recepten voor Braadstuk?!?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

recepten voor Braadstuk?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:20

Afgelopen week-end heb ik een wildernis-vlees pakket ingeslagen [ www.wildernisvlees.nl ]. Na 10 jaar vegetarisch te hebben gegeten eet ik sinds 10 jaar 2 keer per jaar broodbeleg van de bio-slager. Het concept van dit Wildernisvlees vlees sprak me zo aan dat ik het eens wilde proberen.

Omdat ik nog nooit van mijn leven vlees heb bereid ben ik op zoek naar recepten voor Braadstuk. Ik kan in geen enkel kookboek terug vinden wat dat nu eigenlijk is Lachen Laat staan hoe ik het moet bereiden.

Kan iemand me helpen. Ik wilde mijn oma zo iets voorschotelen met de kerst.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:14

Ik neem aan dat het om rundvlees gaat ?
Braadstuk kun je op dezelfde manier bereiden als bijv. rollade.
Het enige verschil is dat braadstuk wat meer tijd nodig heeft om gaar te worden.
Hoe lang het moet garen is afhankelijk van het gewicht van het vlees.
Voor een stuk van ca. 500 gram moet je op een uur rekenen, voor een kilo vlees op ca. 1 uur en 3 kwartier.

Het is de bedoeling dat je het vlees even aanbraad om er een bruin korstje op te krijgen.
Eerst het vlees inwrijven met wat zout en peper.
Je verhit een pakje Croma, en als de boter goed bruin is, doe je het vlees erbij.
Je moet dit op hoog vuur doen zodat het braadstuk zo snel mogelijk aan alle kanten dichtgeschroeid wordt.
Zodra er aan alle kanten een (licht)bruin laagje op zit, dan zet je het vuur laag.
Daarna doe je er een kopje warm water bij en je doet het deksel op de braadpan.
Het vlees gaat nu sudderen.
Soms moet je tussendoor nog wat water toevoegen, anders gaat het vlees weer bakken i.p.v. sudderen en dat is niet de bedoeling.
Af en toe het vlees omkeren, en klaar is Klara !

Braadstuk wordt geserveerd als een groot stuk vlees, maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het vlees alvast in plakjes te snijden.

Leuke website trouwens !!!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:47

Braadstuk maak ik als volgt:

Ik neem een groot stuk stooflappen of braadlappen.
Dat bak ik aan in de braadpan (logisch) zodat rondom een mooi bruin kleurtje/korstje komt.

Dan gaat het in een ovenschaal, ik maak nog even een lekkere jus en die jus gaat ook in de ovenschaal. Dan doe ik er nog 2 blaadjes laurier en 3 kruidnageltjes bij en dan gaat het geheel, overdekt met aluminiumfolie, 75 minuten de oven in op 175 graden Celsius.

Erg lekker en je vlees blijft MALS, ik vind dat als je het in de pan braadt, zo droog wordt. Nu niet en is het echt superlekker.....

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:48

Oja, je hoeft het niet te draaien tijdens het garen in de oven, het blijft mals door de circulerende jus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:53

Ik doe het hetzelfde als Imker, maar ik vind het lekker om een paar sjalotjes en teentjes knoflook in de schaal erbij te leggen, voor het smaakje. Ik gebruik ook graag takjes verse kruiden erbij, bv thijm of rozemarijn. In de oven blijft het inderdaad wat malser, ik denk omdat de warmte van rondom komt en niet alleen van onder Verward
Ik zet het trouwens wel (veel) langer in de oven dan Imker, een uurtje of drie toch wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:55

O ja en dan het allerliefst stoofpeertjes erbij, en spruitjes en aardappelkroketjes! Tong uitsteken
Hmmmmm aan m'n buik te voelen is het een uurtje of 5 nu.... Haha!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 20:05

Sonja schreef:
O ja en dan het allerliefst stoofpeertjes erbij, en spruitjes en aardappelkroketjes! Tong uitsteken
Hmmmmm aan m'n buik te voelen is het een uurtje of 5 nu.... Haha!


Mmmmmm, lekker Vingers aflikken
Ook lekker met zelfgemaakte aardappelpuree (liefst met korstje, uit de oven).
En niet te vergeten: grove appelcompote met een beetje kaneel Vingers aflikken

Triest hoor, ik heb 10 minuten geleden de laatste hap van de warme prak achter m'n kiezen, en nu alweer op Voedertijd Bloos!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:41

Sonja schreef:
Ik doe het hetzelfde als Imker, maar ik vind het lekker om een paar sjalotjes en teentjes knoflook in de schaal erbij te leggen, voor het smaakje. Ik gebruik ook graag takjes verse kruiden erbij, bv thijm of rozemarijn. In de oven blijft het inderdaad wat malser, ik denk omdat de warmte van rondom komt en niet alleen van onder Verward
Ik zet het trouwens wel (veel) langer in de oven dan Imker, een uurtje of drie toch wel.


Waar het denk ik ook aan ligt bij mij: Mijn koe is de koe van de buurman Haha! . Scharrelkoe van 2 of 3 jaar oud en heeft altijd lekker buitengelopen en dat vlees is echt supermals. Wij gebruiken de stooflappen soms als biefstuk of als rosbief om mee te roerbakken en je merkt echt geen verschil met 'echte' biefstuk. OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 00:06

Ik snap het even niet. Mals vlees krijg je toch juist van dieren die amper bewegen.
Ik ga er dus van uit dat dat wildernis vlees van mij behoorlijk taai zal zijn en een redelijk sterke smaak heeft doordat deze runderen zich scharrelend vol eten met alles behalve een voederbrok.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:49

Nee, om de een of andere manier is dit vlees, dus van scharrelende dieren, zoals wildernisvlees en de koe van de buren, veel malser. Je kan het eigenlijk niet vergelijken met gewone "slagerijkoe".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:35

O lekker Imker, dus dat smaakt een beetje richting Argentijns Rund? En dan niet die nepzooi van de Appie, maar als je een keer ECHT Argentijns vlees in kunt kopen? Dan proef je gewoon wat een lekkere dingen dat dier zelf gegeten heeft, dat vlees is van zichzelf al lekker gekruid....

Jeetje 't is half elf en ik zit met het water in m'n mond.... Haha!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:12

Sonja schreef:
O lekker Imker, dus dat smaakt een beetje richting Argentijns Rund? En dan niet die nepzooi van de Appie, maar als je een keer ECHT Argentijns vlees in kunt kopen? Dan proef je gewoon wat een lekkere dingen dat dier zelf gegeten heeft, dat vlees is van zichzelf al lekker gekruid....

Jeetje 't is half elf en ik zit met het water in m'n mond.... Haha!


Ja, zoiets. Mijn buurvrouw (andere kant buurvrouw) deelt ook mee in de koe, en zij maakt het braadstuk op de traditionele manier. Dan wordt deze dus ook wat droger van smaak.
Nu heeft ze een keer "mijn" recept op en is laaiend enthousiast en man en kinders ook, die vinden sliertjesvlees anders echt niet lekker.

Alleen is het nu geen Argentijns Rund, maar gewoon: DUNGENSE KOEI.