Gamba's pellen: ranzig klusje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Gamba's pellen: ranzig klusje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 16:08

Gisteravond hadden we een feestje in een tapas-bar. Er stond een heel buffet met van allerlei lekkere dingen, waaronder een grote bak met gamba's. Nou wil ik al tijden eens gamba's eten, maar ik zag zo vreselijk tegen dat pellen op. Het leek me echt onwijs ranzig om een dood beest compleet uit elkaar te rukken... Maar gisteravond waren er genoeg mensen die me konden laten zien hoe het moest, dus.... moest het maar gebeuren (ik ben toch een grote meid, niet? Haha! ).

Ik heb er eerst maar eentje opgehaald (voorzichtig beginnen). Oke, staart eraf (ieuw!), kop eraf (IEUW!), maar toen kwam het ergste: tussen al die pootjes met m'n vingers en dan z'n jas uittrekken. Nou, dat laatste kon ik dus écht niet hè! *griezel* Scheve mond
Net toen ik dat half uitgeklede ding maar wilde laten voor wat ie was... schoot mij iemand te hulp. Was wel een beetje genant, die heeft dus mijn (inmiddels half gemolde) gamba alsnog gepeld. Was lekker! Dus nog twee "oefengamba's" gehaald en nog maar een keertje dan... Scheve mond Na nog een paar van die dingen had ik de smaak te pakken en rukte ik de koppen eraf alsof ik nooit anders gedaan had. }> Die pootjes vind ik nog steeds niet geweldig, maar daar raak ik ook wel een keer overheen... Haha!

Zijn er ervaren pellers in de zaal?

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:22

uhhm.. NOPES ? ik vind dat ook zo griezelig. daarom koopt mams voor mij van die kleine garnaaltjes die al gepeld zijn Haha!

elles schreef:
Nou, dat laatste kon ik dus écht niet hè! *griezel*
Net toen ik dat half uitgeklede ding maar wilde laten voor wat ie was... schoot mij iemand te hulp. Was wel een beetje genant, die heeft dus mijn (inmiddels half gemolde) gamba alsnog gepeld.

Maar uhhm, ik lag half krom van het lachen.. Je woordkeus is in ieder geval goed Tong uitsteken

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:58

Ja! Ik kan het zelfs als het moet met mes en vork Knipoog
Ik weet niet of je de tip gehad hebt, maar wat helpt is de staart even inknijpen (tussen je vingers nemen en dan even knijpen totdat het krak zegt). Het deel bij de pootjes wordt dan vast voorgekraakt en daarna is het makkelijker om dat stuk open te krijgen.

Overigens, er zijn mensen die ook de kop nog uitzuigen (van Gamba's weet ik dat trouwens niet zeker, maar van langoestines (geen idee hoe je dat schrijft) wel) of de hersenen eruit lepelen en dat mengen met een beetje mayo. Smakelijk! Haha!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 18:33

Oefening baart kunst...
Ik eet die dingen (scampi's, langoustines, gamba's... kortom al die beestjes die je nog moet ontdoen van hun jasje) ontzettend graag.
Ik durfde ze alleen niet echt bestellen als ik ging uit eten omdat het zo een gepiel was (omdat ik het niet vaak deed), maar moet eerlijk zeggen dat ik ze nu ook gewoon bestel, en het maar zelden meer gebeurd dat ik nog echt zit te prullen met zo een ding...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-03 18:59

Met mes en vork, Wmijn? Knap.... Als ík dat zou doen, zouden de gamba's waarschijnlijk door de tent vliegen Haha! . En hersens uitzuigen? Nah, laat mij eerst maar eens voorzichting wennen aan die pootjes... Scheve mond

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 19:43

Wmijn schreef:
Overigens, er zijn mensen die ook de kop nog uitzuigen (van Gamba's weet ik dat trouwens niet zeker, maar van langoestines (geen idee hoe je dat schrijft) wel) of de hersenen eruit lepelen en dat mengen met een beetje mayo. Smakelijk! Haha!


Zo een klein beesie en dan hersenen? En zo groot dat je ze eruit kunt lepelen en met mayo kunt eten? Heel grappig Tong uitsteken

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 21:30

Langoustines zijn niet zo heel erg klein, Jennygirl. Maar om nou te zeggen dat er enorm veel uit die hersentjes komt...
Overigens vind ik die hersentjes niet zo'n succes, maar mijn ouders wel Lachen

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:47

Ik ken langoustines. Maar dan nog, hoe groot kan zo een hersenpan zijn Haha!
Mijn vriendje pulkt altijd de wangetjes uit de vis (schijnt ook een delicatesse te zijn). Ook zo een gepiel. Alsof de gemiddelde vis veel wang heeft?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:51

Euhhh Bleh wat een verhalen.
Ik begrijp dat het garnalen zijn?
Helemaal niks voor mij. Ik gruwel alleen bij de gedachte eraan al. Maar ja ik verafschuw alles wat uit het water komt (qua eten).

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 14:10

Jennygirl, je hebt helemaal gelijk. Erg veel komt er idd niet uit Haha!
Sjimmy, wel een beetje overmaatse garnalen Knipoog

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 18:03

Wmijn schreef:
wel een beetje overmaatse garnalen Knipoog

Over overmaatse garnalen gesproken... ik heb ooit eens iemand een hele kreeft uit elkaar zien plukken. Na de slachtpartij bleeft er een compleet aan gort getrokken lijk op die schaal achter... het lag op z'n rug, dat maakte het nog ranziger.
Komt ongeveer op hetzelfde neer, geloof ik. Scheve mond Hoewel kreeft echt verschrikkelijk lekker schijnt te zijn!

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 18:55

Is het ook! En krab ook Haha! Maar, als je er niet tegen kunt, moet je het zeker niet eten. (Blijft er meer voor anderen over Knipoog )