Bloemkoolsoep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Bloemkoolsoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-03 01:03

Gisteren was ik in de veronderstelling dat er nog een ongebruikte bloemkool in de koelkast lag. Ik kreeg daarom opeens de neiging om bloemkoolsoep te maken, oftewel, ik had niet veel zin in koken Haha! maar toch... ik had nog een oud en makkelijk recept in mijn hoofd.. dus vooruit dan maar.

Koelkast open... chips... geen bloemkool .. en daar kan ik dan weer niet tegen want ik wilde immers bloemkoolsoep maken ? Dan maar kijken in de vriezer ... bloemkool ? ja.. maar lang niet genoeg. Wat nu.
Lag wel knolselderij naast .. zou dat kunnen ???
Wie niet waagt wie niet wint dus ...

Ongeveer halve bloemkool in stukjes evenveel knolselderij in blokjes gekookt in 1,5 liter water samen met 3 rundvleesbouillonblokjes en wat zout. 10 minuten koken. Ongeveer een kwart van de groente apart houden.
Een roux maken met 40 gram bloem en 40 gram boter en aanlengen met wat van het het kookwater. De rest pureren.
Daarna de hele boel bij elkaar en even doorkoken; tenslotte de achtergehouden groente weer toevoegen. Peper naar smaak erbij doen.

Ik had er weinig vertrouwen in maar tot mijn grote verrassing was het heerlijk, dus wie met kerst een apart soepje wil presenteren...

Tot slot.. er was nog wat wat over vandaag, en opgewarmd was het nog lekkerder dan gisteren Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:27

OMG Lips are sealed weer een nieuw bloemkoolrecept voor m'n moeder, mijn ma knikkert ze in een groentesoep, en dan heet het bloemkoolsoep *Zij teelt bloemkolen....*

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:36

Klinkt verrassend, Lageveld; ga 'm onthouden!

Doe zelf nooit een roux erdoor; gebruik gewoon zo veel
bloemkool (of zo weinig vocht Haha! ) dat het vanzelf al een
vrij stevige soep is. Je zou ook wat aardappel mee kunnen
koken om meer te binden.
Ook met je kruiden kun je variëren.
Gewoon nootmuskaat vind ik heerlijk, maar voor de variatie is
kerrie of mosterd ook erg lekker.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:45

Ook heel lekker als je wat kaas (gruyère) erbij doet... meekoken ofwel erna over de soep strooien...

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:08

Ik vind bloemkool echt vies Misselijk
Maar nou was ik in de zomervakantie in zeeland en daar hadden we als voorgerecht bloemkoolsoep. Ik dus al bijna over mn nek Tong uitsteken
Maar nou moest ik toch proeven, en het was nog lekker ook Smaakte helemaal NIET naar bloemkool ofzo Scheve mond

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:57

Klinkt wel lekker!
Zal het doorgeven aan mams

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:06

IK doe ook altijd zoveel groente dat de soep dik is, maar zal dit toch 's proberen zo