Beide Griffelbeenderen gebroken in een been

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jSophiaF

Beide Griffelbeenderen gebroken in een been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 21:21

Hallo,

Mijn merrie heeft op 3 augustus jl. eens flink uitgehaald met trailerladen. Niks aan de hand dachten wij. Na goed 3,5 uur op de trailer gestaan te hebben, kwam ze van de trailer met een zeer extreem dik linkerachterbeen.
Veearts bijgehaald, die kon niks voelen, dus advies stappen en afspuiten. Na bijna 2 weken was de ergste zwelling weg, maar er zit een bobbel aan de buitenkant van haar been, wat me niet lekker zat. Dus afspraak gemaakt met de kliniek, voor of een foto of een scan.
Vandaag was het de dag om naar de kliniek te gaan. Na wederom een gevecht om haar in de trailer te krijgen, gelukkig zonder trappen. Aangekomen bij de kliniek. De veearts voelde en aarzelde geen moment, dat werd eerst een foto.
Na foto 1, die van de zijkant ( binnenkant ) genomen was, griffelbeen gebroken.
Foto 2, van de achterkan, kreeg ik commetaar vanuit de ontwikkelkamer, heel apart, alle 2 de griffelbeentjes zijn gebroken, en wel op dezelfde hoogte.
Foto 3, van de buitenkant genomen, konden we zien dat het onderste stukje de bult veroorzaakt.
Kans met rust op genezing is nihil, ze moet geopereerd worden.
Echter een nadeel, ze is net 36 dagen drachtig. Me veearts wil haar nu niet opereren omdat de kans bestaat dat we het veulen verliezen.

Ze loopt niet kreupel en loopt overdag nog in de dagweide gras te maaien. De operatie wordt pas gedaan nadat het veulen is geboren / gespeend is.

Ik probeer morgen of ik een afdruk, of digitaal de foto's kan bemachtigen, ik zal ze dan hier plaatsen als dat mogelijk is.

Ik moest het even kwijt, vandaar dat ik het hier heb geplaatst.

DesireeK

Re: Beide Griffelbeenderen gebroken in een been

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:32

Ik ben aardig geschrokken toen ik je sms kreeg... 2 breuken :S ik hoop dat het snel verholpen kan worden (nadat het veulen geboren/gespeend is) En dat ze er geen nare gevolgen aan over houd...

Heel veel sterkte Ach gut en een dikke knuffel voor Don Ach gut

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:15

Ik snap dat ze haar niet direct opereren, máár om nog een dik jaar te wachten.. Dan is alles toch vergroeid?! Of heb ik dat nu??
Wat gaan ze met de operatie doen dan? weet je dat toevallig??

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 17:52

Ze gaan dan de gebroken stukken eruit halen. Het is zo verschoven dat het niet aan elkaar kan groeien. En het risico om het veulen te verliezen is te groot. Na ongeveer 3 a 4 mnd is het incapselen voltooid en dan is de kans op beschadiging aan de pezen gering.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:20

Had je de fotos al ingescand? Ben eik wel benieuwd naar de breuk.

er zijn paar dingen die ik niet snap.

Allereerst voorop, ik snap dat het veulen belangrijk voor je is
Maar is het veulen zo belangrijk dat evt pees beschadiging ( in de 1e 3 a 4 maanden) van de merrie acceptabel is??

Hieruit maak ik op dat de merrie Fok merrie is?? Dan vraag ik me eerlijk gezegd af waarom je over een jaar nog gaat opereren, als dan volgens de artsen het 'probleem' al zo goed als ingekapseld is.

* ik wil je trouwens helemaal niet aanvallen ofzo hoor. Ik vroeg me die dingen gewoon af*

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:07

bij mijn merrie is 4 jr geleden het griffelbeentje in haar voorbeen in meerdere stukjes gebroken,aan de binnenkant van haar been
ze had zichzelf aangetikt
ze was toen 9 mnd drachtig en hebben gewacht met scannen tot het veulen geboren was en toen was het netjes ingekapselt
haar pees is iets beschadigt maar ze loopt er goed op.

heel veel sterkte met je paard en hopelijk komt het allemaal goed!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 22:18

Dank je voor je reactie. Ik hoop ook op een goede incapseling. Zodra ik de foto's heb zal ik deze plaatsen, want de buitenkant is goed verschoven, de operatie zal er denk ik hoe dan ook moeten komen. Al hoop ik dat met incapseling dat het goed komt.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 19:19

CarpeDiem schreef:
Had je de fotos al ingescand? Ben eik wel benieuwd naar de breuk.

er zijn paar dingen die ik niet snap.

Allereerst voorop, ik snap dat het veulen belangrijk voor je is
Maar is het veulen zo belangrijk dat evt pees beschadiging ( in de 1e 3 a 4 maanden) van de merrie acceptabel is??

Hieruit maak ik op dat de merrie Fok merrie is?? Dan vraag ik me eerlijk gezegd af waarom je over een jaar nog gaat opereren, als dan volgens de artsen het 'probleem' al zo goed als ingekapseld is.

* ik wil je trouwens helemaal niet aanvallen ofzo hoor. Ik vroeg me die dingen gewoon af*

Sorry voor de late reactie, Heb waarschijnlijk er geheel overheen gelezen.

De rede voor de uitstel van de operatie komt omdat we al lang bezig zijn geweest eer mijn merrie drachtig werd. En ze is geen fokmerrie. Mocht het zo zijn dat het eerder nodig om haar te laten operen dan wordt dat ook gedaan.
De breuk is zo gunstig dat het geen kwaad kan voor de pezen. Ik zou er evt. zelf weer na het incapselen op mogen rijden, wat ik uiteraard niet ga doen.

Overdag loopt ze nog gewoon heerlijk in het land en in de avond en nacht op stal.

Het is echt niet mijn bedoeling om mijn merrie als fokmerrie te gebruiken en haar op de 2e plaats te zetten. Of zo over te laten komen, het is nu gewoon een samen loop van omstandigheden. Want ben hier echt niet blij mee, aangezien mijn merrie ook nog eens aanleg heeft om dik te worden en nu op zeer streng dieet staat, moet ik als nog goed oppassen dat ze niet te rond wordt. Kan nu niks anders doen dan wachten en stappen en haar in de watten leggen, lekker tutten met haar.

Wat de foto's betreft, als ik die morgen middag nog niet binnen heb, ga ik de kliniek weer eens bellen.Ze zouden verstuurd zijn, volgens de laatste berichten gedateerd van afgelopen donderdag.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:15

Hallo,

Die van mij had precies het zelfde maar dan binnenkant voor been Bloos
Hij heeft ervoor in Utrecht (facuteit) gestaan ook geen pas kreupel moest eigelijk geopereerd worden waar bij ze schroeven in het pijpbeen zouden zetten maar de behandelde chiruge raade het af omdat het 50% kans is dat hij dus wel KREUPEL uit de operatie komt en niet meer voor de sport kan dienen Knipoog

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 15:31

He getver, als ik dat zo lees, ga ik wel eerst 20 keer navraag doen eer ik haar laat operen.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 15:40

nou hier dan maar iets positiefs. Mijn paard heeft een aantal jaren geleden ook zijn griffelbeentje op 2 plaatsten gebroken aan zijn voorbeen. Hier kwamen wij echter pas na een half jaar achter! Mijn paard had geen pas onregelmatig gelopen totdat er botwoekering op kwam. Toen moest er alsnog geopereerd worden. Dit is in Merelbeke (belgie) gedaan omdat de wachttijd daar het korter was dan in Utrecht. Bij mijn paard is het griffelbeentje er gewoon uitgehaald onder volledige narcose. De operatie is prima verlopen, alleen het herstel heeft hierna lang geduurt. Van de narcose en de operatie die toch wel een hoop pijn meebrengt heeft hij gewoon erg veel last gehad. Pas anderhalf jaar na de operatie waren we pas weer op ons oude niveau. Hij heeft geen peesbeschadigen opgelopen en is helemaal hersteld. Wij zijn dan ook blij dat we de operatie hebben laten uitvoeren.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 16:22

Bij die van mij zijn beide griffelbeenderen gebroken. Ik weet dat alleen de onderste stukjes wat afgebroken is weg gehaald word.

Dat ze alsnog na de operatie zo'n last krijgen. Ik hoop dat alles tegen die tijd mee gaat vallen voor haar.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:30

Eindelijk na lang wachten hier de foto's van mijn merrie dr been.

haalde ze vandaag uit bus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:55

Omdat ik het zonde vind om er een nieuwe topic voor de openen, plaats ik het vervolg in me oude topic.

Na de bevalling en het spenen van mijn veulen, met daarbij een paar weken rust om bij te komen van de stress van het afspenen van haar kind, vandaag naar de kliniek geweest, voor de controle foto. Of ze nu wel of niet geopereerd moet worden.

Hier foto 1 :
Afbeelding
Het goede nieuws, het buitenste botje is weer aangegroeit

foto 2:
Afbeelding
Minder goed nieuws, deze is gezakt en er zit nog een breuk boven. Dit is gebeurt toen Wahida nog geen week was, dat ze heeft staan meppen naar de buuf tijdens het overzetten om dr box te mesten. Hierdoor is het buitenste botje zo verschoven dat deze de kans heeft gekregen om te genezen en is het binnenste botje naar beneden gezakt en heeft er een tweede breuk plaats gevonden.

foto 3:
Afbeelding
Hier zie je ook dat het binnenste botje naar buiten staan.

Conclusie opereren. Morgen worden de foto's opgestuurd naar de verzekering en krijg ik donderdag de uitslag, dan afspraak maken om terug te gaan naar de kliniek voor de "grote" dag.

Op de vraag of ze kreupel loopt, is het antwoord nee, ze heeft in het aller eerste begin een beetje onregelmatige gelopen, maar niet echt kreupel, Galoppeerde en draafde ook gewoon toen de weide op en af.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:58

Succes :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:37

Wat naar dat er toch geopereerd moet worden. Je hoopt toch altijd dat het, tegen alle verwachting in, mooi genezen is. Beterschap voor je merrie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:47

he balen!!
komt niet vaak voor he dat ze kreupel lopen bij griffelbeen breukjes.
nou succes met de operatie :(:)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:51

Hopelijk komt het weer goed met haar benen!

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:37

Hey Freya, natuurlijk komt het goed met je kanjer. Natuurlijk blijft het altijd spannend zo'n operatie, maar je zit bij een goede dierenarts die weet wat hij doet. Spannende momenten?.... je weet me te vinden.

Liefs Nic

PaardenJij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:33

Wat fijn dat je de foto's hebt geplaatst, geeft een duidelijk beeld!
Succes met je merrie, veulen wel helemaal gezond?

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 20:48

iedereen bedankt voor de lieve berichtjes.
met wahida,het veulen, is alles goed, heeft alleen een navelbreuk, waar ze nu nog geen hinder van heeft.
we gaan inderdaad een spannende tijd tegemoet, maar ben er heilig van overtuigt dat alles goed komt met me grote meid.
Uiteraard vermeld ik hier ook de uitslag van de verzekering en de verdere behandeling wat mijn meisje moet ondergaan.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:34

Ik heb vandaag accoord gekregen voor de operatie door de verzekeringsarts, of hoe zo iemand ook mag heten.

Aanstaande dinsdag staat er weer een ritje naar de kliniek gepland en woensdag wordt ze geholpen. Dan moet ze een paar dagen blijven en als het goed is mag ze vrijdags weer naar huis, anders moet ze tot na het weekend blijven.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:13

Gelukkig dat de verzekering mee werkt. Sterkte woensdag. Je zal wel blij zijn als het achter de rug is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:12

Tjee, dat is toch wel een tegenvaller :\
Succes met de operatie.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:18

gelukkig dat je toestemming hebt. mijn pony is ook geopereerd aan griffelbeentje van der voorbeen. ben er zelf bijgeweest. uiteindelijk hebben ze snel de schiefel kunnen verwijderen en heel snel dicht kunnen maken bij het neerleggen op de tafel bleek achteraf het infuus eruit te zijn gegaan dus ze begon wakker te worden maar vanwege der leeftijd(38) wou hij niks geven en het proberen zo op tijd dicht te krijgen was vrij simpele ingreep achteraf. heb de schiefel nog liggen is eigenlijk echt een heel klein ding.

gaan ze alleen het gebroke stukje eruit halen of het hele griffelbeen aan die kant?