Kerstkonijndrama (met foto's en recept)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Kerstkonijndrama (met foto's en recept)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:16

De traditie binnen het gezin. Met kerst eten we konijn. Vroeger maakte mijn vader dat, maar aangezien hij tig jaar geleden het gezin verlaten heeft, is deze taak bij mij neer gelegd.

Door omstandigheden is dit pas de 3e kerst op een rij dat dit konijn inderdaad geserveerd zou gaan worden.

We kozen altijd voor een wild konijn. Vers uit het gras, iets pittiger van smaak dan tam konijn. Ook zat daar een stukje sentiment bij. Een wild konijn heeft een vrij leventje gekend in plaats van een leven in een hok waar deze vetgemest werd.

Anyway, vorige week contact gehad met de jager en die zou voor een mooi konijntje zorgen. Mijn ex-collega (ze jagen altijd op mijn oude werk, ken de jager dan ook al tijden) zou hem dan schoonmaken en invriezen voor. Klinkt perfect toch?

Waar het mis is gegaan weet ik niet, maar ik kreeg van het weekend nieuws dat mijn konijn was weggelopen. Samen met 2 hazen en 2 andere konijnen. De vriezer was kapot en echt eetbaar waren ze niet meer.

Dus zaterdagavond weer de jager gebeld, maar die had geen konijnen meer. Alleen fazant. Maar aangezien dat geen traditie is, ik niet de spullen voor het bereiden van een fazant had (en ook echt niet zou weten hoe ik die moest klaarmaken) heb ik dat aanbod vriendelijk afgeslagen.

Vanochtend de slager op het dorp gebeld met de vraag of hij nog konijn had. En jawel, ik blij, hij blij want er was nog een konijn. Weliswaar tam én ingevroren, maar dat mag de pret niet drukken.

Dus ik al de sodemieter in de auto, konijn opgehaald. Kreeg een witte zak met 2 uitstekende poten mee.
Thuisgekomen uitgepakt en tot conclusie komend dat zijn kop er nog aanzat. Nou ben ik geen watje, maar zijn kop!
Dus die met veel pijn en moeite (bevroren konijn) verwijderd, samen met hart en niertjes die er nog inzaten en op een bordje geserveerd aan de katten. Had ik er geen omkijken meer naar Bloos

En toen, was het konijn te groot voor de braadpan. Was natuurlijk te verwachten, want eens is je geluk helemaal op en gaat Murphy's Law in werking.
Dus met een flink mes een nog flinkere keep gemaakt in het konijn, op mijn knie gezet en uiteindelijk zei ie krak. In 2 delen moest ie toch echt passen.

Nou het serieuze gedeelte.

We nemen een pakje roomboter, een 5 tal sjalotjes, 2 grote rode uien in ringen en die doen we in de braadpan:

Afbeelding

Wanneer deze lekker warm en bruin zijn, braad je het konijn aan:

Afbeelding

Dit blussen we af met een fles wijn en de rest warm water. Geen probleem denk je, maar blijkt dat (stomme) konijn alsnog niet te passen! Zo lag ik vroeger ook in bad bij mijn moeder omdat mijn benen er niet bij konden:

Afbeelding

Lekker wortelsbolletjes en een pond spekjes erbij:

Afbeelding

Natuurlijk is de pan weer te vol:

Afbeelding

Dus zetten we het konijn maar anders neer:

Afbeelding

Dan gooien we maar wat vocht af.
Nog 2 boullionblokjes erbij en dit kan heerlijk 2 uurtjes in de oven sudderen. Standje 180 graden.

En dit is het eindresultaat!
Afbeelding

En zelfs mijn dochter lust het:

Afbeelding

Afbeelding

Maar noemde het vlees wel spinnenwebben Verward

Anyway, als iemand het recept in detail wil hoor ik het graag. Ondanks de drama's is het heeeeerlijk!
Nu hopen dat de eend en stoofperen beter gaan Bloos

dovish

Re: Kerstkonijndrama (met foto's en recept)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:19

Mwoah... hoe hypocriet ik ook mag klinken na mijn stokbroodje met salami, maar ik moet bij konijn toch altijd aan mijn lief konijntje denken... En aan 'flappie' van youp van 't hek.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:20

Tjeetje best gewaagd hoor. Hier zijn toch ook wel behoorlijk wat konijnen liefhebbers.
Maar moet zeggen klinkt goed. Alleen persoonlijk hou ik niet van konijn dus ik pas. Geef mij maar zalm of kip. Jammie

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:23

Hahaha die pootjes Haha! Haha! Haha!

Gelukkig dat het lekker was. Knipoog

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:24

konijn, dat zou ik ook wel eens willen proberen.
Ziet er iig lekker uit.

En wat hier boven word gezegt; tja, een je eet ook koe (maar dat heb je vast ook al vaak genoeg gehoord Tong uitsteken )

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:25

Mlies schreef:

die foto's vindt ik nog het ergste om te zien prima dat jij konijn eet moet iedereen zelf weten maar die foto's ga ik van over me Misselijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:26

ik vind het een geweldig verhaal!!!
het zweet zal je wel meerdere keren over het voorhoofd gelopen zijn... ik zie het al helemaal voor me....
zou ook echt iets voor mij zijn... ik koop ook altijd alles groot, zo groot dat het dan niet blijkt te passen, haha....

Het ziet er wel lekker uit trouwens...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:27

ukje schreef:
Mlies schreef:

die foto's vindt ik nog het ergste om te zien prima dat jij konijn eet moet iedereen zelf weten maar die foto's ga ik van over me Misselijk.

Dan moet je niet kijken, titel zegt genoeg toch? Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:28

@ ukje : Titel was anders duidelijk zat Knipoog

Een tante van mij maakt ook altijd konijn, alleen dan zie je gewoon niet meer dat het konijn is Knipoog Mn vader vindt het heerlijk. ik houd sowieso niet van vlees dus heb het ook nog nooit geprobeerd Knipoog

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:28

Dionne_Xx schreef:
En wat hier boven word gezegt; tja, een je eet ook koe (maar dat heb je vast ook al vaak genoeg gehoord Tong uitsteken )

Ik geloof dat die voor mij is? Zo niet dan is dit een overbodige reactie. Haha!
Ik heb wel eens konijn gegeten hoor! Maar vondt het dus echt niet lekker. En ja ik eet ook koe. Maar daar vindt ik ook niet allees lekker van hoor!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:30

Ahaha , zal lekker zijn
Alleen vond het eng uitzien, net een baby , en dat konijn had zo te zien ook een kontje , net als een baby,
Mijn moeder durft ook omdat ze dan aan een baby denkt , geen kalkoen te maken , daar hebben we oma voor Tong uitsteken

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:33

Ik vind het er niet erg lekker uit zien, maar ik lust dan ook geen champions en uien. Overigens vind k het konijn er ook niet lekker uit zien, (heb nog nooit een ander gebakken konijn gezien hoor), maar ik zou het toch lekkerder ivnden als het een beetje bruin/krokant oogt? (of zit ik nou helemaal mis?)

Lelanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:33

Haha,stiekem moet ik toch erg lachen,
eerst dacht ik ''ach zielig,kijk um nou liggen Clown ''
Maar na je verhaal gelezen te hebben en tot conclusie dat wij ook Koe eten is konijn het zelfde.

Al heb ik het nooit gegeten,wil ik het best proberen.
Mensen blijven nou eenmaal mensen..dus alles word gegeten..

Ziet er igg heerlijk uit Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:34

OMG... Clown Wat een verhaal Leo! Haha! Volgende keer maar een fiks grotere pan gebruiken / lenen?

Maar, volgens mij ziet het er wel erg lekker uit Vingers aflikken Volgend jaar in de herkansing dus Haha!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:35

*OEI*
Ik krijg spontaan trek in konijn!
Waarschijnlijk een idee voor volgend jaar! Vork

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:36

ThaGirl schreef:
Ik vind het er niet erg lekker uit zien, maar ik lust dan ook geen champions en uien. Overigens vind k het konijn er ook niet lekker uit zien, (heb nog nooit een ander gebakken konijn gezien hoor), maar ik zou het toch lekkerder ivnden als het een beetje bruin/krokant oogt? (of zit ik nou helemaal mis?)

Konijn wordt erg taai als je die niet stooft. Dus nee, aanbraden tot ie krokant is is geen echte optie. Dit ook omdat er geen echt velletje omheen zit, want die is immers verwijderd met het villen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:37

Het is inderdaad niet zoals kip Knipoog

*EDIT* Leo, waar smaakt het naar? Of is dat niet uit te leggen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:39

Toch nog gelukt dus Haha!. Tegenwoordig heb je als noodoplossing ook in de supermarkt konijn liggen, maar inderdaad, bij een jager vandaan is fijner.

Volgend jaar grotere pan?

(heb je ook foto's van de opgemaakte borden? )

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:39

Ylana schreef:
Het is inderdaad niet zoals kip Knipoog

*EDIT* Leo, waar smaakt het naar? Of is dat niet uit te leggen...

Moeilijk uitleggen. Het is stevig en wat zoetig vlees. Een behoorlijk eigen smaakje.

Overigens kan je die natuurlijk goed beinvloeden door eventueel te kruiden/marineren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 18:40

Apple schreef:
Toch nog gelukt dus Haha!. Tegenwoordig heb je als noodoplossing ook in de supermarkt konijn liggen, maar inderdaad, bij een jager vandaan is fijner.

Volgend jaar grotere pan?

(heb je ook foto's van de opgemaakte borden? )

Zal ik morgen proberen te maken Ja

Hij mag nu een nachtje afkoelen en de smaak laten intrekken.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:41

Heb hier nog 5 grote vlaamse reuzen, maar die verdwijnen echt niet in z'on braadpan hoor Bloos

Maar desondanks lijkt het me heel erg lekker als ik het eindresultaat zie.

Dus eet smakelijk en een fijne kerst !! Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:43

De katten zitten hier verlekkerd te kijken: die hebben juist ook een konijntje (karkas) mogen wegpeuzelen.. Ik kan me voorstellen dat de jouwe hebben gesmuld van de orgaantjes (en kop?)..

En eerlijk: ik eet liever een konijntje wat een mooi vrij leven heeft gehad dan een koe of kip die geen zonlicht kent.. Ik zou een huisdier ook niet opeten, da's weer een ander verhaal..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:43

Leonoor schreef:
ThaGirl schreef:

Konijn wordt erg taai als je die niet stooft. Dus nee, aanbraden tot ie krokant is is geen echte optie. Dit ook omdat er geen echt velletje omheen zit, want die is immers verwijderd met het villen.

Oke Haha! Weer wat geleerd.. Ook heel niet aan gedacht dat ze geen velletje hebben natuurlijk!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:44

Inderdaad.
Ik fok zelf Franse hangoren, voor de show en als huisdier, maar ik kan me wel vinden in een sappig stukje konijn hoor Vingers aflikken

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:49

ukje schreef:

Het is een topic op Voedertijd..TS geeft in titel aan FOTO'S en Recept Blond

Heb zelf ook nijnen en geef niet veel om nijnenvlees maar vind het verhaal eromheen "smakelijk" Haha!