langdradige droes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

langdradige droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:06

Bij ons op stal heerst momenteel droes. De meeste paarden zijn er even flink ziek van maar knappen snel weer op. Mijn fjord helaas niet... Een maand geleden was hij al lusteloos en had hij geen zin in eten. Een paar dagen later at hij weer goed. Daaropvolgend kreeg hij veel groen en geel snot, maar geen verdikkingen bij de lymfen. Ik dacht dus dat het bij hem over zou waaien. Na een dikke week was het snotterige over, en leek hij weer fit. Toen heb ik hem een vitaminespuit gegeven.
Een dag later merkte ik al verdikkingen op bij de lymfeklieren, maar het stelde nog niet veel voor. Ik dacht eigenlijk dat hij weer goed was gaan eten en dat het door het vele grashappen wat dikker was. Een dag later was de plek groter en vooral harder. Toen heb ik de dierenarts er bij gehaald en hij heeft metacam gekregen. Dat was afgelopen dinsdag. De metacam is nu op, hij heeft vandaag het laatste gehad, alleen het abces is nog niet gebarsten en het lijkt er ook nog niet op dat dit binnenkort gaat gebeuren... Ik temperatuur hem nu en probeer hem zo in de gaten te houden. Twee dagen geleden had hij nog een keer 39.9 maar gister 37.5 en vandaag zat hij weer op 38.4. Ik heb de dierenarts gebeld en die zei het nog maar even aan te kijken. Ach gut
Nou heb ik een paar vragen. Zijn er meer mensen waarbij de droes zo bleef slepen en maar niet door wilde breken? Zijn er mensen met ervaring met metacam bij droes en is het belangrijk dat ik dat nu blijf geven (en dus weer nieuwe haal morgen)? Ik heb ook wel eens gelezen over de mogelijkheid van het naar binnen openknappen van het abces, is die kans reeel? Ik vind het namelijk aan de buitenkant nog erg hard voelen, en niet alsof het vlak onder de huid zit.

Casarell

Re: langdradige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:10

Ik zou trekzalf op de plek smeren, het is nl noodzaak dat het abces naar buiten open breekt!!!
Breekt het naar binnen open, heb een heel groot probleem, en kan het verkeerd aflopen..

Trekzalf smeren en zorgen dat het open breekt naar buiten, als dat gebeurd is, is het ook zo over..

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:15

Ja, ik las net ook ergens over trekzalf. Moet je trekzalf van de dierenarts hebben of haal je dat ergens anders vandaan? ik ben inderdaad bang dat het naar binnen openbreekt. In vergelijking met foto's die ik op internet zie is de bult aan de buitenkant ook (nog) lang niet zo groot.
Ik zal morgen sowieso de da weer bellen, ik weet niet of ze het wel eens opensnijden eigenlijk, maar wanneer dat kan dan weet je in ieder geval dat het niet naar binnen openbreekt. Toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:17

metacam bij droes???daar heb ik nog nooit van gehoord....kon de da ook uitleggen waarom???

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:20

Trekzalf smeren idd! Heel goor spul maar werkt goed. Mijn merrie is nu net aan het herstellen van alle wonden. Die heeft het flink erg gehad en staat nu in Nederland om de wonden te laten genezen. Wonden goed schoonhouden! Ik ververste het water 2x per dag, en ook voerbakken etc goed ontsmetten want als de wonden openbreken smeren ze het werkelijk overal aan af...

Ik had de trekzalf gewoon bij de drogist gekocht, en een pak wegwerp handschoenen voor jezelf is ook wel prettig Nagelbijten / Gniffelen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:26

Ik ben ook wel benieuwd naar de reden waarom je metacam hebt gekregen. Van antibiotica is in elk geval bekend dat ze de ontwikkeling van een abces vertragen.

Het niet willen eten is een typisch symptoom van droes. Ik ben het met je eens dat een maand ziek zijn wel lang is, al hebben wij hier een pony staan die ook zo lang ziek is geweest van droes, met ruim drie weken meer dan 39 graden, maar hij heeft uiteindelijk helemaal geen abcessen gehad.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:29

geerke schreef:
metacam bij droes???daar heb ik nog nooit van gehoord....kon de da ook uitleggen waarom???

Naar ik van hem begreep gewoon om hem er wat makkelijker doorheen te helpen (zodat hij minder last had). Volgens mij gaat het er niet sneller van in ieder geval. Hij gaf iig wel aan geen antibiotica te geven. Dat had ik eerder ook al wel gelezen dat dat niet moest.

Thokkadisje schreef:
Trekzalf smeren idd! Heel goor spul maar werkt goed. Mijn merrie is nu net aan het herstellen van alle wonden. Die heeft het flink erg gehad en staat nu in Nederland om de wonden te laten genezen. Wonden goed schoonhouden! Ik ververste het water 2x per dag, en ook voerbakken etc goed ontsmetten want als de wonden openbreken smeren ze het werkelijk overal aan af...
Ik had de trekzalf gewoon bij de drogist gekocht, en een pak wegwerp handschoenen voor jezelf is ook wel prettig Nagelbijten / Gniffelen

Goede tip, ik zal morgen bij de drogist dan trekzalf halen (en handschoenen Knipoog). Heeft het bij je merrie lang geduurd voor het openbrak? Bij alle andere paarden hier gaat het veel sneller dan bij Yngvar namelijk!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 12:30

Sientje schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar de reden waarom je metacam hebt gekregen. Van antibiotica is in elk geval bekend dat ze de ontwikkeling van een abces vertragen.

Het niet willen eten is een typisch symptoom van droes. Ik ben het met je eens dat een maand ziek zijn wel lang is, al hebben wij hier een pony staan die ook zo lang ziek is geweest van droes, met ruim drie weken meer dan 39 graden, maar hij heeft uiteindelijk helemaal geen abcessen gehad.

Tja, ik twijfel nu ook wel een beetje waarom ik metacam heb gekregen, vooral omdat ik veel lees dat eht vooral gebruikt wordt bij problemen aan het bewegingsapparaat. Ik zal morgen vragen waarom ik de metacam heb gekregen!
Ik dacht eigenlijk dus eerst ook dat hij helemaal geen abcessen meer zou krijgen omdat de koorts na de snot eerst weer zakte...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:52

ik heb even gezocht,maar ik kan helemaal niets vinden over droes en metacam(op amerikaanse sites).
het enige wat ik kan bedenken is als pijnstiller,dat de da het daarom heeft voorgeschreven,er zit geen antibiotica in alleen maar een niet hormonale onstekingsremmer,die doet dus niets tegen ontstekingen met pus(streptococcus equi).
wel is het een pijnstiller dus....

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:22

Dan zal het inderdaad echt wel alleen als pijnstiller gegeven zijn. Zijn er eventueel andere pijnstillers die beter zijn? Ik vind metacam prima als het helpt, maar het is aardig aan de prijs. Ik bedoel, dan kan ik hem beter paracetamolletjes geven tegen de pijn Knipoog
Bedankt voor het opzoeken Geerke!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:30

Inderdaad smeren met trekzalf tot het opengebroken is.
Wij hadden een shetlander met droes, die een opengebroken abces had en na een week had hij weer een nieuwe bult, die later ook naar buiten opengebroken is.

De opengebroken abcessen heb ik bij de pony 2x per dag schoon gemaakt met betadine. Het is inmiddels heel mooi genezen (wat ik niet verwacht had). Je ziet er niks meer van.

Het mooiste zou zijn als je paardje in de wei kan. (Misschien staat hij daar al wel). Onze veearts raadde dat aan, omdat ze dan vrijwel de hele dag met het hoofd naar beneden lopen (grazen). Dat zorgt er voor dat het slijm loskomt en (nog belangrijker) naar buiten komt (vieze snotneus en hoesten).

Succes in ieder geval! Ik hoop dat je paardje snel opknapt. Meestal als het abces opengebarsten is, voelen ze zich in ieder geval al een stuk beter. (Al ziet het er dan nog niet zo fris uit)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:40

Metacam?? is dat een ontstekkingsremmers?? nooit van gehoord, het zou kunnen dat het vertraagd, beter is, om zoals wat de anderen ook adviseren, een trekzalf op te smeren en er proberen voor te zorgen dat het naar buiten uitbreekt.

Als het naar binnentoe uitbreekt heb je een groot probleem en loopt vaak slecht af, doordat het pus ook in de longen terecht kan komen.

Er zijn mensen die er antibiotica voor geven, maar dan onderdruk je het juist, en gaat het eigenlijk niet over, beter is het om het gewoon droes te laten uitbreken, dan is je paard voor het leven immuun tegen droes. verder is het heel belangrijk om alles goed schoon te maken en schoon te houden als het eenmaal is opengebroken, zodat de resterende pus er goed uit blijft komen, ook gaat het echt overal in de box kleven, dat was ook zo bij mijn arabier, die was blij mij te zien als ik kwam ging hij het ook op me af wrijfen, heel leuk hoor en tegen de voerbak, waterbak en de tralies. en na 2 maanden was hij genezen en is niet eens erg afgevallen, hij bleef gewoon goede eetlust houden, dankzij slobber.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:42

Hij staat nu inderdaad gewoon in de wei. Als ik hem op stal zou zetten zou hem dat denk ik ook niet echt goed doen. Hij staat daar dan in zijn eentje en wordt er denk ik ook niet rustiger op op die manier. Hij hoest overigens niet en hij heeft ook geen snot.

Maak je de wonden alleen oppervlakkig schoon? Ik heb wel gelezen dat ze ook gespoeld moeten worden wanneer het eenmaal open is.
In ieder geval haal ik na jullie tips morgen de trekzalf. Of tenminste, ik laat dat halen, want helaas moet ik vanaf morgen weer op stage.

Het is nog helemaal niet te zien wáár het open moet gaan breken, moet ik de hele bult met trekzalf smeren? Dat is nogal een oppervlak!

en @ragdollcat, het is inderdaad een ontstekingsremmer, maar zoals ik hier van geerke lees heeft die in dit geval geen enkele zin en wordt hij alleen als pijnstiller gegeven nu. Mijn fjord was een paar week geleden toen hij al begon zich niet helemaal lekker te voelen wel ineens flink afgevallen, maar hij heeft dat er al weer bijgegeten, hij eet nog prima.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:48

Het is goed dat je fjord lekker eet, dan zal hij niet te veel verzwakken en goede weerstand houden om te genezen, er zijn helaas ponys geweest op zelfde stal die enorm was afgevallen, de mijne gelukkig niet, ik gaf hem veel aandacht en maakte lekkere slobbers klaar op advies van dierenarts, dan bleef hij zoveel mogelijk goed op gewicht.

Ik nam dagelijks schoon washand en deed een beetje dettol in water en maakte ermee voorzichtig schoon, mijn arabier vond het heerlijk en stond het braaf toe.

En echt vies hoor iedere keer als hij doorslikt bij het eten, kwamen er golfjes pus uit de keel, want alles was goed schoongemaakt en aangekoekte pus weggehaald en kon de pus goed eruitkomen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:25

Als het slikken erg moeilijk word raad ik je aan om seniores priores van Subli te gaan voeren. Dat vervangt ook ruwvoer. Het moet 6uur in de week staan, en ze kunnen dat erg makkelijk weg krijgen. Gewone brok lukte mijn paard niet meer, en aan alleen gras had ze op dat moment niet genoeg (broodmager geworden, omdat ze niet kon slikken).

Ook ik maakte de wonden 2x per dag schoon met betadine. De laatste keer dat ik haar gezien heb waren de wonden zo goed als dicht, ze heeft een maand met open wonden gelopen. Nu moet ze nog 6 week daar blijven om te zien of er geen nieuwe paarden ziek worden, en dan we zeker weten dat het uit haar systeem is. Hier op school is ook net een paard geweest met droes, dus hier zijn de stallen ook dichtgegooit. Tot nu toe niks ziek geworden maar het lijkt me te achtervolgen Nagelbijten / Gniffelen (en nee, ik heb het niet meegenomen, het was hier al voor ik hier was... Knipoog )

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:04

Ragdollcat schreef:
Er zijn mensen die er antibiotica voor geven, maar dan onderdruk je het juist, en gaat het eigenlijk niet over, beter is het om het gewoon droes te laten uitbreken, dan is je paard voor het leven immuun tegen droes.

Dat gaat helaas niet in alle gevallen op. Ken een stal waar meerdere paarden droes hadden, allemaal zonder abcessen. En uitgerekend een kerngezonde, volwassen merrie met superconditie krijgt droes met abcessen, terwijl zij het in haar jeugdjaren ook al eens had gehad.
Zie voor meer info ook http://www.paardendokters.nl/ZieDroes.html

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:10

dovish schreef:
Ja, ik las net ook ergens over trekzalf. Moet je trekzalf van de dierenarts hebben of haal je dat ergens anders vandaan? ik ben inderdaad bang dat het naar binnen openbreekt. In vergelijking met foto's die ik op internet zie is de bult aan de buitenkant ook (nog) lang niet zo groot.
Ik zal morgen sowieso de da weer bellen, ik weet niet of ze het wel eens opensnijden eigenlijk, maar wanneer dat kan dan weet je in ieder geval dat het niet naar binnen openbreekt. Toch?

Trekzalf haal je gewoon bij de drogist.
Metacam heeft helemaal geen nut, het abces moet rijpen, liefst zo snel mogelijk, en dan naar buiten uitbreken.. daarom heeft het ook geen zin om het open te laten snijden als hij nog niet rijp is..
Ben benieuwd wat de DA te zeggen heeft over onze adviezen... want wat hij doet is imo vreemd..

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 19:58

Mja, metacam vooral om hem wat beter te laten voelen denk ik, omdat het al zo lang duurde. In ieder geval dóet het niks dan pijnstillen in het lichaam merk ik al wel!
Ben vandaag twee keer geweest en twee keer rond de 38.5. Geen erg hoge koorts dus in ieder geval. Morgenmiddag haal ik na stage de trekzalf en zal ik gaan smeren. 'T lijkt alleen niet erg hard te rijpen. Nog manieren waarop ik dat kan bevorderen? Warme lappen ofzo, of heeft dat geen zin als je dat doet?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:40

Bij mijn paard was het precies zo. We hebben toen er alles gedaan om het niet te laten knappen daar het naar binnen was geslagen. Helaas zonder gevolg. Het abces hadt zich op het hart gezet. Gevolg gat in de hartwand.
Laat er goed naar kijken. Als het naar binnen knapt heb je een probleem.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:45

Wilawander schreef:
Bij mijn paard was het precies zo. We hebben toen er alles gedaan om het niet te laten knappen daar het naar binnen was geslagen. Helaas zonder gevolg. Het abces hadt zich op het hart gezet. Gevolg gat in de hartwand.

Klopt, dan krijg je verslagen droes, met de dood tot gevolg..
Daarom is het belangrijk dat het naar buiten door breekt!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:53

Ik zou toch weer overleggen met je VA. Of het desnoods in overleg met hem open laten snijden.
Ik heb vorig jaar ook droes op stal gehad, ik heb 6 pony's ziek gehad (waarvan 1 overleden en 1 ander de bekende bult, de rest 'gewoon' ziek). Mijn veulentje van toen ongeveer een maand oud had de bult en die hebben we open gesneden omdat de VA vond dat het te lang duurde voordat hij open ging.
Er stond er ook 1 bij die het 2x gehad heeft vlak achter elkaar (na 2 weken er tussen helemaal fit geweest te zijn).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:00

Jeetje, wat een ellende zeg!!

Trekzalf kan je inderdaad bij de drogist kopen, misschien kan je ook de plek waar de bult onder zit kaalscheren zodat je de zalf er makkelijk op kunt smeren? Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:03

Scheren is idd fijn om te smeren (anders smeer je alles in z'n baard) en ook handig voorals het open breekt, dan is het makkelijker schoon te houden Lachen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:12

Als het toch nog dichtzit is het te proberen natuurlijk Lachen Ik weet niet of je er een beetje bijkunt? Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 15:53

Wilawander schreef:

bij verslagen droes is het wel belangrijk om het paard met antibiotica te behandelen,zelfs met antibiotica is er een kans dat de bacterie zich vastzet op de hartkleppen en dan is het ook einde verhaal....ik begrijp dat jou paard het niet gered heeft...wat vreselijk..