de eetbare tuin vervolg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-24 21:22

Mijn kas staat bomvol. Heb gelukkig al een deel van thuis naar de moestuin verhuisd.

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 07:12

Hier begint het zowel binnenshuis, als in de kas, als in de moestuin weer vol te lopen! Verschillende soorten sla, spinazie, raapstelen, koolrabi, bloemkool, broccoli, tomaten, paprika, peper, komkommer, uien, wortels, knoflook, basilicum, oregano en verschillende soorten bloemen: maakt me zo blij! En dit weekend de piepers erin!

Wat slakken betreft: sinds vorig jaar augustus heb ik 3 Indische loopeenden. Waar ze het eerste half jaar vrij passief waren en echt hun draai moesten vinden, werken ze nu echt op volle toeren! :D Ik hoor overal dat er zóveel slakken zijn dit jaar, maar hier zie ik ze gewoon echt niet meer, en de jonge plantjes worden tot nu toe ook allemaal met rust gelaten! De eenden wonen in een wei aangrenzend aan de moestuin dus krijgen daar de meeste overstekers al te pakken, en onder toezicht laat ik ze ook vaak in de moestuin om daar te zoeken. Super gezellig ook om bij te gaan zitten! Ze leggen daarnaast ook super trouw mooie eieren, nog beter dan onze kippen! Kortom: ik kan eenden als slakkenbestrijders écht aanraden als je genoeg ruimte en tijd voor ze hebt!

Marcella

Berichten: 36741
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:47

Ik voer eigenlijk alles van slakken aan de kippen. Ze eten niet altijd, maar pikken dan wel dood.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 08:53

Marcella schreef:
Ik voer eigenlijk alles van slakken aan de kippen. Ze eten niet altijd, maar pikken dan wel dood.


Goede tip, zal ik ook is proberen bij de dames.

Leuk al die verschillende kweekbakken!
Wij hebben nu een idee bedacht met grindtegels die we nog hebben liggen.
Helemaal weer zin in!

Hier afgelopen nacht nachtvorst gehad... de fruitblomen al super mooi in bloesem. De bloesem leek wel nat dus hopelijk is het goed gegaan. :)

Al een jaar eerder gehad dat ze zo mooi in de bloesem stonden en daarna de vorst alles kapot had gemaakt.. zo zonde :(

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:50

Ik heb de vensterbank binnen ook helemaal vol staan, denk van het weekend de kleine kweekkas maar opzetten zodat een deel daar naartoe kan.

Maar omdat we de tuin nog gaan aanpassen begin mei en ik ook binnenkort moet bevallen maar even gestopt met zaaien. Als ik toch tijd en energie vind dan koop ik wel opgekweekte plantjes dit jaar was mijn idee.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:51

black_kelpie schreef:
Ik heb dit staan, werkt wel prima :j

[ [url=m/ueuFV8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar veruit het meeste zaai ik binnen voor en plant ik gewoon buiten uit. Het staat hier ook weer bomvol :')


Mag ik vragen hoe deze palletranden bevallen als moestuinbak? Ik zou ze ook graag willen maar ben bang dat ze niet heel veel seizoenen mee gaan.

black_kelpie

Berichten: 7821
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:25

Ik heb ze behandeld met lijnolie en de binnenkant bekleed met dekzeil zodat de grond er niet direct mee in contact staat. Tot nu toe gaat het prima :j

Prairy
Berichten: 9089
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:31

Marcella schreef:
Ik voer eigenlijk alles van slakken aan de kippen. Ze eten niet altijd, maar pikken dan wel dood.

Mijne doen er echt helemaal niks mee. Ik haal ze uit hun voerton en gooi ze voor ze op de grond maar ze halen er mooi hun neus voor op

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 10:54

black_kelpie schreef:
Ik heb ze behandeld met lijnolie en de binnenkant bekleed met dekzeil zodat de grond er niet direct mee in contact staat. Tot nu toe gaat het prima :j


Bedankt voor je reactie!

Dat waren precies de tips die ik ook had gelezen om te doen, lijnolie en dekzeil.
Hoe lang heb jij ze al staan als ik vragen mag? O:)

black_kelpie

Berichten: 7821
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:02

Dit is het 3e jaar en ze zijn nog keihard. Ik hou er ook wel rekening mee hoor, dat ze niet heel erg lang zullen staan, maar tot nu geen problemen.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:00

Oh wauw drie jaar al, dan ga ik dit volgend jaar gewoon proberen.

black_kelpie

Berichten: 7821
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:25

Ik heb ze trouwens ook niet direct op de grond staan, maar in elke hoek een stoeptegel. Dan zakken ze niet weg en het geeft iets bescherming voor optrekkend vocht.

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:29

Oh das wel handig ja. Ik zou ze dan op de grond gezet hebben met houtsnippers/boomschors eromheen.

black_kelpie

Berichten: 7821
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 12:40

Houtsnippers heb ik hier ook inderdaad, maar door de stoeptegels liggen ze net iets hoger. Geen idee of het helpt, maar dat ze niet scheefzakken is sowieso fijn.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:56

Dit is het eind resultaat van onze kweekbak nu geworden. :D
Op naar een groeizaam seizoen!

Afbeelding

black_kelpie

Berichten: 7821
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 12:17

Ik ben maar begonnen met uitplanten en afharden, het is niet meer te doen binnen. Dit is de helft _O-

Afbeelding

MarrieLeen

Berichten: 11384
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Fijn hè dat het eindelijk weer wat warmer en droger wordt! Hier zachtjes aan ook weer bezig met de voorbereidingen.
Ik had al wat plantjes gehaald, kom ik er bij thuiskomst achter dat ik per ongeluk de koolrabi heb gepakt ipv bloemkool.
Nouja, weer eens wat anders, proberen we dat ook een keer. :))

Hebben jullie nog goede online-ervaringen met het bestellen van (zomer)bloembollen? Wat zijn fijne sites?