Droes??? nee toch?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OmelissaO

Droes??? nee toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 16:05

Hej allemaal,
Mijn paardje heeft sinds twee weken (dacht ik droes), dit bleek het uiteindelijk toch niet zo te zijn.
Keelsontsteking werd er geconstateerd.
De koorts en de keelontsteking zijn sinds een halve week weg. En ook wil ze graag weer lopen enz.
Heb vandaag weer gereden (kwartiertje met draven).

Maar nu: eigenaar manege en personeel zeggen dat ze wel droes heeft (want ze kreeg een bult onder haar kaak die met de dag groter word)

Hebben jullie ervaring met droes? Ik zou er graag wat meer over willen weten

heeft mijn paard het ergste gehad?

Ik moest er trekzalf op doen, hiermee begin ik morgenochtend meteen mee.

groetjes en hopelijk kunnen mensen (die er meer van weten) mij informeren

Janiniie

Re: Droes??? nee toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 19:39

hayy,, Zet der apart.. Was je handoen goed.. En let op dat het niet opengaat.. En pas op met koorts..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 20:27

Als ze nu een bult onder haar kaken heeft is het abces nog aan het rijpen en kun je het idd. insmeren met trekzalf.
Goed in de gaten houden of ze koorts krijgt/heeft.
Vaak gaan ze wat slechter eten omdat alles zeer doet, maar dat heeft jouw paardje dus niet.
Ik zou haar nog niet oppakken met werk, ze heeft(als het droes is) alle energie wel nodig om te herstellen.
Let wel op dat droes heel besmettelijk is, vooral in de periode dat het open breekt.
Het kan trouwens ook gewoon een verdikte lymfeklier zijn door de keel ontsteking, het hoeft geen droes te zijn.Maar dan mag de bobbel niet dikker worden. In iedergeval veel beterschap.

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 09:48

Dankjewel, de bobbel is de laatste dagen elke dag gegroeid. ...
Haar apart zetten heeft geen zin meer, de hele manege is al besmet (er zijn nu 4 gevallen, en een paar twijfel)
Ze mag lekker uitzieken en krijgt daar alle ruimte voor

ze heeft wel heel erg last gehad met eten, ze at 2 dagen niets (alleen warme slobber) nu eet ze weer gewoon zonder dat het zeer doet.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:54

Niinatjuh schreef:
hayy,, Zet der apart.. Was je handoen goed.. En let op dat het niet opengaat.. En pas op met koorts..

Frusty Het moet juist wél open!! Niet alleen je handen wassen maar al je kleren ook wassen, en je schoenen ontsmetten voor je naar andere paarden gaat.

Dierenarts kan vaststellen of het wel of niet droes is, ik zou iig je paard even niet rijden tot je zeker weet wat het is Lachen Als het droes is zo snel mogelijk apart zetten om meer leed te voorkomen.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:03

Mijn paard heeft ook net droes achter de rug en heb daar ook de dierenarts voor aan de telefoon gehad. Bij die van mij merkte ik het pas toen het al open gebroken was, ene dag was het nog dik alsof hij gestoken was door een horzel en de volgende keer dat ik kwam was het al open gebarsten. Gelijk de dierenarts gebeld natuurlijk. Deze vertelde mij dat wanneer het open is hij het ergste al heeft gehad, dat hij verder weinig kon doen. Tenzij je paard heel erg veel last heeft van slijmvorming en hij zwaar ademt, dan kan hij slijmoplossers geven. Bij mijn paard heeft het alles bij elkaar zo een drie weken geduurd en nu is de wond van de bulten ook weer netjes dicht dus gaat al stuk beter.
Geduld hebben dus en goed in de gaten houden.

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 11:43

We doen er trekzalf op om het proces te versnellen. DA komt dinsdag. Ze eet verder goed.
Ik ga niet naar andere paarden (maar sta op een drukke manege)... heb al op de stal gezet dat je haar niet mag aaien!
Tong uitsteken

Bedankt voor de reacties!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:53

Mijn pony staat ook met droes, hij is al zeker 5 weken niet goed. Ik heb er ook een topic over gemaakt, [MD] langdradige droes
Ik smeer nu ook trekzalf, al een aantal dagen. Hij eet nu wel weer goed, maar het verschilt nogal per dag hoe hij zich voelt en hoeveel koorts hij heeft. Toen hij met 41 graden stond kneep ik hem toch wel hoor!
De bult zit er nu al ongeveer twee weken en ik heb niet het idee dat hij vandaag of morgen al zal knappen. Het verschilt dus nogal per paard hoe snel het allemaal verloopt..
sterkte!

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 14:19

Oei... vervelend dat het zo lang duurt.
Mijn paard is gelukkig van de koorts af, ik controleer de temperatuur nog wel om de 2-3 dagen. Maar die is nu goed. Eten doet ze gelukkig ook weer... ze kreeg toen slobber.

De bult bij mijn paardje word toch echt elke dag groter (er zitten nu 3 bulten) en je ziet hem nu echt goed zitten vanaf een afstand. Boos!
Ik zal er vanmiddag een foto van proberen te maken, de plaatjes die ik vind via google (dat zijn foto's waar de bulten al zijn opengebroken) zijn wel nog een stukje groter.... mja ze groeien elke dag en heb vandaag een derde grote bult erbij ontdekt die er gisteren nog niet zat...

Ze is alleen wel zwart... dus weet niet goed of je het ziet (ga strakjes foto maken)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:02

Ik dacht dat het bij mijn paardje ook weer beter ging, maar net stond hij weer met 40 graden. Ik wordt er wel een beetje radeloos van hoor, hij staat nu al dik vijf weken met koorts!
Zijn bult is ook heel dik, heel duidelijk te zien inderdaad. Maar het staat volgens mij nog steeds niet op knappen... Ik zie het ook niet echt meer groeien, alleen de eerste dagen. Ik heb gisteren een paar foto's gemaakt met mijn telefoon, ik zal ze vanavond even uploaden.

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:04

Kej ben benieuwd naar je foto's... hier zijn de mijne, zoals ik al dacht niet duidelijk te zien... in het echt zie je het dus wel duidelijk!
Wat zielig voor je pony dat het zo lang duurt Gaaaap Mijn paardje heeft nu 2 weken koorts gehad en 1 week keelontseking... nu dus over.

het zit bij haar al1 onder de kaak, bij jou pony?

Het viezigheid is trekzalf.
(vanaf de zijkant waar je het het beste ziet... op de foto zie je het nauwelijks)
Afbeelding

Vanaf de onderkant (terwijl ze graast, neus is dus onder)
Afbeelding

Hier de foto's met omcirceling, omdat je het door de zwarte vacht niet goed ziet.
Afbeelding

Afbeelding

de bulten voelen erg had aan, en liggen echt 4-6 cm hoger dan haar normale kaak (aan de onderkant)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:17

Bij jou lijken de bulten in grootte veel meer, bij mij is het echt één dikke plek. Deze foto's zijn van gisteren, het is flink hard maar veranderd niet snel meer volgens mij.
Afbeelding
Afbeelding
Het is zo'n beetje ter grote van een grote vuist, nog iets groter dan dat. Je ziet het niet zo goed op de foto. De viezigheid zijn geschoren haren en trekzalf Knipoog

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 16:24

Oei, wat een joekel... ziet er niet zo lekker uit.

Ik heb voor mijn paard de manen in gevlochten omdat die anders ook viez worden van de trekzalf.
En heb het een beetje kort geknipt, maar scheren gaat mij niet lukken, ze vind het al eng als je met je hand te dicht bij komt (al mag ik het als enigste wel doen.... gelukkig)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:56

Het is inderdaad een joekel. Yngvar vind het ook niet leuk als ik daar zit te knippen, te scheren en te smeren hoor, hij wil graag weglopen dan! Bij het temperaturen blijft hij nog braaf staan in de wei, als ik hem flink op zijn kont kriebel tenminste.
Ik geef hem nu heel veel snoepjes om hem te vriend te houden, zeker als ik straks de boel moet schoonhouden als het geknapt is... Hiervoor heeft hij nog nooit snoepjes gehad, maar ik heb het idee dat hij het nu allemaal gestaag ondergaat omdat hij weet dat hij daarna een snoepje krijgt. Dat moet dan maar, voor het goede doel Knipoog

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:06

Aah, wel lief! Snoepjes werken bijna altijd bij paardjes Tong uitsteken
Hoelang heb je je paardje al?

Ik heb de mijne nu 8 jaar, en hebben een sterke band opgebouwd, echt lief... zo leuk om te zien als ze het een ander niet toelaten maar bij jezelf wel terwijl het paard er wel last van heeft Lachen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 21:30

Ik heb hem zes jaar, en hij is nu ook net zes jaar. Hij was van mijn buurman en daar heb ik hem voor het eerst gezien toen hij een uurtje oud was Lachen Het is echt een schat!

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:15

Ooo wat leuk dat je hem al vanaf veulen kent!!! echt stoer Haha!
Liske heb ik sinds ze 5 was , nu is ze 13.

De grootste bult is vandaag opengebroken (mocht ook wel, want zit er nu al 2 weken). Dus lekker schoonmaken, heb nu alleen nog met een schoon doekje gedaan, en morgen komt de DA en die legt verder uit hoe ik alles het beste kan doen.

Dus er is een begin aan het eind gekomen, nu de andere 2 bulten nog, en dan kunnen we ons bezig houden met de genezing van de wonden... en dan mag ze lekker weer aanterken enz. (ze krijgt alle tijd)

Hoelang heeft je pon al die bulten, ik heb gelezen dat het op zijn langs 10 dagen tot 2 weken is... liske heeft ze nu vandaag 2 weken.

groetjes

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:43

Yngvar heeft ze al ongeveer twee weken, het duurde erg lang voordat de bult op kwam zetten. Ik hoop dat het maximaal twee weken is inderdaad, dat zou betekenen dat het bij hem ook snel door moet breken Haha!

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:14

Nou hopen dan maar Knipoog

De dierenarts is vanmiddag geweest en heeft ff verteld hoe het te behandelen, ik merkte al wel dat de bult kleiner geworden was nu Haha!
En liske was een stuk happy'er Lachen

Owja... kan het niet laten te zeggen: Ik krijg deze week een spiegelreflex camera met een extra goede lens erbij Haha! (moet hem wel zelf betalen hoowr... mja Tong uitsteken )

Ben dus echt mega blij Haha! k krijg camera en mijn lieve schat is aan het beter worden Haha!

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 15:15

owja... het werd wel erg kaal op de bulten, maar dat komt door de pus die eruit komt zei de DA.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 15:47

Het is fijn dat het al zo slinkt bij jou! Bij Yngvar nog steeds geen verandering. Ik ga er na het eten nog maar eens heen.

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:24

Ow wat vervelend, mja het kan nu wel elk moment gebeuren neem ik aan bij jou.
Veel succes en beterschap voor je pony

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:30

Dankjewel! En jij veel plezier met je nieuwe camera Haha! Gaaf joh!
Hoe raadde jouw dierenarts je aan de opengebroken plek te behandelen en schoon te maken?

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:38

Nu even met betadine opgelost in water, (maar een heel klein beetje, het moest eruit zien als de kleur van thee) maar ik had alleen betadine shampoo, dus dat heb ik maar even gedaan.
En dat met een spuitje een beetje in het wondje spuiten (waar het is opengegaan) ... maar echt erin (vond ik echt eng om te doen) dan komt de betadine namelijk een beetje naar binnen (en loopt vanzelf weer naar buiten) dan hou je het het beste schoon,

ik heb daarnaa ook nog gewoon onder haar kaak alles schoongespoten met dat spuitje, er liet heel veel haar los, maar is nu wel weer brandschoon. Lachen
En ik maak het dan droog met wc-papier of tishues. De etter moet je echt weg houden als je het schoonmaakt, want dat zorgt ervoor dat het kaal word. Ik had vandaaf heel veel stukjes pus (dat was hard geworden) weg gehaald (vies werkje, maar t'moet maar ff) en daarna had ze echt een roze plek (kaal)

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 16:15

was vandaag wel 3 kwartier bezig met het schoonmaken ervan.
Het blijft overal plakken en word dan hard, en alle haartjes laten door de pus los... mja tzal toch schoon moeten.

is ie al opengebroken?