Éen dag over de houdbaarheidsdatum?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Éen dag over de houdbaarheidsdatum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 12:32

Ik heb hele lekkere gemarineerde kippenpootjes in de koelkast liggen maar zag nu dat ze tot de 18e houdbaar waren Boos!
Kan ik ze nu weggooien of kan het nog wel als ik ze goed bak??

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:34

Als je de verpakking openmaakt, ruik je vanzelf of ze weg moeten of niet.
Als je niks anders dan anders ruikt, goed door en door verwarmen en dan kan je ze nog best eten zonder problemen.

Eet smakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:43

Zeker met kip zou ik persoonlijk geen enkel risico lopen....

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 12:58

Was de houdbaarheidsdatum ´min. houdbaar tot´ of gewoon ´houdbaar tot´. Dat maakt vaak nogal veel verschil uit hoor!

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 13:00

Ik denk persoonlijk dat t geen kwaad kan als t er nog goed uitziet en ruikt, maar met vlees zou ik wel weer wat voorzichtiger zijn.
Lastig dus. Haha!

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 14:54

Dat kan volgens mij niet zo veel kwaad hoor. De bacterien en schimmels denken niet in eens dat ze aan het werk moeten omdat er iets over de datum is. 1 dag is echt niet zo veel.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:49

Die kippeboutjes zou ik nog gewoon in de oven gooien Lachen. 1 dag kan nog wel. Wel ervoor zorgen dat ze goed gaar worden.

Als je een kat in huis hebt kun je eventueel de 'poes-test' doen: klein stukje kip aan poes geven, als die het lust dan is het ook nog wel voor menselijke consumptie geschikt.

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 15:59

Wat iedereen al zegt, zelf even ruiken of het nog goed ruikt en gewoon goed gaar laten worden! Kan best.
Ik heb ook heel vaak met melk die 1 dag over datum is, smaakt nog prima! Niks mis mee.. Zo;n houdbaarheidsdatum is gewoon een richtlijn.

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:03

ik denk ook dat het geen kwaad kan hoor! het is tenslotte maar 1 dagje, net alsof je het 1 minuut na 12 niet meer kan eten omdat het oud is ofzo

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 16:11

ik denk ook dat het nog wel kan.... iig wel heel goed doorbakken nu!

er is een groot verschil met TENMINSTE HOUDBAAR TOT
en
TE GEBRUIKEN TOT
die laatste moet je dus echt niet gebruiken als ie over de datum is
de houdbaarheidsdatum geeft de datum aan waarNA ze de kwaliteit niet meer garanderen
te gebruiken tot .. die geeft aan dat na die datum hoogstwaarschijnlijk de kwaliteit drastisch achteruit gaat ( staat bijvoorbeeld op pakjes filet american Knipoog )
dus let goed op dat verschil

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 18:47

gewoon opeten hoor, dat ene dagje maak echt niets uit

en als je je bedenkt dat sommige dingen al verpakt etc zijn op 1 of 2 dagen voordat er een sticker op gaat, of over gestickerd worden, weet je al helemaal dat die ene dag niets uit maakt

en ja, ik werk in een supermarkt Knipoog vooral rond de feestdagen word er bij alle soorten eten met een houdbaarheidsdatum vanalles gedaan wat eigenlijk niet mag,en dan te bedenken dat ik bij een van de betere supermarkten werk, want ik hoor soms verhalen over dingen die gebeuren Bloos!

maargoed, sommige winkels, vooral de goedkopere en kleinere winkels, die halen van iets dat bijvoorbeeld tot de 17e houdbaar is de sticker af, en er gaat een stichker van de 18e op....

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 19:40

daar word je weerbaar van Tong uitsteken

Toch denk ik niet dat ze dit soort dingen met kippenpootjes uithalen, eerder met dingen als boter en groenten ofzo.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 20:46

Sonja schreef:
Zeker met kip zou ik persoonlijk geen enkel risico lopen....

Hier ben ik het mee eens, zou ook geen enkel risico lopen... Salmonella (tenminste dat was het toch? I.i.g. wel volgens m'n moeder) enzo

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 23:58

Nee ik ook niet, maar ook erg pietluttig met vlees Bloos .

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 08:53

Haha, ik zou het zelf niet meer eten maar dat komt omdat mijn maag heel erg op producten reageert die over data zijn.
Ik kan niet eens tegen melk, wat de volgende dag pas afloopt.

Maar opzich is het onzin, veel dingen zijn nog gewoon goed na de houdbaarheidsdatum, veel mensen uit Frankrijk kijken niet eens naar de data.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-04 09:12

mijn oma kon zich daar vréselijk over opwinden...
ze zei altijd; jaaa, dat vinden die fabrikanten leuk dat de overheid die regel [verplichte houdbaarheiddatum] heeft ingevoerd!
wij hadden dat vroeger niet, wij roken er gewoon aan, en als het goed ruikt is het goed!
geloof dat ze ook dacht dat het een economische samenzwering was om te zorgen dat mensen sneller nieuwe etenswaren kopen...
maar alle gekheid op een kippenpootje, het is wel waar hoor, je ruikt het wel, en de bacterieen gaan idd dood door het goed gaar te braden.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:25

maudy schreef:
daar word je weerbaar van Tong uitsteken

Toch denk ik niet dat ze dit soort dingen met kippenpootjes uithalen, eerder met dingen als boter en groenten ofzo.



als je hiermee bedoeld dat ze de datum niet zo snel veranderen, wat ik in mn vorige post dus zei

dan heb je het mis Haha!

verse groente heeft geen houdbaarheisdatum erop staan, en voorverpakte groente heeft er een datum op gedrukt staan, kunnen we niet even veranderen
boter precies hetzelfde, komt in het kuipje binnen, maar op de originele verpakking de datum

vlees en vleeswaren komen aan grote stukken binnen en worden dan verwerkt naar kleinere stukjes en gesneden plakjes vlees voor op brood, die pakken we zelf in, en kunnen dus ook makkelijk opnieuw verpakt en gestickerd worden Knipoog

bij kaas precies hetzelfde....

maar troost je, dit gebeurt bij supermarkten die wat beter bekdn staan nauwelijks(AH en C1000 weet ik uit ervaring dat het niet gebeurt)
wel weet ik dat bv Mona rond de feestdagen er een extra lange houdbaarheidsdatum op zn pakken yoghurt&toetjes enzo zet, maar dat kan ook geen kwaad.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:27

Ik heb één keer een voedselvergiftiging opgelopen en dat was van een kipfilet die één dag over datum was. Was trouwens niet de enige, het was een etentje voor vijf mensen en iedereen lag een dag later kotsend in bed. Ik gooi niet snel eten weg, maar ik neem ook geen risico's meer met etenswaren. Vooral niet met vlees en zuivel.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:34

wie weet hoe vaak die kipfilet al opnieuw was verpakt Schijnheilig of dat ie misschien net iets te lang in de winkel buiten de koeling had gelegen?

bij ons wordt bv iedere dag heel de toonbank leeggehaald, en gaat het in een koudere koeling, en dan overdag weer de toonbank in(ook gekoeld maar niet zo koud als de koelcel)

wie weet heeft dat stukje kipfilet wel ergens in een kratje te lang buiten de koeling/kelcel gestaan

gebeurt bij ons ook weleens, alleen gaat het dan meteen de kliko in!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:37

Zou best kunnen, ik weet het niet. Die vriendin bij wie het etentje was is heel zorgvuldig met eten bewaren, maar je kunt idd niet weten wat er in de winkel mee is gebeurd.

Maar zoals gezegd, ik neem gewoon geen risico's meer met dat soort dingen. Yoghurt of melk die een dag over datum is gaat ook de vuilnisbak in c.q. de gootsteen door. Geen zin in nog zo'n hele dag overgeven, heb me echt twaalf uur lang zwaar beroerd gevoeld.
Laatst bijgewerkt door Karin op 22-02-04 02:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:38

Ik heb altijd zoiets: dat pak kan niet lezen. Tegenwoordig hebben ze zelfs een houdbaarheidsdatum op het toiletpapier?

Een dag over datum zou ik persoonlijk niet erg vinden. Goed verhitten, dan kan het geen kwaad...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:46

kan me idd voorstellen dat je na een voedselvergiftiging geen risico's meer neemt!

melk gooi ik ook weg als het de datum heeft bereikt, ook al ruikt het nog goed, ik hoef het niet meer
zelfde geld ook voor yoghurt etc

maar snoep enz maakt me niets uit en vlees van 1 dag over de datum gaat ook goed, ben iig nog nooit ziek geweest

denk trouwens wel dat als ik er een keer goed ziek van wordt mn mening flink bijstel Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 02:59

Voor chips en zoutjes maak ik trouwens wel een uitzondering, die worden alleen maar 'slof' zoals ze dat bij ons zeggen. Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:16

Bij ons heet dat 'bol' Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:23

met vlees en vis zou ik geen risico nemen. Voer dat dus maar lekker op aan de katten Lachen