hoe chinese eieren maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hoe chinese eieren maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 23:11

Als je bij de chinees een bak bami besteld zitten er altijd van die heeeeeeerlijke eitjes bij. Volgens mij zijn ze gepocheerd ofzo Verward

Iemand enig idee of het veilig is om die dingen zelf te gaan maken? (zonder een hoop gescheld en getier omdat het niet lukt Tong uitsteken)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 07:35

Die bakken ze volgens mij in veel olie.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 12:36

Volgens mij worden ze toch echt gekookt in water hoor (bij de Chinees waar ik eten haal zijn de eieren iig alles behalve vettig)... eitje kapot tikken in een bakje en als de dooier heel is gebleven in water gieten (het eiwit gaat vanzelf om het eigeel heen zitten) dat je aan de kook hebt gebracht (wel eerst laag zetten voor je het ei er in giet). Wat ook lekker is is eitjes die 'gebakken' zijn in de oven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:09

Iewwwwwww die eitjes vind ik juist ranzig!
Zijn bij onze Chinees idd gepocheerd.
Pannetje water aan de kook brengen, dan vuurtje laag en NET van de kook laten komen. Eetlepel zout in het water en dan rustig een VERS eitje (anders lukt het niet) in het water uit de schil laten glijden. Het eiwit kruipt vanzelf om de dooier heen.
Dan eruit halen met een schuimspaan en op je bordje (en in mijn geval daarna het griezelend doorschuiven naar de dichtstbijzijnde mee-eter die het wel lust... Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 14:35

je kunt het ei ook eerst in een soeplepel laten glijden boven het kokende water en daarna pas in het kokende water over doen. Wel de lepel goed met olie besmeren zodat het ei niet aan de soeplepel hecht

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 08:09

Hmmm, jullie hebben het over andere eitjes dan ik heb, die glazige dingen geef ik niet zo heel veel om Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 21:46

Tis gelukt!!! (en ze waren nog eetbaar ook Haha!)

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 11:13

Als je een scheutje azijn in het water doet, dan lukt het ook met niet verse eitjes. Je moet alleen wel flink roeren in het water, zodat er in het midden een soort gat ontstaat. en dan het eitje erin Knipoog

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:31

Flutterby schreef:
Als je een scheutje azijn in het water doet, dan lukt het ook met niet verse eitjes. Je moet alleen wel flink roeren in het water, zodat er in het midden een soort gat ontstaat. en dan het eitje erin Knipoog



precies zo heb ik het ook geleerd door een chef-kok in het hotel waar ik heb gewerkt!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 19:29

die digen zijn echt lekker ja!!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:32

Zijn de eitjes dan hard- of zachtgekookt ? Of is dat net als bij een gewoon gekookt ei ook te regelen met de kooktijd (vast wel Lachen ) en is die dan ook korter ?

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 10:23

Carolinef"]
[quote="Flutterby schreef:
Als je een scheutje azijn in het water doet, dan lukt het ook met niet verse eitjes. Je moet alleen wel flink roeren in het water, zodat er in het midden een soort gat ontstaat. en dan het eitje erin Knipoog



precies zo heb ik het ook geleerd door een chef-kok in het hotel waar ik heb gewerkt!
[/quote]

Waarom word er ook alweer gezegt dat de jeugd van tegenwoordig op pizza's leeft Schijnheilig ? Je moet het ei er wel na 3,5 minuut uithalen, anders istie hard. En dat is niet zo lekker als zacht'gekookt'

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 11:10

hahah zo jeugdig voel ik me niet meer hoor!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:15

Ik heb een aantal pogingen achter de rug. Zowel met azijn als met de draaitruc. Het blijft echter een puinzooi Verward Verward

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 16:31

lageveld, ik heb het op de manier van jippie gedaan, en dat wat in 1x raak.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 00:12

Had ik ook al twee keer geprobeerd Lachen en dat leek tenminste nog ergens op Lachen
Maar hoe hoort het resultaat er dan uit te zien ? Gewoon als een soort gepeld gekookt ei ? of een soort spiegelei ? En wat is nou precies het voordeel van dat geknoei Haha! vooropgesteld dat het al een beetje lukt ??? oftewel, wat is er beter aan dan aan een gewoon lekker zachtgekookt eitje ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 10:10

soort spiegelei met de dooier mooi opgesloten in het wit zeg maar