Kerstmenu met hindernissen.... ( + pics)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Kerstmenu met hindernissen.... ( + pics)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 22:13

Nou, eerste kerstdag was het zover. Ik zou samen met mijn zusje het diner in elkaar frutten. We hadden bedacht dat we een amuse wilden, een voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht en daarna nog een optioneel nagerecht (afhankelijk van hoe vol we zouden zitten).

Om precies te zijn:
- paté brûlée
- carpaccio met ananas
- gevulde varkenshaas met gesmoorde prei en paprikasalade
- gebakken ananas met vanille-ijs (zie [VT] Het toetje van de maand! (en zó simpel....) )
- Optioneel: kir royal (witte bubbeltjeswijn met cassislikeur en cassisijs Tong uitsteken )

Oké, het begon met de paté. Die had m'n zusje braaf vermengd met cognac Vingers aflikken en in Chinese lepeltjes gesmeerd. Laagje suiker erover en even onder de grill om die te laten caramelliseren. Lekker simpel, vonden wij. Helaas wist niemand (na 12 jaar of zo ) hoe de magnetron werkte en werd de grillstand pas na een paar minuten gevonden. Ziehier het ranzige resultaat:

Afbeelding

Alles was dus veel te warm geworden en het was helemaal zacht geworden. Binnen de kortste keren stond het te koken en kwam er rook uit de magnetron.... Scheve mond Dus dat kon meteen de bak in.

De carpaccio was een groot succes (die staat trouwens in de kerst-allerhande van dit jaar). Het hoofdgerecht ook, hoewel het vrijwel koud was voor we het op tafel hadden. Rolleyes (die appelschijven zijn trouwens gebakken in bijna pure Calvados... Tong uitsteken )

Afbeelding

Toen wilden we het nagerecht serveren. Ik had al drie keer gezegd dat het ijs echt een kwartier of zo van tevoren uit de vriezer moet, maar dat had nog niemand gedaan. Dus ik loop naar de vriezer, kijk erin, zie het vanille-ijs niet en vraag mijn vader waar dat is. "Dat ligt in de kleine vriezer" zei hij. "Nee, het ándere ijs, het vanille-ijs". "Hoezo "vanille-ijs, dat stond niet op het boodschappenlijstje!" Oh boy.... daar viel ons geweldige toetje dus in het water... Rolleyes Geen ijs, geen toetje, dus wij waren erg blij dat we nog een tweede toetje in de strijd hadden...
Mijn vader trok een fles bubbeltjeswijn open, ik deed in elk champagneglas een (flinke Tong uitsteken ) scheut crème de cassis en een kluit bosvruchtenijs en dat werd aangevuld met wijn. Rietje erin en genieten maar... Pa lustte er nóg wel één... Haha!

Dus om een lang verhaal kort te maken: wij hadden een score van 60%, van de 5 gerechten kwamen er 3 daadwerkelijk op tafel... Haha!
De 3 die de tafel bereikt hebben, waren 100% goedgekeurd, gelukkig.... Bloos
Volgend jaar toch maar weer bij ons, dan weet ik tenminste hoe de oven en zo werkt... Haha!

Die paprikasalade is trouwens heel grappig om te maken! Nooit eerder gedaan, maar de paprika's moeten eerst in de oven zwartblakeren en dan in een plastic zak afkoelen. Daarna haal je het vel er zó af en dan even in olijfolie met wat peper en zout. Wel even werk, maar echt heel makkelijk.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 11:00

Bah die eerste foto moet ik niet te lang naar kijken want dan word het me gewoon slecht van. Misselijk Haha!

Wij hebben geen kerstdiner gehad lekker makkelijk. Haha!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:45

hmmm, de tweede foto ziet er errruug lekker uit! Vingers aflikken

-x- natasja

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 14:08

Ik zal eerlijk zijn... ik hoefde het niet... Scheve mond

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 18:02

Iewwwww die eerste foto, ziet er echt ranzig uit hahaha Tong uitsteken

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-03 18:57

Amethyst schreef:
Ik zal eerlijk zijn... ik hoefde het niet... Scheve mond

Wat niet, die ranzige bagger op de eerste foto, of wat op de tweede foto staat? (het hoofdgerecht was trouwens écht lekker... , had alleen wat warmer mogen zijn.)

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 11:25

Uhm.. wat staat er op de 1e fotow???
het ziet eruit om van te Misselijk