hooikoorts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

hooikoorts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 15:45

Zoals sommigen van jullie wel weten is bij mijn paard James vorig najaar stofallergie maar ook pollenallergie geconstateerd. Nou heb ik me tot nu toe vooral geconcentreerd op de stofallergie en wat dat betreft is alles momenteel onder controle (i.e. hij heeft er geen last van doordat ik hem stofvrij genoeg hou). Maar nu het weer richting voorjaar gaat ben ik me aan het orienteren op die pollenallergie, oftewel hooikoorts. In oktober is een monster uit z'n longen getest voor allergieen en toen werden er ook antistoffen voor pollen aangetroffen in behoorlijke hoeveelheden, wat betekent dat hij behoorlijk zwaar allergisch moet zijn omdat het toen al oktober was.

Dus nu vraag ik mij af:
- wanneer begint het hooikoortsseizoen ongeveer?
- waar kan ik dat aan merken (symptomen)
- kan ik die hooikoorts onder controle houden, zodat ik ondanks die beperking gewoon kan blijven werken met hem?
- wat voor maatregelen moet ik dan nemen? (medicijnen, kruidenmengsels, binnenhouden, op hooikoortsdagen rust geven??)
- voor die stofallergie zou het beter zijn om hem weidegang te geven (heeft hij nu niet), maar voor de hooikoorts moet ik hem juist binnenhouden, klopt dit?

Kortom Haha! wie heeft hier ervaring mee of heeft tips/info voor me.

En ja ik vraag dit ook nog een keer aan de DA maar ik heb gemerkt dat het handiger praat als ik zelf ook al wat weet.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 21:25

Mijn paard heeft ook hooikoorts (denk ik) en rond half april begint het geproest als hij in de wei staat. Hij proest dan zeker 6x per minuut.
Dit gaat door tot ong. september.
Ik ben ermee naar de DA geweest en volgens hem is er niets aan te doen.
Mijn paard niet naar buiten doen vind ik geen optie. Het middel is dan erger dan de kwaal in mijn ogen.
Wat ik dit jaar ga proberen is Allergitum geven van VSM. Schijnt te werken tegen allergische reakties.

Ik ben trouwens benieuws waar jij je paard hebt laten testen op hooikoorts. Volgens mijn DA kan dat nl. niet. heb je daar voor mij misschien wat meer gegevens over?

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 10:03

Kun je dan wel gewoon op hem rijden, Silvia, in de hooikoortsperiode?

Mijn DA heeft een monster uit James z'n longen gehaald (vocht in de longblaasjes gespoten en daarna meteen weer eruit gehaald) en dat in Utrecht laten testen. Als ik me goed herinner moest het monster daar heel snel zijn, binnen een halfuur ofzo, hij heeft het door een collega laten brengen (James staat maar ong. een kwartier van de Uithof vandaan). Daar kunnen ze in het laboratorium zoeken naar antistoffen, die dan weer duiden op een allergie.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:28

Het rijden op zich gaat goed. Alleen ook tijdens het rijden moet hij regelmatig proesten maar niet zo erg als wanneer hij in de wei staat. Zo gauw hij zijn hoofd naar beneden doet begint het geproest. Het vreemde is dat hij er in stal vrijwel geen last van heeft ondanks dat de buitenstal aan de wei grenst.