Paarden ijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Paarden ijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 18:11

Ik weet niet of dit het juiste forum ervoor is, en het is al helemaal niet het juiste jaargetijden maar ik moest er ineens weer aan denken Knipoog

afgelopen zomer stond in de AQHA-gids een recept voor paarden-ijs, en aangezien het toen 35 graden was hebben we het uitgebrobeerd op Dolly, die er heel blij mee was. We hebben het daarna wel iets aangepast omdat er teveel water inzat, en dat hoefde ze niet.

Het is heel simpel, je gooit alles wat paarden lekker vinden aan groente en fruit in een kom, maakt opzich niet uit hoeveel, hoe meer je er indoet hoe groter het ijsje. daarna doe je er water bij, net totdat alles in het water is. appel bijv. drijft, dus je moet opletten dat je niet almaar meer er in doet omdat de appel maar niet onder water komt te liggen.
daarna een nachtje in de vriezer, en de volgende dag er weer uit. het beste kan je het dan 1-1,5 uur laten staan voor je het je paard geeft, anders krijg je het de bak nauwelijks uit.

Iemand nog meer leuke ideeen voor paarden-ijs?? Haha!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:06

Is ijs niet slecht voor paarden?
Een paard bij ons op stal heeft zelfs koliek gekregen, omdat hij (in de winter) een keer bevroren penen heeft gekregen. Dat was dus ook een soort ijsje, maar dan ongewild en met minder leuke gevolgen.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 09:45

Mijn paardje houdt het wel bij een raketje op zijn tijd! ( zelfs in de winter wil ze naar de ijscokraam, en leg 500 kilo dan maar eens uit dat die dicht is!)

paardengirls
Berichten: 45
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 11:18

ik weet niet of het zo verstandig is maar. het klinkt wel grappig

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 16:09

ik denk niet dat het heel gevaarlijk is als het in een blad staat dat door 1,5 miljoen mensen wordt gelezen ofzo Knipoog wat ik wel aan dolly merkte, was toen ze ongeveer 3/4 ophad, ze steeds een hap hooi nam, die uitgebreid opat en daarna weer verder at, misschien dat ze het toch wat koud vond toen. maar wij hadden toen echt te veel water begruikt, daar hangt het ook wel vanaf.

als je het trouwens lekkerder wil maken kan je een scheutje sinaasappelsap erdoorheen gooien Lachen

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:08

jah, leuk ideetje! ga ik zeker bij me verzorgpony proberen als dat mag van der eigenaresse, kweeniej of ze dat mag, ze is al een paar keer hoefbevangen geweest (te zwaar voor de hoeven) duzz... maar deze winter vond ze de warme slobber wel lkkr hoor!!!

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:13

Ah, dat ga ik proberen!!!! En anders blijf ik bij de standaard waterijsjes:)

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:21

Is wel een idee, die van mij eten ook sneeuw zodra ze de kans krijgen. Dus ijsjes in de zomer zullen ook wel in de smaak vallen Haha!

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:12

maar je kan dus ook gewoon een pak iglo brocolli ofzo kopen en dat voeren, is net zo makkelijk!!!

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 15:22

dan zitten ze alleen maar harde groente te eten...dan is het geen ijsje meer

heidiLOVERJarig

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:01

Kusia schreef:
Is ijs niet slecht voor paarden?
Een paard bij ons op stal heeft zelfs koliek gekregen, omdat hij (in de winter) een keer bevroren penen heeft gekregen. Dat was dus ook een soort ijsje, maar dan ongewild en met minder leuke gevolgen.

ja maar dat is toch heel erg anders? een konijn van MSNertje had bevroren kool gekregen in de winter nou de volgende dag was die DOOD

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 16:22

het strookt nou niet echt met wat ik geleerd heb. Het lijkt me ontzettend slecht...

Bovendien krijg je het alleen maar warmer als je met warm weer iets kouds neemt. Want dan gaat je lichaam je maaginhoud weer opwarmen en dat maakt dat je het weer warmer krijgt...

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 16:38

ik krijg het nooit warm van waterijs? wel van ander soort ijs trouwens, niet warm maar wel dorstig...