Bakvellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Bakvellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 00:07

Ik vroeg me af hoe je vlees er uit komt te zien als je met bakvellen bakt en of het de smaak erg veranderd enzz. Want bepaalt vlees kan je niet grillen en dan zou dit een uitkomst zijn.

Kan je dan ook nog de blinde vinken en saucijzen bakken zonder problemen??

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 00:56

Ik bak alles op mijn bakvelletje ... tot en met een ei.

Smaak is anders, want je hebt geen olie of boter. Maar dat is op zich niets slecht, gewoon beetje anders Lachen.

Ik eet nu wel geen blinde vinken enz, maar thuis hebben die daar ook al opgelegen.

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 01:17

Ben erg benieuwd wat voor reacties hier nog meer komen. Heb er nog nooit van gehoord, maar op zich is het helemaal niet onlogisch bedenk ik me nu...

Zelf bak, braad, kook enz. ik altijd met olijfolie (en een goede antiaanbaklaag...Haha!)

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 09:33

Heeft er dan ook iemand toevallig een grillpan??? Ik ga over een paar maanden op mezelf wonen en ben benieuwd of zo'n grillpan echt goed werkt zonder boter ofzo.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 11:21

Ik heb er zoéén, en nee, het werkt niet helemaal zonder vetstof. Wel met weinig, maar zonder gaat het nogal 's grondig fout ... kan je je stukje vlees van de pan rukken

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 15:03

Hahaha owke weet ik dat ok weer! Had ik ook wel verwacht.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:44

Met die grillpannen heb ik dus ook geen positieve ervaring ... alleen om aardappelschijfjes te grillen was dat wel geschikt. Vlees kleeft lijk gek eraan ...

was wel een héél goedkoop exemplaartje wat ik had.

Let wel op dat je niet al je boter/olie uit je dieet schrapt, ik heb dat veel te lang gedaan .... en dat is een van de oorzaken dat ik nu een luie darm heb volgens meneer de dokter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 15:54

Met een grillpan kan ik ook niks, maar ik heb zo'n electrisch dubbelklapgrillding en dat werkt super. Slavink kan er trouwens ook op, maar dan op een lagere stand als bv biefstuk en even doorsnijden zodat het niet zo dik is (want dan verbrand de buitenkant en is het van binnen nog rauw en dus onveilig).

Bakvel werkt trouwens ook prima. Ik vind het ook lekker zonder die vette botersmaak. Lekker puur. Maar ik grill dan ook graag.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 16:13

Hm Belsje, ik eet verder ook geen boter op mijn brood vind ik niks.....maar nog alleen maar boter uit gebakken vlees en aardappelen met klein beetje jus een paar keer per week. Is dit zo erg dan?

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:20

orionneke schreef:
Hm Belsje, ik eet verder ook geen boter op mijn brood vind ik niks.....maar nog alleen maar boter uit gebakken vlees en aardappelen met klein beetje jus een paar keer per week. Is dit zo erg dan?


Mja ik eet geen boter, geen olie, enkel 0% yoghurt, magere melk, geen kaas, ....
Je moet gewoon zorgen dat je iets met "vet" binnekrijgt en dat heb ik veel te lang niet gedaan. Volges de dokter dus é

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 16:27

Vetstoffen staan niet voor niets in de schijf van vijf. Je lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid vet nu eenmaal nodig om te kunnen functioneren. Maar vergis je niet, je krijgt er meer van binnen dan je op het eerste gezicht vaak denkt.
Lekker, zo'n broodje, maar er zit wel melk en boter in. Of koekje, plakje cake. Likje mayonaise op je boterham, scheutje koffiemelk in je koffie, warme chocomel 's avonds na het rijden, etc etc.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 18:48

Bij ons word vlees nooit op een bakvelletje klaargemaakt.

Wij doen het altijd gewoon met een stukje bak en braad boter in de pan.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-04 19:37

Ja naar mijn idee krijg ik indd genoeg vet binnen. Zeker omdat ik al mijn eten bijhoudt bij overgewicht.nl.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:15

Ik let overigens totaal niet op vet, ik lust geen margarine op brood, dus dat gebruik ik niet, maar voor de rest kijk ik er niet echt naar. Een klont boter door de purrée, een klont in de spaghetti Vingers aflikken

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 20:43

courgette of aubergine in plakjes in de grillpan, heel lekker. Met olijfolie dan, he. Volgens mij kun je wel stevige vis en kip in de grillpan doen, maar geen vlees dat uit elkaar kan vallen. De grillpan gewoon lekker warm laten worden, maar wel met olie ofzo, anders blijft het volgens mij inderdaad gewoon vast zitten, ondanks de antiaanbaklaag.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 12:51

Wat zijn bakvellen Bloos

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-04 13:43

Een bakvel is een soort bakpapier wat je in de pan moet leggen en dan kan je bakken zonder boter of vetstof te gebruiken...

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 11:38

de grill pan (wel een goeie nemen, zo'n lekkere zware van gietijzer bijvoorbeeld!) moet je goed verwarmen, beetje (olijf)-olie met een kwastje de pan insmeren, vlees erop, en wachten tot het loslaat. het klopt dat het blijft kleven, het is net als pannenkoeken bakken, als ie goed is laat het vanzelf los.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 14:39

Is het niet zo dat je het vlees moet invetten en niet de pan?
Aangezien de bodem van de pan geribbeld is gaat verzamelt het vet in de lage delen, en blijft het vlees dus plakken op de hoge delen.

Ietsje olie op je vleesje gaat dan een stuk beter.


Maar dit gaat compleet off topic, ik gebruik nooit bakvellen in de pan, alleen bakpapier in de oven (ipv zilverfolie).

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 18:46

Ik heb net mijn kipfiletje met gebakken aardappeltjes op zo'n bakvel gebakken.
Kipfilet was mooi goudbruin en de aardappeltjes lekker knapperig.
En i.p.v. olie doe ik er nu een klein beetje water bij.
Er zit veel meer smaak aan het vlees en je hoeft helemaal geen olie meer te gebruiken.
Bij "vette" vleessoorten gebruik ik het ook en probeer tijdens het bakken zoveel mogelijk vet op te vangen en iets water toe te voegen.
Smaak is prima en toch minder vet.

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 14:43

Nog even offtopic over de grillpan. Ik heb ontdekt dat de truc is om niet de pan in te vetten, maar het stukje vlees. Op die manier gebruik je minder olie en rookt de pan ook stukken minder.
De clou is verder dat de pan echt heel erg heet is voor je het vlees erin legt. Als je dan ook nog het stukje vlees laat liggen tot het vanzelf loslaat kan het helemaal niet meer misgaan. Vingers aflikken

Maar ik begin nou toch ook wel nieuwsgierig te worden naar die bakvellen. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Zijn dat van die siliconendingen? Of is het weer iets anders?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:26

Nee, van dat bruin papier, ik gebruik het in de oven vaak voor koekjes te bakken Haha! Vingers aflikken

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 20:35

Neenee geen papier Knipoog.

Mijn bakvelletje is een zwart "ding" ... dat lijkt op plastic, naarentschijnt is dat een bepaalde vorm van tefal.

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 22:36

Ja ik vroeg me namelijk al af hoe het eigenlijk anders netjes blijft liggen. Maar het is gewoon een plaatje wat je erin legt....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-04 21:02

Ik gebruik bruin bakpapier hoor