Uitslagen van bloedtest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Uitslagen van bloedtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 14:06

Hallo allemaal ,
Ik zoek iemand die ervaring heeft met bloeduitslagen van een paard .
Ivm met wat kleinere probleempjes heb ik mijn paard eens laten prikken ,nu komt er wat kleine verschillen uit ,waarvan kalium die te hoog is .Hematocriet die ook wat hoger is.
De DA dacht aan nierfalen .
Ik ben op zoek naar waar het vandaan komt en wat het nou daadwerkelijk beteken ,andere DA geeft weer andere mogelijkheden .
Graag tips wat ik hier of iemand die dit herkend waar ik verder mee zou kunnen .De uitslagen waren niet dat je zegt heel schrikbarend,paard is ook niet echt "ziek"

Het Gaat om een 16 jarig paard wat Z2 dressuur loopt
klachten zijn vermageren ,weinig spieropbouw,wisselend kleur tandvlees ,en met rijden minder looplustig (denk eigenlijk dat dit al over de afgelopen 3 jaar speelt)Paard krijg 5 kg krachtvoer(pavo allsports)op een dag en voldoende hooi
(bloedarmoede ,wormen waren niet aan de orde)

monica1978

Berichten: 236
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Enschede

Re: Uitslagen van bloedtest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 00:56

Niemand die dit herkend of weet ?

ellepel

Berichten: 47417
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Uitslagen van bloedtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 06:17


Sim
Berichten: 31483
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Uitslagen van bloedtest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:18

Van de website van Paardenkliniek Garijp:

De lever is verantwoordelijk voor de afvoer van allerlei afvalstoffen. Het bloed stroomt door een groot aantal kleine vaatjes door de lever naar de levercellen en die scheiden afvalstoffen uit naar de galgangen. Het paard heeft géén galblaas maar loost deze afvalstoffen rechtstreeks op de dunne darm. De lever onttrekt zich geheel aan het standaard onderzoek. Hij ligt binnen de ribwand aan de rechter kant van het paard. Problemen met de lever kunnen opgespoord worden met bloedonderzoek en echografisch onderzoek. Vaak zal bij een slecht werkende lever het slijmvlies geel verkleuren (geelzucht) en het paard uit conditie raken en vermageren maar dat hoeft niet altijd. Leverproblemen komen niet veel voor maar zijn dus lastig op te sporen en hebben een grote invloed op het functioneren van het paard. Niet zelden wordt de diagnose leverprobleem of hepatitis (leverontsteking) ten onrechte gesteld bij gebrek aan een betere diagnose.

Mogelijke oorzaken

De meeste leverontstekingen ontstaan door onbekende oorzaak. We denken dat virussen en stress hiervoor verantwoordelijk zijn maar dat blijft tot nu toe onduidelijk. Bepaalde medicijnen zijn schadelijk voor de lever zoals pijnstillers, ontstekingsremmers en sommige antibiotica. Bijna alle lichaamsvreemde stoffen die door de lever uitgescheiden worden kunnen in grote hoeveelheden schadelijk zijn. Kijk maar eens op de bijsluiter van een relatief veilig middel zoals paracetamol en aspirine: je zou ze nooit meer durven slikken.
Vorig jaar is er veel ophef geweest over Jacobs kruiskruid. Deze plant komt vrij veel voor en is zeer schadelijk voor de lever. Paarden eten hem niet zo snel op omdat hij blijkbaar niet lekker smaakt maar bij gebrek aan beter (gras) is het niet uitgesloten dat het fout gaat. Ook in hooi en kuil blijft het gif van deze plant werkzaam. Het is dus belangrijk om in percelen weide, ook als ze gebruikt worden voor de hooi en kuilwinning, op zoek te gaan naar deze plant. Op internet kunt u hele duidelijke voorbeelden van de bladeren en de bloemen vinden en deze zijn zo kenmerkend dat het geen probleem moet zijn om de planten te vinden. Eet het paard veel Jacobs kruiskruid ineens dan kunnen naast een leverbeschadiging ook koliek en diarrhee ontstaan. Zelfs hersenverschijnselen zijn mogelijk (afwijkend reageren, blind lijken, dwangbewegingen). Gelukkig komen vergiftigingen met deze plant weinig voor maar ze worden ook vaak te laat onderkend en kunnen fataal aflopen.