Mijn pony heeft op zijn flank (net na de achterste ribben) een plek waar meerdere bulten zitten. De bulten zijn vrij hard en er komt een korstje op (kan ook van jeuken!). De grootte is vergelijkbaar met die van een bult van een insectensteek. Ik kan gewoon aan de bulten komen, dat is niet gevoelig of pijnlijk. Hij vindt het wel lekker als je er aan krabt.
Het vreemde van de bulten is dat er veel zitten op een kleine oppervlakte. Verder op zijn lijf heeft ie ze niet, maar wel heeft hij een vergelijkbare plek met bulten gehad op zijn achterhand. Dat was aan de zelfde kant, alleen zitten de bulten nu wat verder naar voren.
Het komt op mij over als insectensteken, maar dan zijn ze opvallend geconcentreerd. Herkent iemand dit en wat zou ik eraan kunnen doen?
heeft hij misschien in een nest van een insect gerold die steekt? pablo heeft een keer allemaal bulten op z'n hoofd gehad,nergens anders,de volgende dag waren ze weer weg. het zag er alleen niet uit.... heb je er geen foto van?
Nee zijn geen eiwitbultjes (ben helderziend, hahahhaaa)
Nee hoor, ik heb ze toevallig gisteren met eigen ogen gezien en gevoeld. en ik dacht ook misschien aan iets waar hij lokaal in gerold of tegenaan gestaan/geschuurd heeft.
Heb het in ieder geval nog nooit gezien op deze manier, echt op één plek geconcentreerd.
Klinkt heel vies, maar ik moet denken aan een insect die eitje legt onder de huid... Ik hoop dat dat het in ieder geval niet is.
dan is er meestal maar 1 flinke bult,die steeds groter wordt. meestal op de rug,op de rest van het lichaam kan het paard z'on engerd nog wel wegbijten/wapperen.
Inmiddels heeft de dierenarts er naar gekeken, het is een overgevoeligheidsreactie. Waarop, dat weten we alleen niet. Het kunnen insectensteken zijn, maar het kan ook dat ie ergens langs schuurt of in gaat liggen waar ie niet tegen kan. Het enige wat we tot nu toe hebben kunnen bedenken (behalve insectensteken) is dat ie niet tegen de rozen kan. Die staan in de tuin van de buurman, maar hangen iets over in de wei, daar zou ie langs kunnen lopen... Dan is het wel vreemd dat het maar aan 1 kant is, maar voor de zekerheid hebben we toch dat stuk van de wei maar even afgesloten. Pony krijgt nu een hydrocortisolzalf, dat moet de bulten, en de zwelling eronder (de huid was volgens DA ook gezwollen) laten afnemen. Verder maar afwachten dus!