Longemfyseem, of wat..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longemfyseem, of wat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 21:43

Sheila heeft met periodes last met ademhalen. Dit heeft ze al vanaf dat ze veel jonger was, ze is nu 26. Het is zo'n 10 jaar geleden een keer zo slecht geweest dat ze dachten aan inslapen. Ze werd naar buiten gedaan en knapte helemaal op. De jaren daarna ging het eigenlijk alleen maar beter. Van periodes met veel hoesten ging ze steeds minder hoesten en op een gegeven moment nog maar héél zelden, echt bij heel veel stof alleen bij droog weer of bij heel slecht weer. DA dacht trouwens aan bronchitus.

In november 2007 hebben we Sheila verhuisd naar een andere stal en daar begon na een tijdje de ellende opnieuw. Het begon ermee dat stalgenoten dr vaak lang achter elkaar hoorden hoesten, echt vanuit dr hoeven. Sheila's eigenaresse, onze andere verzorgster en ik hoorde het echter nooit. Tot ik Sheila een keer 's middags liet rollen (het was benauwd warm weer) in de bak waarna ze opstond en vanuit haar hoeven stond te hijgen. Toen ben ik die avond bij haar gebleven en hebben we de DA gebelt. Die wilde in eerste instantie niet langskomen en legde antibiotica klaar voor haar.

Toen ging het weer steeds beter met haar. Een aantal weken later kwam de DA toch langs en die hebben we meteen Sheila laten onderzoeken. Longemfyseem was het volgens hem. Ze staat nu 24/7 buiten met uizondering van heel slecht weer en in de winter krijgt ze een buitenbox.

Máár, nu het volgende.. De laaste 2(?) maanden heeft Sheila letterlijk nérgens last van gehad. Als ik bij haar neus luisterde normale ademhaling, niet hijgen, normale ademhaling bij ribbenkast, helemaal uit dr dak kunnen gaan zonder abnormaal andere ademhaling etc. Gewoon helemaal normaal dus, zoals elk paard. Nu vandaag, het weer is ineens omgeslagen van warm en droog naar kouder en nat, had ze weer wat last. Bij haar neus hoorde je weer zwaardere ademhaling en haar ribbenkast ging ook zwaarder op en neer. Ze hoeste ook 2 keer. We hebben dr maar binnengehaald voor de nacht.

Dus mijn vraag: Zou dit wel Emfyseem zijn, of iets anders? Aangezien paarden met Emfyseem constant anders dan andere paarden zouden ademhalen omdat ze moeite hebben met de lucht uit de longblaasjes te krijgen, en sowieso om lucht binnen te krijgen. En omdat Sheila dus heel lang helemaal goed gaat, en dan met een weersomslag weer slechter. Toch raar. Iemand een idee?

koosie

Re: Longemfyseem, of wat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:11

hee juul
is het geen bronchitis?
mijn verzorgpony had het vroeger ook
dan ademde ze ook heel snel en was snel buiten adem
toen heeft ze er medicijnen voor gekregen
maar mijn verzorgpaardje was al heel oud toen 31 Pling

groetjes ciska

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:38

Klinkt als een astma aanval. Heeft mijn paard ook. Paar maanden terug heeft ze meerdere aanvallen gehad en nu is er niks aan de hand.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:42

Longemfyseem is progressief dus het lijkt me inderdaad dat er iets anders aan de hand is. Wel sneu dat het nu weer slechter gaat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:16

Bronchitus is een eerder stadium van Emfyseem Cis. Lachen Pff Astma, kan ook natuurlijk! Precies Miryamk ik vind het maar heel raar dat die DA het daar meteen op gooit.. Tja, zeker weten zullen we het nooit denk ik..

Nog iemand ervaringen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:20

Klinkt toch als bronchitis hoor.

Mijn paard had hier ook last van. Zolang het weer constant van temperatuur bleef en niet te vochtig was, was er niets aan de hand.
Maar zodra het weer omsloeg kreeg hij het benauwd, stond hij soms te pompen en hoestte hij soms hele proppen slijm op. Ook had hij na het rijden erg last van witte neusvloeiing.

Paarden met bronchitis hebben moeite met weersveranderingen.
Ook tijdens rijden kun je merken dat ze het soms benauwd krijgen wanneer ze het erg warm krijgen en een beetje koud van stal komen. Die snelle verandering in lichaamstemperatuur kunnen ze dan ook niet aan.

Het is vervelend en je moet er constant rekening mee blijven houden. Zoveel mogelijk lekker buiten en de temperatuur zo constant mogelijk voor ze blijven houden (desnoods dmv scheren.) maar er is mee te leven.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:21

Heeft ze een dubbelslag bij het ademhalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:01

Wat is dat?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:08

Bij het uitademen zie je dan een 'rand' aan de onderkant van de buik. Ze spannen dan de buikspieren aan om het laatste beetje lucht uit de longen te krijgen. Bij emfyseem (dampigheid) is het zo dat de rek uit de longen gaat, dus inademen gaat wel goed maar uitademen is een stuk lastiger voor die paarden. Ga eens schuin achter/naast je paard staan als ie rustig is en kijk of je dan vanaf de flank een lijn kan ontdekken bij het uitademen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:09

Volgens mij heb ik dat wel eens gezien bij haar ja!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:13

Dan ga ik voor dampigheid/emfyseem. Een bornchitis lijkt me sterk dan en dat zou over moeten gaan met antibiotica/prednison.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:15

Dat kan het dus toch. Maar wat Miryamk zegt, dan zou het toch niet met periodes moeten komen?

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:30

Kan wel. Periodes dat het frisser weer is en niet te warm hoeven ze er geen of weinig last van te hebben. Benauwde en warme tijden zijn dan weer funest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:44

Kit_for_ever schreef:
Dan ga ik voor dampigheid/emfyseem. Een bornchitis lijkt me sterk dan en dat zou over moeten gaan met antibiotica/prednison.

Nee hoor, niet wanneer het Chronisch Bronchitis is.
Nogmaals, laat er nog een keer een DA naar kijken. Die hebben er voor gestudeerd Lachen De symptomen komen wel degelijk overeen. Antibiotica en prednison wordt trouwens maar zelden gegeven bij bronchitis.
Sputolysin of Ventipulmin des te meer.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 09:59

Daar zit wat in! Maar het gevolg lijkt me hetzelfde ofniet? Door de bronchtis zullen de longen beschadigt zijn en daardoor zullen ze oa zwaar ademen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:03

Symptomen komen overeen met wat? Bronchitus en Emfyseem? Maar Emfyseem is een later stadium van Bronchitus. Maar wat is dat dan met Astma wat iemand noemde?