Zelf fröknäcke maken, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Zelf fröknäcke maken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 12:51

Hoi!

Ik wil graag zelf fröknäckes gaan maken, ik koop ze nu altijd bij een vrouwtje uit de buurt maar ik vind ze behoorlijk aan de prijs zeker gezien ik er dagelijks best veel van eet.

Nu keek ik op haar ingrediënten lijst en volgens mij kan het niet heel erg moeilijk zijn om te maken. Ze hebben nu ook actie bij de tuinen dus voor 12 euro kan ik alle ingrediënten in huis hebben.

Ik heb uiteraard al even op internet gekeken en het lijkt inderdaad super simpel, ik durf het in elk geval aan om er mee aan de slag te gaan.

Hebben jullie ze wel eens zelf gemaakt en hebben jullie tips/recepten?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 12:55

Ik moest even opzoeken wat je bedoelt ;-) ; lijkt me erg lekker en ik heb ook een recept gevonden https://ecofoodprint.com/froknacke-zelf-maken/
De moeite van het uitproberen waard en het recept is heel simpel en ik heb het allemaal vrij standaard in huis! :D

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-24 22:02

ElCid schreef:
Ik moest even opzoeken wat je bedoelt ;-) ; lijkt me erg lekker en ik heb ook een recept gevonden https://ecofoodprint.com/froknacke-zelf-maken/
De moeite van het uitproberen waard en het recept is heel simpel en ik heb het allemaal vrij standaard in huis! :D

Ze zitten in de oven!

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:43

Petrichor schreef:
Ze zitten in de oven!


Foto! Ik ben benieuwd, ik ga ze zeker ook maken.

midori
Berichten: 667
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Zelf fröknäcke maken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:23

Lekker! Als het niet lukt kan ik ook wel een Zweeds recept voor je opzoeken en vertalen :) Misschien heeft m'n moeder nog wel een recept liggen

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 12:30

De eerste lading is helaas mislukt. Ik gok op teveel maïsmeel waardoor ze niet knapperig genoeg zijn.

De tweede lichting zit nu in de oven, minder maïsmeel en nu de oven op hetelucht ipv op onder en boven warmte.

Hieronder een foto. De achterste fröknäcke is de professionele die super lekker en knapperig is. De voorste fröknäcke heb ik dus zelf gemaakt en was slof.


Afbeelding

Hier onder nog even mijn recepten tot nu toe. Recept 1 is dus mislukt, zo moet het dus niet haha. En recept 2 zit nu in de oven dus dat is nog even afwachten. :) Het ruikt iig al veel lekkerder en het ziet er beter uit dan gister in de oven.


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 27-03-24 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 12:43

midori schreef:
Lekker! Als het niet lukt kan ik ook wel een Zweeds recept voor je opzoeken en vertalen :) Misschien heeft m'n moeder nog wel een recept liggen

Zou super zijn! Vooral ook omdat er geen enkel recept in grammen is.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 13:23

Dikke spam, maar met recept 2 is het gelukt! :D


Afbeelding

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:56

1 dl sesamzaadjes
1dl maismeel
1dl pompoenpitjes
1dl zonnebloempitjes
1dl lijnzaadjes
0,5 dl koolzaadolie (zal vast met zonnebloemolie kunnen ofzo)
2dl gekookt water

150 graden een uur in de oven. ik doe er altijd nog wat zeezout op en wat amandelen of hazelnoten doorheen ofzo.
hoop dat ik het goed vertaald heb want ik weet niet precies hoe alles heet in het nederlands haha, maar dit is een zweeds recept die ik zelf gebruik

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 13:58

anoukwendy schreef:
1 dl sesamzaadjes
1dl maismeel
1dl pompoenpitjes
1dl zonnebloempitjes
1dl lijnzaadjes
0,5 dl koolzaadolie (zal vast met zonnebloemolie kunnen ofzo)
2dl gekookt water

150 graden een uur in de oven. ik doe er altijd nog wat zeezout op en wat amandelen of hazelnoten doorheen ofzo.
hoop dat ik het goed vertaald heb want ik weet niet precies hoe alles heet in het nederlands haha, maar dit is een zweeds recept die ik zelf gebruik


Weet jij toevallig ook het aantal grammen ipv dl? En op welke stand zet jij de oven?

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Zelf fröknäcke maken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:21

Ik denk dat grammen helemaal niet handig is met dit recept aangezien het gemaakt is op volumes.
Je zou bijv ook kopjes kunnen doen;
1 dl is 1 kopje zeg maar. Het zal gaan om de verhouding zaadjes : meel : water : olie

Je zou ook een amerikaanse cup kunnen pakken; als je zo'n setje koopt zit daar vaak 1, 1/2, 1/3 en 1/4 cup bij. 1/2 cup is iets van 120 ml dus dan kom je daar ook een heel eind mee. Die kun je vaak voor een paar euro wel kopen bij de action oid.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:37

Ik kende de naam niet, maar maak deze vaak zelf. Super simpel en heel lekker.
Ik voeg er zelf geen meel aan toe, maar alleen pitten en zaden, wat zout en soms idd kaas. De verhoudingen maken dan niet zoveel uit en de lijnzaad in combinatie met water bindt het geheel.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 14:48

Qerty schreef:
Ik kende de naam niet, maar maak deze vaak zelf. Super simpel en heel lekker.
Ik voeg er zelf geen meel aan toe, maar alleen pitten en zaden, wat zout en soms idd kaas. De verhoudingen maken dan niet zoveel uit en de lijnzaad in combinatie met water bindt het geheel.


Precies wat ik dacht met de lijnzaad!

Lading 3 zit nu ook in de oven, dit keer met meer zout want vond lading 2 toch wat kaal. Ook heb ik van lading 2 een deel weggegooid omdat deze in het midden te dik was en het dan niet knapperig word.

Ik heb nu gelijk deeg voor 2 keer. Ben benieuwd.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:09

Ik leg altijd bakpapier op de bovenkant en ga er dan met de deegroller overheen. Inderdaad, hoe dunner hoe lekkerder!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 15:22

Qerty schreef:
Ik leg altijd bakpapier op de bovenkant en ga er dan met de deegroller overheen. Inderdaad, hoe dunner hoe lekkerder!

Ik gister bij de Hema voor een deegroller is dat kreng te groot voor mijn bakplaat. Nu maar met een glas gedaan. :')

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Zelf fröknäcke maken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 16:12

Lading 3 met zout is klaar en die is echt fantastisch gelukt. Lading 4 van het zelfde deeg zit in de oven. En dan kan ik wel een hele poos door. Ben er ook al de hele dag druk mee geweest. :')

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Re: Zelf fröknäcke maken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:41

Hoe eet je dit? Als een cracker? Of als snack?

En hoelang is het ongeveer houdbaar?

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:58

Ik beleg ze als cracker, bijv met hummus of (hute)kaas of gebruik ze om te dippen. Het langste wat ik ze bewaard heb is 3-4 dagen in een blik, meestal zijn ze eerder op..

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 17:01

De crackers die ik heb gekocht hebben een datum tot eind april en die heb ik vorige week gekregen. Dus 4 weken houdbaar. Dat halen ze echter niet bij mij.

Je kan ze zonder beleg eten, zit genoeg smaak aan. Maar ik eet ze meestal bij mijn ontbijt met een plak kaas. Ook lekker als toastje voor bij de borrel met allerlei smeersels.

Ik ben voorlopig klaar met bakken. Ben super tevreden ze zijn heerlijk. Wel mega vol nu van al het proeven en dan moet ik straks ook nog echt koken. :')


Afbeelding

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Zelf fröknäcke maken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:30

Ziet er heerlijk uit!! Welk recept heb je nu gebruikt?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 19:49

Pallatin schreef:
Ziet er heerlijk uit!! Welk recept heb je nu gebruikt?



Afbeelding

Recept 2. Ik heb alleen nog zeezout toegevoegd in het recept, gewoon naar eigen smaak.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Zelf fröknäcke maken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:33

:Y) sorry overheen gelezen dat de goed gelukte van recept 2 waren :D
Is dat genoeg voor 2 bakplaten?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 08:13

Pallatin schreef:
:Y) sorry overheen gelezen dat de goed gelukte van recept 2 waren :D
Is dat genoeg voor 2 bakplaten?

Voor mijn bakplaat net iets te weinig. Maar je kan beter 1.5 bakplaat doen dan 1 bakplaat die te dik is want dan worden ze niet knapperig. Of je moet ze wellicht langer in de oven doen, maar dat moet ik nog testen.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:07

Petrichor schreef:
anoukwendy schreef:
1 dl sesamzaadjes
1dl maismeel
1dl pompoenpitjes
1dl zonnebloempitjes
1dl lijnzaadjes
0,5 dl koolzaadolie (zal vast met zonnebloemolie kunnen ofzo)
2dl gekookt water

150 graden een uur in de oven. ik doe er altijd nog wat zeezout op en wat amandelen of hazelnoten doorheen ofzo.
hoop dat ik het goed vertaald heb want ik weet niet precies hoe alles heet in het nederlands haha, maar dit is een zweeds recept die ik zelf gebruik


Weet jij toevallig ook het aantal grammen ipv dl? En op welke stand zet jij de oven?


nee dat weet ik niet, in zweden gebruiken ze heel vaak dl ipv gram, ook met bloem enzo.
150 graden heb ik hem op, soms laat ik hem er iets langer inliggen als ik vind dat het nodig is

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 23:07

Petrichor schreef:
Pallatin schreef:
:Y) sorry overheen gelezen dat de goed gelukte van recept 2 waren :D
Is dat genoeg voor 2 bakplaten?

Voor mijn bakplaat net iets te weinig. Maar je kan beter 1.5 bakplaat doen dan 1 bakplaat die te dik is want dan worden ze niet knapperig. Of je moet ze wellicht langer in de oven doen, maar dat moet ik nog testen.

Oh maar als je hiermee uitkomt voor 1 bakplaat is dat juist wel handig; zeker om eerst te proberen hoe het recept uitpakt *D