Gaskoliek, hoe het beste 'genezen'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia__

Gaskoliek, hoe het beste 'genezen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:06

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik niet op antwoorden zit te wachten als 'rustig opbouwen', want dat weet ik maar ik heb toch nog wat vragen. Ik denk dat het hier hoort, zo niet verplaats het dan alsjeblieft.

Mijn pony heeft dus afgelopen zaterdag gaskoliek gehad, een hele schok voor mij nadat mijn vorige pony 4 maanden daarvoor aan koliek was overleden. De dierenarts is geweest en mijn pony had darmverslappers gehad, dit werkte en hij knapte al snel op. De dierenarts gaf als advies mee om steeds kleine porties hooi te geven, de pony liep in een paddock omdat het weiland te nat was. Het land is nu redelijk opgedroogd en ik ben nu bezig met rustig opbouwen (gisteren een uurtje en vandaag 2 uurtjes). Natuurlijk kan ik hem moeilijk maar 2 uurtjes per dag buiten zetten, dus daarna gaat hij weer de paddock in. Maar nu zit ik dus met een probleem, als hij geen hooi heeft in de paddock gaat hij zand lopen eten en takjes/blaadjes/etc (staat achter het hek). Hij mag nog niet teveel hooi, omdat we nog aan het opbouwen zijn. Daarstraks was zijn buik ook weer een beetje hard en dik, dus ik heb hem even gelongeerd. Dan komen we nu dan maar bij mijn vragen; is het normaal dat de buik een paar dagen na de gaskoliek nog een beetje dik is? En hoe kan ik het het beste aanpakken met de overgang van het weiland naar de paddock (hij mag morgen 3 uurtjes in het weiland, maar ik wil hem daarna niet meteen in de paddock zetten met hooi), hoe zouden jullie dit aanpakken?
Hebben jullie nog tips of iets dergelijks?

Ik ga er nu 3x per dag heen, 's ochtends om hem buiten te zetten. 's Middags om hem wat bij te voeren en 's avonds om hem binnen te halen.

Uiteraard bel ik de dierenarts als zijn buik zo dik blijft. Ik moet er overigens wel bij vermelden dat de pony voor de rest helemaal in orde is, polsslag is goed en hij mest goed. Ik heb wel het idee dat hij soms nog een beetje last van zijn buik heeft, maar voor de rest is hij in orde. Hooguit een beetje sloom, maar voor de rest merk je niks aan hem.

Volgens mij was dat het wel, ik hoop op reacties.
In ieder geval bedankt voor het lezen. Lachen

brego2003

Re: Gaskoliek, hoe het beste 'genezen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:11

Ik ben zelf geen voorstander van een paard veel op stal, maar dat zal ik in deze situatie wel doen. Omdat je zelf al aangaf dat je paard niet te lang op het land mag en in de paddock zand taktjes ect gaat eten.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:14

Nee ik inderdaad ook niet, omdat hij dan helemaal op alleen op stal staat en dan heel onrustig wordt.
Misschien dan dat maar doen en dan aankijken hoe hij reageert? Is er iets wat ik kan doen waardoor hij rustiger op stal blijft, misschien een klein beetje hooi in het hooinet?

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:19

Ik heb gehoord dat je zoiezo erg veel moet stappen.
Wanneer je pony/paard gaat liggen is het een slecht teken, en krijg je haar/hem ook weer moeilijk omhoog.
Ik denk dat het inderdaat goedd is om het eten op te bouwen.
Dat de buik nu nog steeds een beetje dik is, kan ik me voorstellen het zal niet van de één op de andere dag weer helemaal in vorm zijn!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:20

Nee klopt, stappen doe ik al omdat hij gisteren een beetje onregelmatig was en dat is inmiddels weer goed.
Hij heeft trouwens geen 1x geprobeerd te liggen/rollen sinds zaterdag, dus dat zit wel goed.

Liora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:22

Oke, mooi dat ie niet is gaan liggen!

Ik heb verder met het voer niet zoveel vertand, ik zou het niet durfen zeggen wat je nou het beste kan gaan doen.
Heel veel sterkte ermee!

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:22

hoi
je hebt vele speeltjes voor op stal. Denk aan een skippy bal.....
En wat liora zegt veel stappen maar dat doe je dus al

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:27

brego2003 schreef:
hoi
je hebt vele speeltjes voor op stal. Denk aan een skippy bal.....
En wat liora zegt veel stappen maar dat doe je dus al

Ja, ik had eerst zo'n bal maar die heeft de stalhond vermoord. Clown

Ik zal dan wel op het bord zetten dat ze hem géén eten moeten geven, want de stalbaas- en bedoelt dat niet verkeerd- heeft er nogal een handje van om veel eten te geven.

brego2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:30

hahah leuk zo'n hond Lachen Word dus nieuw speeltje aanschaffen Knipoog
Zal ik zeker doen even op het bord schrijven geen eten geven, kan je beter zelf doen. Dan weet je zeker dat hij niet te veel krijgt.
Sucses. Het klink in ieder geval dat het een heel stuk beter met hem gaat.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 21:33

brego2003 schreef:
hahah leuk zo'n hond Lachen Word dus nieuw speeltje aanschaffen Knipoog
Zal ik zeker doen even op het bord schrijven geen eten geven, kan je beter zelf doen. Dan weet je zeker dat hij niet te veel krijgt.
Sucses. Het klink in ieder geval dat het een heel stuk beter met hem gaat.

Haha inderdaad, had het eerst voor mijn eerste pony maar die deed er niets mee.
Misschien dat hij er wel wat aan vindt? Clown

Het gaat voor de rest hartstikke goed met hem, alleen dus die buik...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:53

Mijn schimmeltje "Mist" was vroeger ook heel gevoelig voor gaskoliek op de wei. Ik liet haar op een gegeven moment met het opbouwen alleen nog met hoofdstel (bit) in op de wei, zodat ze langzamer moest eten. Sindsdien nooit (klopt af) meer last van gehad...en dat is nu meer dan 20 jaar geleden want ze is 26 Haha!

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:39

Mijn paard heeft gisteren en dinsdag ook gaskollieke gehad.
JE moet ervoor zorgen dat alle lucht eruit is, dus dat hij heel veel winden laat. Lachen
Heel veel stappen en zat hem aan de longe. Niet moe maken! Maar veeel overgangen das draf stap en galop en dan gaat hij normaal scheetjes laten. Lachen wat je ook kan doen is hem ind e wei zetten en als hij opgekaagd is dan zal die wel rondvliegen en komt de wind er ook uit (hielp bij de mijne) Maar met de voeding da weet k ni goed. Lachen mijne staat vandaag alweer in de wei. vlg de veearts had hij wrss iets fout gegeten en kan hij nog wel eens kolliek krijgen, het moet er gewoon uitkomen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 13:41

Ja klopt, ik longeer hem nu iedere dag 15/20 minuutjes 's ochtends en 's middags en 's avonds stap ik ongeveer 15 minuutjes met hem. Ik merk wel aan hem dat zijn buik nog wat gevoelig is, maar voor de rest is hij wel redelijk 'zichzelf'. Ik heb hem nu weer op stal gezet met wat hooi en vanavond krijgt hij nog wat hooi. Toen ik vanochtend gelongeerd had vond ik zijn buik wel minder hard, maar de dierenarts zei dat die harde buik etc wel minder moet worden als hij weer de hele dag buiten staat (oude rantsoen en dan 's avonds hooi)