Paard dood door mokspuit, Ivomec

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Paard dood door mokspuit, Ivomec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:48

Hallo allemaal,

krijg net het bericht van een stalgenoot die vanochtend dr paard door de VA heeft laten spuiten voor mok, paard is in elkaar gezakt en dood gebleven.
Kl*te bericht uiteraard en de VA snapte er ook niks van. Hele stal in rep en roer uiteraard en iedereen janken. Niet leuk!
Te meer omdat het een 4 jarig paard betreft die niet eerder iets geks heeft gehad, de eigenaar wilde juist gaan beginnen met wedstrijdjes starten.... heel sneu.

Nou wil ik voor haar eea uit gaan zoeken (ze zit zelf logischerwijs met dr hoofd even ergens anders) maar loop vast.

Er wordt gedacht aan een heftige allergische reactie op die spuit, ze gaf me de naam infectomine maar kan daar op google niks over terugvinden.
Heeft 1 van jullie zoiets al eens eerder meegemaakt?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 11-09-08 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:51

Is de werkzame stof Ivermectine? (Ivomec)

cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:52

zou kunnen, ik heb geen ervaring met mokspuiten en wat daarin zou kunnen zitten. Ik moet toevallig zelf vanmiddag naar de DA met kleine poezel en zal het daar ook eens vragen.
Maar dat zit toch ook in wormenspuiten dan zou ze daar toch niet zo heftig op moeten reageren?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:53

Als het Ivomec is geweest kan het.
Ik heb van meerdere paarden gehoord die dood in elkaar zakten na deze injectie.

anna_1981

Berichten: 148
Geregistreerd: 17-09-07

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:54

hallo, mijn merrie heeft ook hele erge mok gehad met als gevolg dikke benen.
Haar hebben we toen ook laten spuiten, wij werden wel gewaarschuwd. Bij ons had het gelukkig het gewenste effect, benen zakten af.
Ik heb ook wel eens gehoord dat paarden kunnen komen te overlijden als ze tegen wormen worden ingespoten, in dat middel zit dan ivomectine, sommige paarden zijn hiervoor allegisch. Als het dan in de bloedbaan wordt gespoten kunnen ze hier zo heftig op reageren dat het hart stil gaat staan.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:57

Het is hard. Allergie heb je in verschillende gradaties. Een hele heftige soort allergische reactie/shock kan leiden tot de dood. Bij geen levend wezen kun je voorspellen of het voor een bepaalde stof allergisch is, anders wordt het bij voorbaat niet gegeven.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:59

Ivermectine recht in het bloed spuiten is behoorlijk heftig, iedere dierenarts zou dit moeten weten.

Vraag is nu nog of het daadwerkelijk als werkzame stof in de enting zat.

janouk
Blogger

Berichten: 17916
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:00


cissy

Berichten: 19855
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 12:04

ze had het over een spuit in dr bil dus niet intraveneus....
ze is er helemaal stuk van, dit was haar toekomstige dressuurtopper...... was de bedoeling..

ben overigens druk aan het googlen op jullie antwoorden dus many thanks alvast...!

Merel_Brit

Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:07

Bij ons op stal heeft een tijdje een paardje gestaan wat ik in moest rijden. Schat van een beest, 4 jaar kwam net van de wei, kende nog helemaal niets. In 6 weken tijd zo mak als een lammetje echt net een hond. Knipoog Had ook mok aan der benen. De eigenaar (handelaar) besloot haar ook te spuiten tegen mok. Na de waarschuwing waren wij er op tegen, maar eigenaar wilde het toch. Werkzame stof was inderdaad Ivermectine.

Ben er zelf niet bij geweest maar zelfs de dierenarts beweerde dat hij nog nooit zo`n heftige reactie bij een paard had gezien. Spul zat er nog geen 2sec in haar bloed of ze raakte in shock. Heeft zo een paar min. gevochten en is uiteindelijk dood gebleven.

Beestje was 4 jaar oud en had nog een heel leven voor zich. Dit had echt niet gehoeven. Ik raad het ook iedereen af om met Ivermectine te spuiten! Er zijn nog 1001 andere manieren om mok te genezen!

Chevano

Berichten: 2301
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: hoorn

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:08

tjee wat erg zeg ben er stil van! bij ons word sebacil gebruikt is eigenlijk voor schapen en werkt goed afdoende . Had nog nooit van een mokspuit gehoord.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:09

cissy schreef:
ze had het over een spuit in dr bil dus niet intraveneus....
ze is er helemaal stuk van, dit was haar toekomstige dressuurtopper...... was de bedoeling..

ben overigens druk aan het googlen op jullie antwoorden dus many thanks alvast...!


Bij intramusculair kan er ook per ongeluk een ader geraakt worden.

Wens je vriendin veel sterkte Ach gut

Tallie1979
Berichten: 22775
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:12

Ivermectine is toch normaal voor wormen? Verward Wat vreselijk voor haar zeg!!

roosje78

Berichten: 2270
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:12

Bij ons werd het ook altijd intraveneus ingespoten en werd ook de waarschuwing gegeven dat het gevaarlijk kon zijn. De injectie werd jaarlijks gegeven. Gelukkig hebben onze paarden geen bijwerkingen ervan gehad.
Succes met het verwerken van het verlies voor je stalgenootje!

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:37

Voila, bij deze zijn mijn beweringen eens hard gemaakt. Ivomec is een product voor koeien, niet geregistreerd voor paarden dus. Deze veearts heeft een grove fout gemaakt en is er zelfs voor verantwoordelijk. Dit is een grote beroepsfout! Een goede paarden dierenarts spuit dit spul NOOIT in bij paarden. Het zoveelste slachtoffer dus. Ongelooflijk dit.

Gebruik de zoekfunctie maar eens op mijn naam. Dan kan je al mijn berichten en waarschuwingen ivm ivomec nog eens herlezen. Spijtig dat het zo heeft moeten aflopen. Misschien gaan de mensen nu eens nadenken?

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:42

opala schreef:
Het is hard. Allergie heb je in verschillende gradaties. Een hele heftige soort allergische reactie/shock kan leiden tot de dood. Bij geen levend wezen kun je voorspellen of het voor een bepaalde stof allergisch is, anders wordt het bij voorbaat niet gegeven.


Het is gewoon een ongelooflijk stomme actie geweest. Ivomec is gemaakt en getest voor KOEIEN! VOor paarden is het afgekeurd, net omdat maar liefst 1/100 paarden ogenblikkelijk dood neervalt als het wordt gegeven. Dat is algemeen bekend. Het geven aan paarden is spelen met leven en dood. Waarom het wordt gegeven? In een klein percentage van de gevallen door onwetendheid van de veearts (wat ook al geen excuus is, want wordt aangeleerd tijdens de studie) maar in de overmaat van de gevallen omdat het gewoon goedkoper is dan het alternatief voor de paarden. Gierigheid dus, zowel van veearts als van klant... Jammer.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:44

De TS heeft nog niet eerder bevestigd om welke stof het precies gaat, dus voordat hier iemand wordt afgeschoten, zul je eerst precies moeten weten wat er gebruikt is.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:50

Dit is het enige middel door onwetenden wordt gegeven tegen mok, dat wordt ingespoten en waardoor het paard acuut kan doodvallen, dus ja ik ben zeker, het was ivomec of dectomax. En dit is een grove en niet te vergeten nutteloze fout. Misschien zwijg ik er nu wel beter over, want ik word hier ongelooflijk agressief van.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:52

Coliena schreef:
Dit is het enige middel door onwetenden wordt gegeven tegen mok, dat wordt ingespoten en waardoor het paard acuut kan doodvallen, dus ja ik ben zeker, het was ivomec of dectomax. En dit is een grove en niet te vergeten nutteloze fout. Misschien zwijg ik er nu wel beter over, want ik word hier ongelooflijk agressief van.


Je bent zo zeker dat je toch 2 namen noemt Clown

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:54

Opala: Die hebben dezelfde werkzame stof Knipoog

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:56

En dezelfde charmante uitwerking als je ze in paarden spuit.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:58

Maar weet jij van de eigenaar van het desbetreffende paard of dat middel OOK gebruikt is.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:59

Er IS geen ander middel dat dit veroorzaakt of gebruikt wordt hiervoor! En in de openingspost staat ivermectine.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:00

levensgevaarlijk om intraveneus ivomec in te spuiten,het is inderdaad een middel voor koeien.
het is zo dat de werkzame stof,ivermectine,ook in bepaalde wormmiddelen zit,maar dat geef je oraal dat is heel iets anders dan in de ader spuiten!
een zalfje is beter tegen mok...

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard dood door mokspuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 13:01

Ik heb er wel eerder van gehoord dat er met ivermectine gespoten wordt tegen mok en dat dat een zeker risico inhoudt. Dat het bij sommige paarden gewoon goed gaat en andere paarden er dood bij neervallen.

Ik vind wel dat de DA haar had moeten waarschuwen voor het risico, volgens mij is het wel bekend van dit middel dat dit risico eraan hangt. Ivomec (met als werkzame stof ivermectine dus dat komt op hetzelfde neer) is trouwens niet geregistreerd voor toepassing bij paarden. Zie hier een uitspraak daarover in een soortgelijke zaak.

http://www.agro.nl/vtc/particulier/paar ... 06-048.pdf

(deze DA heeft blijkbaar een berisping gekregen).

Voor iedereen nu ach en wee gaat roepen over dat een DA dit doet, ik denk dat dit veel en veel vaker gebeurt, vaak ook op aandringen van de eigenaar van het paard zelf. Ze vragen vaak zelf om dit soort middelen bijvoorbeeld omdat ze gehoord hebben van die-en-die dat het zo goed werkte. Dus voor je de DA aan de schandpaal nagelt, zou ik eerst weleens willen horen hoe dat achtergrondverhaal in elkaar stak. Heeft zij b.v. de naam van het middel aangedragen, omdat ze er van gehoord had, of heeft hij het zelf aangedragen en de risico's daarbij ook niet vermeld?

Dat dit soort dingen gebeurt komt er zeker weten ook door dat tegen sommige aandoeningen gewoon geen kruid gewassen is!!! Ik gebruik voor mijn paard b.v. cydectin, een niet voor paarden geregistreerd middel tegen mijten. Dit omdat Sebacil bijna niet meer te krijgen is enin NL van de markt gehaald was. Andere middelen ZIJN er niet of HELPEN niet. Cydectin werkt erg goed maar is een koeienmiddel. Als er dan iets op de markt is, wat wel erg effectief is, maar wat een bepaald risico inhoudt, ja, dan kan ik me voorstellen dat sommige eigenaren die met de handen in het haar zitten bij een paard waarbij gewoon niets wil helpen, het toch proberen. Maar het moet je wel verteld worden dat er een risico is, natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 05-09-08 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt