Medewerking gevraagd aan onderzoek naar rare "brandwonden".

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Medewerking gevraagd aan onderzoek naar rare "brandwonden".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 15:29

De laatste tijd komen er steeds meer meldingen binnen betreft rare plekken bij paarden.
Hiermee wordt bedoeld:
1) plekken op hoofd wat lijkt op brandwonden
2) plekken onder de kogels wat lijkt op mok
3) vermagering
4) koorts
5) verminderde eetlust
6) de witte beharing laat los
7) pus onder de huid.
8) dikke opgezwolle klieren wat tot gehele zwelling van hoofd kan leiden.

Indien jullie gevallen hiervan kennen, of het (helaas) zelf bij de hand hebben gehad, zou ik dit graag willen weten.
Indien foto's beschikbaar, deze ook graag meesturen.
Ook de plaats waar het paard zich bevond.

gr moniek

Jolliegirl

Re: Medewerking gevraagd aan onderzoek naar rare "brandwonden".

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:50

Ik ga dit even in de gaten houden aangezien ik canjer heb meegemaakt en nu de tinker van bokt.

ik hoop dat er veel tips/reacties komen!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:50

Ik heb al meerdere keren zowel in jouw topic als in dat van whitney gereageerd...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:57

Aangezien Caira het zelf niet wilt zeggen, omdat ze dit al meerdere keren gedana heeft en het niet nogmaals wil doen :

Caira schreef:
Giftige planten, stikstof, fructaan en bemesting kunnen oorzaken zijn voor deze symptomen. Mijn merrie heeft een ernstige leverbeschadiging opgelopen en zodra ze ook maar in de buurt van bemest land komt krijgt ze dezelfde symptomen als dit paard, behandeling is idd binnen zetten en de plekken behandelen met aloevera gel of iets anders verzachtends. En zo snel mogelijk de lever laten nakijken.

Tis ook zo moeilijk even iets kopieren Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:58

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:01

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:01

Heb ze opgeslagen.
Thnx!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:02

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:04

ik kan in die topics nou niet echt iets vinden over de lever?
en wat ik begrepen heb kan het zijn dat door leververgiftiging dit ontstaat, en dat daardoor de witte huid afsterft.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:08

Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over je onderzoek?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:09

maline schreef:
Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over je onderzoek?

wat begrijp je niet? Lachen
pvd wil gewoon weten of er mensen ervaring hebben met de dingen die zij opnoemt, en wát ertegen gedaan kan worden, aangezien er een hoop dierenartsen niet weten wat hiermee te doen (is gebleken Lachen ) canjer heeft dit proces meegemaakt (afsterving) en momentele een tinker op bokt lijkt dezelfde sympthomen te hebben.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:09

Het is een combinatie van een slecht werkende lever (ontsteking, giftige planten, overbemesting) in combinatie met het fructaan en eventuele bemesting van het land. Hierdoor wordt het paard overgevoelig voor zonlicht met dit als gevolg.

Mijn merrie krijgt direct symtomen als ze in bemest land staat. Het begint met mokplekken en een onschuldig uitziende zonnebrand op de neus. Dan beginnen de witte plekken van de huid op te zwellen. Zodat er een duidelijke scheidslijn ontstaat tussen de witte en zwarte/bruine huid. Ook eventuele spots komen lager te liggen. Daarna begint de huid te verstrakken en hard te worden om uiteindelijk open te barsten.

Bij irish is direct gekozen voor binnenzetten en geen direct contact met zonlicht.

Ze heeft levercompositum, darmcompositum en drainagecompositum gekregen in combinatie met andere leverondersteunende medicijnen.

De plekken zijn behandeld met aloe vera gel en honingzalf. Na enkele dagen liet de huid op verschillende plekken los.

Inmiddels krijgt mijn merrie geen medicijnen meer, staat ze op een onbemeste wei, krijgt voeding met zo min mogelijk suikers en hooi van onbemest land. Nu is alles prima. Entingen en wormenkuren krijgt zij inmiddels niet meer uit angst voor de slecht werkende lever.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:16

Mijn volledige verhaal:
Ik heb een Irish cob merrie van rond de 14 jaar oud. 8 jaar geleden geimporteerd uit Ierland en tot 3 jaar terug had zij eigenlijk altijd ernstige mok. Alle mogelijke middelen heb ik geprobeerd en uiteindelijk heb ik het met een combinatie van Drainage compositum en een dieet met zo min mogelijk eiwitten onder controle weten te houden.
De laatste 2 jaar heeft ze echter een ander probleem. Ze heeft grote moeite om op gewicht te blijven. Vorige winter viel ze voor het eerst enorm in, ze kreeg 3-4 kilo voer ( diversen) op een dag en onbeperkt kuilvoer maar bleef maar invallen. Ze is doorgemeten en die persoon zei dat ze gezond was. Toen ze op een middag zo hevig stond te zweten dat alle dekens doorweekt waren heb ik de da laten komen en bloed laten prikken. Hieruit kwam een slecht werkende lever naar voren.
Mijn da schreef Hepar Sulfar (30), Silicea en Levercompositum voor en dit hielp gelukkig goed. De rest van de winter kwam ze langzaam weer aan. Het voorjaar ging prima. Maar in de zomer bleek ze in 1 dag compleet verbrand te zijn, alle witte vlekken waren verbrand in de zon(incl. neus), iets wat ze in die 8 jaar daarvoor nooit gehad heeft. Wederom werd er op de lever gewezen. Ze heeft 3 weken binnen gestaan en zodra ze uit de zon was knapte ze direct op. Inmiddels is het weer winter en idd, ze valt weer enorm af.
Aan het paard zelf is vrijwel niets te merken. Ze is allert en eet goed. Maar ik begin er inmiddels wanhopig van te worden. Wat is er aan de hand en hoe kan ik haar ondersteuning bieden?

Gisterenochtend om 10.00 vertrokken met de trailer en we kwamen keurig om kwart voor 12.00 aan. Irish had zich vrij rustig gehouden, misschien wel door de druppeltjes bach die ik gegeven (en zelf ook lekker ingenomen) had. Annette is een hele aardige vrouw en je kunt eigenlijk niet anders dan haar vertrouwen. Irish vond alles prachtig, vreemde omgeving en een hoop te zien.
Annette heeft haar helemaal doorgemeten, en kwam tot dezelfde conclusie als ik: het is de lever en het zit er al vanaf Ierland ( 10 jaar geleden minimaal). Toen kwam de grootste klap: Irish doet het momenteel op haar wilskracht, haar lichaam is ziek, erg ziek. Alle waarden waren verkeerd want ze is gewoon helemaal vergiftigd, niet alleen door de planten, maar ook door de wormenkuren en de entingen die ze zo trouw van mij krijgt. Wie verwacht dat je je eigen paard vergiftigd met entingen en wormenkuren? Het is heel moeilijk voor mij om te accepteren dat mijn meisje ziek is, behalve dat ze wat mager is ziet de buitenwereld het niet. IK weet het omdat ik het aan haar voel en haar al zo lang ken.
Annette denkt dat we er wel op tijd bij zijn en heeft een hele rits medicijnen aangegeven die ze moet krijgen.
Ze krijgt momenteel kuil van bemest land, en dat moet veranderd worden. Ook kan ze dit jaar weinig tot niet naar buiten. Dat betekent voor ons beiden ook verhuizen, ze komt dan op dezelfde stal als mijn hengst te staan omdat daar wel de mogelijkheid is om binnen te staan of in een grote paddock.

Dit heb ik enige tijd geleden geschreven, zoals hierboven staat gaat het inmiddels weer prima met mijn merrie

Jast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:17

Mijn paard heeft dit ook!
Gisteren is de DA langs geweest nadat mijn paard in zeer korte tijd heftige verbranding kreeg op de (witte) neus en beide witte achterbenen. Ik dacht zelf eerst dat het mok was en zonnebrand.
Volgens de DA, omdat de andere 2 paarden die samen met mijn paard in één weide staan dezelfde klachten hebben, is er waarschijnlijk sprake van giftige beplanting in de weide. Een van die andere paarden is een bonte pony, op alle witte vlekken heeft hij korsten en irritatie.
Mijn paard heeft echt 2 megadikke achterbenen, het wondvocht 'loopt'/stroomt vanuit het pijpbeen naar beneden, en een flinke zere snoet. Gisteren heeft hij een onstekingsremmer/vochtafdrijver ingespoten gekregen en hij moet minimaal 5 dagen Antibiotica gebruiken. De benen moet ik dagelijks afnemen met een betadineoplossing om de korsten te weken en daarna insmeren met Hydrocortiderm. Volgens de DA gaat alle huid er straks afvallen tgv de enorme zwelling.
De paarden staan nu sinds donderdag op stal, dag en nacht, en mogen pas na een week weer naar buiten. Eerst moet de agressieve beplanting (o.a zwarte nachtschade, basterdklaver) worden bespoten met gif ..
Ik baal hier echt enorm van, mijn paard heeft erg veel pijn .. Verdrietig

[Edit] Ik heb geen foto's maar die zal ik vanavond gaan maken! En het paard staat dus op een pensionstal vlak boven Groningen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:27

Zijn tinkers hier speciaal gevoelig voor?

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:42

de zalf die ik van de dierenarts heb voor haar neus (klinion wondzalf) zitten dus ook honing in en slaat nu wel aan neus is nog wel kaal maar ziet er niet zo rood meer uit wel roze maar rustig..

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:42

jodi schreef:
Zijn tinkers hier speciaal gevoelig voor?

Dat vraag ik me nu ook af..
Weet namelijk nog een tinker die ook zo "verbrand"is geweest van het voorjaar, en waarvan de witte delen op hals en rug ook gebarsten waren en daarna loslieten..
Is gelukkig mooi genezen maar dit heeft ook een paar maanden geduurd..
Tinker heeft overdag op stal gestaan, s'nachts naar buiten en staat nu met UV deken..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:45

veel importtinkers worden van een slecht onderhouden omgeving met weinig voedsel en veel slechte planten die gegeten worden uit nood. Dan komen ze hier en worden veel te rijk gehouden wat vragen is om problemen

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:46

Mij is verteld dat deze tinker in nederland gefokt is..
Maar de rijke wei was zeker aan de orde en een hele warme zonnige week deed de rest denk ik dan..

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:55

nou was er pas iemand in het db topic die ook meldde dat haar paard verbrande benen had, wie was ook al weer.....Kan dat dan hetzelfde zijn?

edit: even nagezocht: odique! Ik ga haar even een pb sturen!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 19:01

Zoals op dit moment bekend is, komt dit probleem bij meerdere rassen voor.
Aangezien het momenteel steeds meer voor komt, vragen wij ons af wat er aan de hand is dat er zoveel paarden getroffen worden.
In overleg met een medewerker van de L.I.D. hebbben we besloten ons te gaan verdiepen in deze problematiek in de hoop dat we een reden cq oorzaak kunnen vinden van dit gebeuren.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:26

ik wil hier ook wel medewerking geven Knipoog

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:44

Dankzij de tip van Jennyk heb ik dit topic gevonden.
Mijn paard heeft sinds een paar weken ook last van fotosensibiliteit en haar benen liggen helemaal open. Ze heeft hier nog nooit last van gehad. Het gaat gelukkig al wat beter nu. We denken dat ze iets gegeten heeft wat dit veroorzaakt want sinds een paar dagen heeft het enige paard wat ook bij haar in het land staat dezelfde symptomen. Ze staat nu dus op een ander land en overdag als het onbewolkt is moet ze naar binnen.
Ik lees morgen alle reacties even goed door, gelukkig ben ik niet de enige met dit probleem...

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:56

Lijkt het nu zo of zijn het veel paarden met een veulen erbij die er last van hebben???

En ik hoorde andere jarener nooit zoveel van als dit jaar?!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:15

Als het nu ineens erger is als andere jaren, zou het dan misschien door een beestje kunnen komen? Ja, ik ben blond. Haha!
Bleu tongue was er 10 jaar terug ook niet (zo veel) en komt uiteindelijk ook bij een warm land beestje vandaan.
Het is maar een idee..........
Heb hier trouwens nog niks gehoord over verbrande paarden.