Je favoriete, zelfgemaakte verjaardagstaart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Je favoriete, zelfgemaakte verjaardagstaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 22:01

Mijn verjaardag zit er weer aan te komen. Dus taart! Vork
Ik vind het altijd leuk om zelf eentje te maken. Ik maak wel eens monchou-taart, rabarbertaart, kwarktaart, appeltaart ed. Vallen altijd goed in de smaak, maar ik had wel eens zin in iets nieuws.

Wat is jullie favoriete (verjaardags) taart, uiteraard zelf gemaakt! (en dan niet uit een pakje Clown )



jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 13:39

Ja dat recept van ijstaart lijkt mij ook wel wat. Is dat wel handig? Hoe bevroren is die taart? Ivm snel smelten? Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-04 16:00

Daar heb ik dus normaalgesproken ook altijd last van en wordt een óf een eenvoudige, bekende taart die ik snel kan maken óf eentje van de bakker, maar dat laatste is zo saai Haha!
Nu ben ik de middag van te voren vrij, dus kan ik misschien nog wat lekkers maken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 21:16

Monchou is inderdaad een roomkaasje. Maar heel zacht van smaak, als room.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-04 23:52

Ik heb trouwens nog even "gesmulwebt" en heb de volgende taart gevonden. Ik denk dat ik die ga proberen, al heb ik eigelijk geen idee hoe het zal gaan smaken Haha!

Lavendel-citroentaart
omschrijving:
Zonder lavendel is ie ook lekker, maar niet heel bijzonder. De lavendelsuiker die je ervoor nodig hebt moet je wel minstens een week van tevoren maken. Maak extra om over de taart te strooien.

Ingrediënten: Deeg:
• 250 gram bloem
• 125 gram boter (zacht)
• 75 gram witte basterdsuiker
• 100 gram poedersuiker
• 25 gram lavendel (gedroogd)
• 1 ei
• zout
Vulling:
• 150 gram boter
• 150 gram suiker
• 6 eiren (niet te groot)
• citroen

Voorbereiding:
Strooi de poedersuiker en de lavendel in een pot en schud de inhoud goed door elkaar. Bewaar die minstens een week op een warme plek in huis. Schud de pot af en toe om. Zeef op het laatst de lavendel eruit en houd 75 gram lavendelpoedersuiker over.
Bereidingswijze:
Zet de oven alvast op 175 graden of gasstand 3-4.
Vet de taartvorm in.
Rasp de schil van de citroenen in een kommetje (niet het wit) en pers ze uit in een ander bakje.
Doe het ei, de lavendelsuiker, de basterdsuiker en het zout van het deeg in een kom en mix dat tot een schuimig mengsel (ongeveer 3 minuten). Mix dan de bloem erdoor. Kneed de boter erdoor en maak er een mooie deegbal van. Leg die in de koelkast.
Smelt de boter langzaam op een laag pitje (niet bruin laten worden), zet het op de laagste stand en doe de suiker en alle eieren erin. Roer de boel met de garde goed door elkaar. Doe dan het citroensap en de rasp erdoor en zet de pit iets hoger, zodat de pap inkookt (ongeveer 2 minuten). Roer weer goed met de garde. Zet dan de pit uit.
Druk de deegbal op de bodem en de randen van de vorm. Giet de citroenpap erin. Bak de taart in ruim een half uur gaar. Als er vlekjes aan de bovenkant komen, is ie klaar.
Laat de taart helemaal afkoelen.

Iemand ervaring met lavendel-smaak? *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-04 09:20

Donderdag gaat ie in de maak Haha! Vanmiddag maak ik de poedersuiker al, want dat moet een tijdje staan.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-04 21:30

Maya"]
[quote="jantina schreef:
Donderdag gaat ie in de maak Haha! Vanmiddag maak ik de poedersuiker al, want dat moet een tijdje staan.

En hoe was ie eigenlijk?
[/quote]
Ohja! Zou ik nog vertellen he?
Nou jullie hoeven hem niet te maken, want het was geen dendered succes.
Waarschijnlijk had ik hem iets te lang laten staan voordat ie de oven in moest. Daardoor is ie waarschijnlijk te veel ingezakt.
De lavendel proefde je ook niet zo heel erg in het deeg. Dus de volgende keer maakt Jantina wel een andere citroentaart Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers