peesschede onsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

peesschede onsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 10:21

Een paard van een kennisje heeft ongeveer een maand geleden zijn linkerachterbeen overbelast met waarschijnlijk een peesschede ontsteking tot gevolg. Hiervoor is hij behandeld en ze heeft 2 weken op de harde gestapt met haar paard en de boel goed gekoeld.
Het been is maar 2 dagen echt dik geweest (a la stalbeen). Na het stappen was het eigenlijk weer helemaal weg en mocht ze weer beginnen met rijden. Dat is nu twee weken geleden.
Maar sinds deze week is het been weer dik bij de peesschede, is het nu weer terug in een keer?????
Het paard is overigens niet gevoelig erop bij aanraking en ook niet bij bewegen maar het is toch raar dat het nu weer dik is???
Na stappen slinkt het grootste gedeelte wel weer maar er blijft extra vocht op zitten, dat kan je goed zien.
Het been is t.o.v. de andere benen wel wat warmer maar niet heel erg.
Het valt ook op dat de aders er op dat been heel dik bovenop liggen, echt twee vingers breed.
Weet iemand wat dit kan zijn en is het mogelijk dat een pees of pessschedeontssteking nog kan sluimeren en dan weer in een keer de kop op steekt of zou het dan toch echt iets anders moeten zijn?
Het paard is er geen dag gevoelig aan geweest en ze heeft ook niet gemerkt dat haar paard zich ergens verstapt zou hebben of iets dergelijks.
Iemand een idee.
Ze heeft overigens de veearts al weer gebeld om misschien eens te kijken of een peesscan zin heeft.


Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:48

Hoi Zwelgje,

Bij ons op de manege heeft een van de paarden ook een peesschede ontsteking gehad. In eerste instantie moest er ook maar een maandje alleen gestapt worden, maar toen men na die maand weer aan het werk wilde werd het ook weer dik. Uiteindelijk is men 3 a 4 maanden bezig geweest met aan de hand stappen en kan er nu weer rustig opgebouwd worden.
Wees altijd voorzichtig met dit soort ontstekingen, pezen en spieren hebben ontzettend lang nodig om te genezen, 6 maanden is echt geen uitzondering. En je kunt het beter die tijd geven zodat het goed geneest dan dat je om de zoveel tijd weer een dik been hebt en niet kunt rijden.

Groetjes,

Jola

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 12:42

Laat het been nog eens controleren, voordat je er weer mee verder gaat.
Pezen hebben echt de tijd nodig. Vaak lijkt het aan de buitenkant allemaal mooi te genezen, been niet meer dik, paard niet meer kreupel, maar dan blijkt (oa door het maken van een scan) dat de pees zelf echt meer tijd nodig heeft om te herstellen.
Het kan dus goed dat het probleem nog niet helemaal over was en dat dat nu weer gaat opspelen.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jet

Berichten: 11941
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 13:30

Ik heb eigenlijk hetzelfde met Marlou. Begin november had ze een dik voorbeen, ook aan de achterkant. De volgende dag is de dierenarts geweest, stappen op het harde, 5 dagen koelen en na een week komen voor een scan. Dat is gebeurd, ze heeft geen moment kreupel gelopen en toen ik voor de scan ging zat er alleen nog een klein bultje aan de achterkant van haar been. Met scannen bleek er alleen vocht tussen de huis en de pees te zitten, dus weer stappen, mocht er nu ook op, liefst op het harde en langzaam opbouwen.
Doordat Marlou nogal gek kan doen, werd het steeds af en toe weer dik en warm.
Vorige week weer gescanned en nu bleek dat de diepe buigpees toch een lichte beschadiging had. Nu weer twee maanden stappen op het harde. Aan de hand of erop, beide mag.
Volgende week ga ik naar de kliniek in Wassenaar, waar ze weer gaan scannen en daar kan dan eventueel een behandelplan uit voortkomen.
Dus, als het nog steeds ( af en toe) dik en/of warm is, laat het been scannen en houdt je echt aan het advies van de dierenarts!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 14:32

Alvast bedankt voor de reacties. Vanmiddag komt de veearts weer even kijken en er wordt een scan gemaakt van de pees.
Waarschijnlijk wordt het toch weer een paar weekjes extra stappen aangezien het toch nog niet helemaal weg was.
Ik geloof ook dat de peesschede wordt ingespoten met een ontstekingsremmer.
Waarschijnlijk komt het binnen een aantal weken wel weer helemaal goed, maar het is even rustig aan doen.
Gelukkig is haar paardje niet kreupel of iets dergelijks.
Zou hij dan ook in het land mogen of is dat dan strikt verboden???
Zal zoiets wel weer helemaal herstellen of blijven die dieren er altijd gevoelig voor?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:05

Ik zou heel erg uitkijken want met name op het land willen ze nog wel eens een sprintje trekken of een bokje eruit willen gooien. Er wordt wel gezegd dat een paard zelf wel aanvoelt tot hoever hij kan gaan, maar als wij zelf iets hebben en het is aan de betere hand doen we ook wel eens iets waarvan we later zeggen: had ik die beweging maar niet gemaakt want nu doet het weer zeer!

Als het mijn paard was zou ik hem niet op het land zetten, wel meerdere malen per dag aan de hand stappen of aan de stapmolen zetten (als hij daar rustig in blijft)

Groetjes,

Jola

Alvaron

Berichten: 1763
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:13

Laat ook het check ligament goed controleren. Bij mijn paard werd 2 jaar geleden ook de diagnose peesschedeonsteking gesteld, weliswaar in het voorbeen, maar ook in het achterbeen komt het, hoewel heel zelden, wel voor. Antphlogistine gekregen, moest 2 weken smeren en rustig rechte lijnen blijven rijden, beetje stappen en draven en vooral geen bochtenwerk. Na 2 weken zou het over zijn.
Dat was het dus niet. En na 4 weken nog niet.
Toen een andere dierenarts (speciaal voor paarden) laten komen, die heeft 't hele verhaal aangehoord (z'n hele blessure geschiedenis) en die constateerde niet de peesschede, maar het checkligament. Dag daarna scan gemaakt die dat bevestigde.
Al met al is ie ruim een half jaar uit de roulatie geweest. Daarna mocht ik er weer 2 minuten op en dat dan heeeeel rustig aan uitbreiden. In totaal heeft het zo'n 8 maanden geduurd voordat we weer echt aan het rijden waren.

Succes ermee

Endurance: To Finish is To Win!
[o]

Alvaron 1.6.1988 - 31.8.2017 Dag lief, ik mis je...

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-03 15:19

Ja, we proberen er ook heel voorzichtig mee om te gaan zeker nadat het weer is teruggekomen na die eerste revalidatie. Er wordt zeker even een scan gemaakt en er wordt pas weer belast als alles goed is vanbinnen.
We willen niet het risico lopen dat het paard straks een half jaar uit de running ligt, dat zou jammer zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, Diaantjev, Fayyah19, Karintich, Kimmie235, madeinspace, MissJG, Rije, sunny43, XladyX en 20 bezoekers