Mijn pony heeft dus afgelopen zaterdag gaskoliek gehad, een hele schok voor mij nadat mijn vorige pony 4 maanden daarvoor aan koliek was overleden. De dierenarts is geweest en mijn pony had darmverslappers gehad, dit werkte en hij knapte al snel op. De dierenarts gaf als advies mee om steeds kleine porties hooi te geven, de pony liep in een paddock omdat het weiland te nat was. Het land is nu redelijk opgedroogd en ik ben nu bezig met rustig opbouwen (gisteren een uurtje en vandaag 2 uurtjes). Natuurlijk kan ik hem moeilijk maar 2 uurtjes per dag buiten zetten, dus daarna gaat hij weer de paddock in. Maar nu zit ik dus met een probleem, als hij geen hooi heeft in de paddock gaat hij zand lopen eten en takjes/blaadjes/etc (staat achter het hek). Hij mag nog niet teveel hooi, omdat we nog aan het opbouwen zijn. Daarstraks was zijn buik ook weer een beetje hard en dik, dus ik heb hem even gelongeerd. Dan komen we nu dan maar bij mijn vragen; is het normaal dat de buik een paar dagen na de gaskoliek nog een beetje dik is? En hoe kan ik het het beste aanpakken met de overgang van het weiland naar de paddock (hij mag morgen 3 uurtjes in het weiland, maar ik wil hem daarna niet meteen in de paddock zetten met hooi), hoe zouden jullie dit aanpakken?
Hebben jullie nog tips of iets dergelijks?
Ik ga er nu 3x per dag heen, 's ochtends om hem buiten te zetten. 's Middags om hem wat bij te voeren en 's avonds om hem binnen te halen.
Uiteraard bel ik de dierenarts als zijn buik zo dik blijft. Ik moet er overigens wel bij vermelden dat de pony voor de rest helemaal in orde is, polsslag is goed en hij mest goed. Ik heb wel het idee dat hij soms nog een beetje last van zijn buik heeft, maar voor de rest is hij in orde. Hooguit een beetje sloom, maar voor de rest merk je niks aan hem.
Volgens mij was dat het wel, ik hoop op reacties.
In ieder geval bedankt voor het lezen.