Zelf gebakken brood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zelf gebakken brood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-03 16:39

Ik ben dol op zelfgebakken brood. Heerlijk hoe het ruikt in huis en hoe het verse brood smaakt.

Ook erg lekker bij een salade.

Mijn lukt altijd recept:

10 gram droge gist (bijvoorbeel van Baukje), 2,75 kg bloem, 0.5 kg volkoren bloem, theelepel suiker, theelepel zout. Door elkaar gooien en mengen in een kom. In het midden een kuiltje maken en daar 2,1 dl lauwwarm water en 1 eetlepel olijfolie in gieten. Dan van buiten af het meel naar binnen duwen en en dan lekker kneden. Tot je een lekker soepel deegje hebt (veel knijpen, uitrekken en weer samen vouwen) en als het te droog is wat water toevoegen en als het te nat is bloem toevoegen.
Ca. 5 minuten lekker doorkneden dan een bal er van maken en die in de kom doen, plasticfolie er over en een uur wegzetten op een warme plek.

Dan nog even lekker doorkneden, lekker platklopen en vouwen tot je weer een elastisch deeg hebt. Dat deeg oprollen tot een ovaal of in een cakevorm doen of verdelen in kleine bolletjes. de boven kant even diep op een paar plaatsen inkepen met een mes of schaar. 30 tot 45 minuten wegzetten met een theedoek of ingevet plastic folie er over.

Oven voorwarmen op 200 graden. Brood moet 35 minuten en kleine broodjes ca. 20 minuten. Als het klaar is nog een beetje olijfolie over de bovenkantstrijken en op een rooster af laten koelen.

Als variatie kan je het ook helemaal van volkoern meel of juist helemaal van witte bloem maken. erg lekker is om als je het bij een salade serveert kruiden zoals thijm, oregano en basilicum door het deeg te mengen. Ook kan je na de tweede keer kneden nog even wat halve olijfjes of stukje parmaham er door heen mengen.

Wie heeft er nog meer lekker broodrecepten?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:59

Klinkt begeerlijk, Katrien, maarre ehm......., ik laat me geloof ik maar liever uitnodigen....... Haha!

Maar je kunt dit werk natuurlijk ook door een broodmachine laten doen.
Alleen heb je dan altijd een brood met een gat en met een onpraktisch model.
Dan maar naar de warme bakker.
Daar ruikt het ook lekker, al is het maar voor eventjes.......

En als je toch een broodgeur in je huis wilt hebben,
krijg je die ook met afbakbrood in de oven
(of gewoon in een pannetje, zoals ik Knipoog )
.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 21:32

Het klinkt goed, maar ik weet niet of ik het geduld ervoor heb.
Maar laat ik eerst maar eens brood uit een pakje proberen alvorens ik het helemaal zelf ga doen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 08:26

Missy schreef:
Het klinkt goed, maar ik weet niet of ik het geduld ervoor heb.
Maar laat ik eerst maar eens brood uit een pakje proberen alvorens ik het helemaal zelf ga doen Knipoog

Zoveel geduld hoef je er niet voor te hebben hoor. Als je thuis bent an je het gewoon laten rijzen terwijl je aan het bokken bent Haha!. Volgens mij is een cake maken bijna nog meer werk en kan dat nog sneller misgaan.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 11:39

Ik bak elke zondag brood.De kinderen vinden het heerlijk.Ik maak altijd een 750 grams brood en dat gaat meestal helemaal op!Ik ga `s morgens naar beneden om de katten eten te geven en maak meteen het deeg.Als ik ga douchen,kan het rijzen.Dus echt veel tijd kost het niet.Als het in de oven staat,ga ik alvast de tafel dekken en even bokken ofzo.De tijd is zo om.Jammie,was het maar weer zondag.