Troontrede stand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jaca
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Gouda

Troontrede stand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-03 15:24

hallo,
Jaca mijn verzorgpaard van 11 jaar oud heeft linksvoor een hele erge troontrede stand.
Als het goed is kan je er weinig aan doen als ze al 11 zijn omdat ze er dan aalleen maar meer last van krijgen.
Ze heeft nu natural balance ijzers en wordt ook op die manier bekapt (zodat de straal volledig in tact blijft).
Is het echt zo dat je het niet mag corrigeren?
Is er ander speciaal beslag voor?
Wie heeft hier ervaring mee?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 15:27

Corrigeren is heel moeilijk eens paardjes uit hun groei zijn, en lichte toontreder kan nog wel iets bijgetuurd worden, maar wat jij omschrijft lijkt me niet meer "licht" ... denk niet dat je veel kan doen. De hoeven zullen aan één zijde meer slijten dan aan de andere, ze moeten dus vaker bekapt/beslagen worden gezien door de onevenwichtige afslijting de stand nog erger is net voor het bekappen ...

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:37

nou als paarden al wat ouder zijn kun je er niet veel meer aan doen omdat ded beenderen v/h paard zich ook al aan de stand van dee hoef hebben aangepast..
je kunt hem nuu alleen nog echt helpen doormiddel van goed beslag..

jaca
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 01:32

Klopt, het pijpbeen is ook iets scheef gegroeid.
Maar wat is goed beslag voor dit probleem?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:45

JA, NB ijzers is juist voor toontredende standen een goed beslag. Het bevorderd de natuurlijke afwikkeling van het been en omdat het rond is zal het ook makkelijker alle kanten afwikkelen. Een toontredende voet kan je niet meer corrigeren maar wat de smid doet is de lijn kogel, kootbeen en hoefbeen rechtzetten. Met NB ijzers kan dit op een eenvoudige wijze gebeuren. Succes.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 10:14

Mijn paard staat ook linksvoor met een toontredende stand, niet zo erg als die van jou als ik het zo hoor, maar mijn hoefsmid adviseerd me niets aan de stand te veranderen omdat anders de spieren en pezen overbelast worden omdat die zo met die stand meegegroeid zijn. Mijne is ook 11, en dan kan je er niks meer aan veranderen. Wel goed bij laten houden door de hoefsmid.

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:14

golda is al haar hele leven (bijna 15 jaar) toontreder, maar heeft geen speciaal beslag, en heeft ook nergens last van, en eigenlijk vind ik het er wel grappig uit zien, vooral als ze aan het draven is, MAAIEN!!!!!!!!!. En tevens is zij er mee goedgekeurd voor het stamboek, met een 2e premie.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:40

wij hebben een 11 jarige fjord staan, waarbij de hoefsmid zo veel mogelijk probeert om de stand nog weer goed te krijgen. Er zitr al wel heel veel verbetering in. En dat in 1 jaar tijd!!!

<leeftijd aangepast>

jaca
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 00:16

Hmmm, zo'n smid zoek ik ook. Alhoewel ik van veel kanten hoor dat het slecht is om het te corrigeren i.v.m. pezen etc. Dat ze er nog meer last van kunnen krijgen.