grote ronde schijven => Ringworm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

grote ronde schijven => Ringworm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:13

3 dagen geleden zag ik een van de paarden staan met 3 ronde plekken in de vacht. Ik dacht dat dit een reactie was op de vele muggen die er nu zijn (vorig jaar ook een gehad die dit had maar dan iets kleiner). Vandaag had hij er meerdere en ook groter (3cm bij 3cm ong). 1 van die plekken was vandaag weg, maar daarvoor in de plaats had hij een open plek gekregen (heeft gebloed). Verder heeft hij grotere ronde plekken erbij gekregen waar ik stukjes huid en haar af kan halen. Het worden dan wel open plekken (dus geen droge huid eronder). Ik heb al gekeken met de "zoek"-functie, maar kom alleen maar droge plekken tegen. Ik heb hem voor de zekerheid met Imaverol gewassen vandaag, en bel morgen sowieso de DA even. Maar wie herkent dit?
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-09-08 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van TS titel aangepast

lynne_berna

Re: grote ronde schijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:14

Misschien iets van wormen ofzo!?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:10

wormen zijn uitgesloten. dus dat is het niet.

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:47

Mischien dat een soort schimmel infectie is? Of huisparasieten? Want dan krijg je ook kale plekken of haar wat los komt op een plaats.
Ben benieuwd wat de DA zegt Lachen

One

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:48

Sorry voor de fout geen huisparasieten maar huid*

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:48

Misschien ringworm? Wat trouwens niets met wormen te maken heeft, maar een schimmelinfectie is... De beschrijving van de plekken komen exact overeen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:50

Ja, daar dacht ik ook aan.

Denk er wel om, ringworm is bijzonder besmettelijk en ook voor jou Knipoog

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:52

Ringworm geeft niet zo snel al wondjes en worden meestal ook niet van die dikke schijven.
Misschien een kleine allergische reactie op dazen? Weet niet of die er nog zijn bij jullie?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:55

Aan de hand van de beschrijving van de plekken kom ik toch ook tot de diagnose ringworm. Als het dat idd. is (wel nog even laten checken door de da.!) ben je met Imaverol prima op de goede weg. De verdunning die op de verpakking / in de bijsluiter voorgeschreven wordt schiet echter niet zo op. 10 dagen lang onverdund op de plekken smeren en goed inwrijven, en je bent er vanaf.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:08

ja joh lekker imaverol in een open wond smeren.........lijkt me toch niet zon goed plan bij ringworm zie je ook niet van die grote plekken maar eerder plekjes zo groot als een 2 euro munt en je voelt ook niet echt een schijf onder de huid omdat het alleen de huid aantast misschien toch een allergische reactie op een beet van een insect en waaraan misschien gejeukt is? misschien kan je een foto plaatsen? (en DA bellen!)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:11

Op zich ben ik het eens met je reactie alleen één dingentje niet.
Ringworm kan wel degelijk zulke grote en zelfs veel grotere plekken geven. Heb eens een koe gezien die een plek ten grote van een vuist had..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 00:16

Inderdaad rianneh, ik kom zelf ook vaak zat op bedrijven met ringworm en als het onbehandeld is kan de hele kop en hals kaal worden. Ringworm zit meestal alleen op de kop en hals en heeeel soms op de rest van het lijf. Behandelen is niet noodzakelijk, na 4-6 maanden verdwijnt het weer. Maar, bij paarden wordt vaak wel behandeld omdat het niet mooi is.
Overigens heb ik mezelf ook behandeld hoor Haha!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 12:32

Ben even 2 dagenweg geweest, maar bedankt voor jullie reacties! Het is eenschimmelinfectie en niet zo'n kleine ook. Hij heeft heel veel grote ronde plekken waarvan ik eerst huid en haar vanaf moet halen voor het wassen met Imaverol (hoop dat dat helpt met zoveel, zie het elke dag meer worden). Exceemdeken af gedaan omdat de veearts aangaf dat je het moet zien als schimmel in kelders, die leven ook goed op vochtige donkere plekken. En duimen dat het droog blijft dus. Zelf schijnt Bix er geen last van te hebben. Hij staat nu apart (best sneu, want hij staat net 4 weken in de kudde, wat best een strijd is geweest om rustig te kunnen eten zonder achterna gezeten te worden).Duimen dus maar dat het over gaat. O ja, het zit juist achter bij de billen vooral (ook een paar op de buik maar niet op de hals en 1 plekje op het hoofd.).

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:46

quintusgl schreef:
Ben even 2 dagenweg geweest, maar bedankt voor jullie reacties! Het is eenschimmelinfectie en niet zo'n kleine ook. Hij heeft heel veel grote ronde plekken waarvan ik eerst huid en haar vanaf moet halen voor het wassen met Imaverol (hoop dat dat helpt met zoveel, zie het elke dag meer worden). Exceemdeken af gedaan omdat de veearts aangaf dat je het moet zien als schimmel in kelders, die leven ook goed op vochtige donkere plekken. En duimen dat het droog blijft dus. Zelf schijnt Bix er geen last van te hebben. Hij staat nu apart (best sneu, want hij staat net 4 weken in de kudde, wat best een strijd is geweest om rustig te kunnen eten zonder achterna gezeten te worden).Duimen dus maar dat het over gaat. O ja, het zit juist achter bij de billen vooral (ook een paar op de buik maar niet op de hals en 1 plekje op het hoofd.).

Vervolg,

Het is idd ringworm. Ik zal er 2 foto's bij doen zodat andere mensen die met hetzelfde zitten en niet weten wat het is, het wellicht gaan herkennen. Iedereen bedankt voor de reacties. Het gaat gelukkig al een stuk beter. Gister heeft de DA nog even gekeken en het ziet ernaar uit dat het mooi aan het helen is. De foto's zijn van anderhalve week geleden.
O ja, imaverol is idd de juiste behandeling maar NIET ONVERDUNT (zoals hier eerder geschreven) !!!! Dan krijg je een brandplek gaf de DA aan!!

Afbeelding

Afbeelding

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:02

quintusgl schreef:
O ja, imaverol is idd de juiste behandeling maar NIET ONVERDUNT (zoals hier eerder geschreven) !!!! Dan krijg je een brandplek gaf de DA aan!!
Ik heb dat niet zomaar geroepen, ik heb er praktijkervaring mee. Op advies van mijn toenmalige da. (van het oude "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"-stempel, destijds al eind 60 maar hij had er nog lol in, inmiddels is ie wel met pensioen) heb ik bijna 2 jaar terug mijn nu driejarige merrie (toen dus jaarling) op die manier behandeld, en dat werkte prima. Ze was er in no time vanaf en brandplekken heeft ze echt niet gehad. Nu had ze het ook wel veel minder erg dan jouw paard; ik kende het al van de koeien op de boerderij waar ze toen stond, dus was er heel snel bij. Maar hou je vooral aan je eigen da. vast, die heeft er veel verder voor doorgeleerd dan ik, dus dat van die brandplekken zal waarschijnlijk inderdaad best wel eens voorkomen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:06

Zo! Die heeft het behoorlijk te pakken! Ik dacht ook dat het ringworm was. De ronde, open plekken laten dat wel wat zien.
Ik meende ook dat je de Imaverol verdund moest gebruiken.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 19:12

EricPrast schreef:
quintusgl schreef:
Ik heb dat niet zomaar geroepen, ik heb er praktijkervaring mee. Op advies van mijn toenmalige da. (van het oude "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"-stempel, destijds al eind 60 maar hij had er nog lol in, inmiddels is ie wel met pensioen) heb ik bijna 2 jaar terug mijn nu driejarige merrie (toen dus jaarling) op die manier behandeld, en dat werkte prima. Ze was er in no time vanaf en brandplekken heeft ze echt niet gehad. Nu had ze het ook wel veel minder erg dan jouw paard; ik kende het al van de koeien op de boerderij waar ze toen stond, dus was er heel snel bij. Maar hou je vooral aan je eigen da. vast, die heeft er veel verder voor doorgeleerd dan ik, dus dat van die brandplekken zal waarschijnlijk inderdaad best wel eens voorkomen.

Was neit banketstaaf bedoelt naar jou toe......ik had je tip nl opgevolgd Lachen.....alleen vertelde ik de DA dat Bix de laatste 2x zo geiiriteerd was met het wassen, wat hij eerder niet had. Toen gaf hij aan dat als je het onverdunt doet dat het een chemische stof op een open plek is. Dit bijt erg en in het ergste geval kunnen er brandwonden van komen. Vandaar mijn toevoeging.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:48

Ik vat het ook niet banketstaaf op, hoor. Maar dacht: zal toch ff toelichten dat ik het niet zelf verzonnen had, al was het maar om voor te zijn dat er mensen gaan reageren die het wèl banketstaaf bedoelen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 22:42

EricPrast schreef:
Ik vat het ook niet banketstaaf op, hoor. Maar dacht: zal toch ff toelichten dat ik het niet zelf verzonnen had, al was het maar om voor te zijn dat er mensen gaan reageren die het wèl banketstaaf bedoelen.

haha, kan me er iets bij voorstellen! Ik zal volgende week weer een foto plaatsen hoe het er dan uit ziet!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:27

Je paard staat samen met anderen? Laat dan ook even die controleren. Want het it op een vrij ongebruikelijke plek. Het lijkt mij dat een paard met ringworm op zn hoofd heeft lopen schuren aan de achterhand van jouw paard..

Goed dat je nu weet wat het is, scheelt een hoop zorgen. Alleen vervelend dat je nu alles moet wassen Knipoog

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 14:28

Hij liep idd bij nog 8 anderen. Helemaal onderzocht en gister had zijn grote vriend onder de kaak en borst 3 plekken (je theorie zou dus kunnen kloppen)......vandaag ook behandeld en staat ook apart. Mocht niet bij Bix in aangezien hij er al goed van aan het herstellen is. Ja, al dat wassen wordt je gek van..halster, borstel, dekjes, singel, hoofdstel, keleren, dekens enz enz.... De andere paarden hebben tot nu toe niets..duimen dus!

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:25

Mijn merrie heeft hetzelfde alleen zijn die plekken niet open.
Het zijn plakkaaten onder de huid die komen en gaan. Het is regelmatig dik bij haar klieren (bij de keel) en ze heeft extreem last van opgezwollen benen.
Ze heeft het nu +- 3-4 weken.
De dierenarts is al meerdere malen geweest en ze heeft al prednison en antibiotica gehad. Daar werd het wel beter van. Ze heeft 2 weken minder last gehad maar nu is het weer terug.
Ik spreek morgenochtend de DA.

Weet iemand wat het kan zijn?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 23:53

Bij mijn paardje is het ook begonnen met plakkaten. Klieren herken ik niet maar hij heeft het ook aan de benen. Dit is neit opgezwollen maar ook van die plakkaten. Ik ehb de haren eraf gehaald en daarna behandeld, vandaar dat het nu "open " plekken zijn. Heb je al geprobeerd met imaverl te wassen? Die plakkaten zijn vast schimmel, tenminste, het klinkt heel herkenbaar.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 23:58

Kan me haast niet voorstellen dat het bij mij schimmel is.
Geen ander paard op stal (staan er 20) heeft het.
Daarnaast verdwijnen ze en komen ze (op andere plekken) terug.
Bovendien schimmel moet je toch kunnen zien?
De vacht is namelijk helemaal intact en gaaf.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 00:12

Jehebt het over plakkaten en dat is waar het bij bix mee begonnen is......wel ronde plakkaten onder de huid en voelt korrelig aan onder de haren maar haar en huid is op dat moment nog intakt......... JHet lijkt me wel dat de DA dit wel opgemerkt zou hebben. Bij ons staan er ook 12 paarden en die hebben ook nergens last van (op 2 na dan). Klieren opgezet heb ik 1 keer gezien bij een van mijn paarden en dat kwam door een reactie op het gras.