of het goed is!
bijvoorbeeld het ziekenhuis dieet?
Honger dieet enz enz....

Eerst 8 weken honger lije en dan jezelf weer vol vreten om zo het dubbele aan te komen dan dat je bent afgevallen.

zoals ik al zei lees het boek eens dan kijk je er misschien anders tegenaan.


Er is hier toch niemand die zegt dat je op hongerdieet moet gaan...

Het beste dieet als je wil afvallen is geen dieet, maar jezelf een gezond eetpatroon aanmeten in combinatie met sport.
Een gezond eetpatroon bestaat uit gevarieerde maaltijden, dus volgens de schijf van 5.
Alles met té voor is slecht: té veel vet, té veel snoep... daar wordt je dik van, niet van af en toe eens een snoepje of af en toe eens een bakje friet... En dat is nu juist een gezond eetpatroon: gezond eten en af en toe eens kunnen zondigen zonder te overdrijven.

En daar ben ik wel 100% van overtuigd dat het op korte en lange termijn goed voor je is.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-04 20:58

Ik vind dat er een verschil zit tussen een gezond eetpatroon en een dieet. Als ik doe wat jij omschrijft, val ik niet af. Als je net als mij 20 kg of meer wilt afvallen dan zal je een dieet moeten volgen.
Uiteindelijk is geen enkel dieet gezond, want je onthoud jezelf altijd wel van iets, dat is het hele idee achter dieëten