Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:43

Deze titel klinkt misschien heel erg Penny, maar ik hoor zoveel verschillende meningen over hoe vaak je nu een wormenspuit moet geven.

Een vriendin van mij beweert dat haar dierenarts zegt dat ze maar twee keer per jaar hoeft te ontwormen met Equimax. Mijn dierenarts zegt juist weer dat je je moet houden aan de voorschriften op een wormenkuur. Dus elke 6-8 weken ontwormen en vaak wisselen van merk.

Sommige dierenartsen vinden het onzin dat je elke 6-8 weken ontwormt en zeggen dat je gerust 4 of 2x per jaar kunt ontwormen. Zelf probeer ik het niet zo graag uit en houd me gewoon netjes aan het schema, maar ik kan begrijpen dat het voor heel veel mensen heel verwarrend is om zoveel verschillende meningen te horen.

Kan het echt geen kwaad om je paard maar 2 of 4 keer per jaar te ontwormen?

suuzepuus

Re: Wormenspuit, hoe vaak nu eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:44

ik doe het elke 10 weken, ik ga niet op wedstrijd en mn paarden komen niet veel in contact met andere paarden dus ik denk dat dat wel voldoende is bj mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:47

Wij doen het elke 6-8 weken. Soms een weekje later en soms wat eerder.
Maar meestal wel rond die tijd Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:48

Mijn merrie gaat ook niet op wedstrijd, maar ik ontworm haar wel elke 8 weken. Ik rijd bijna altijd buiten en ze staat samen met een ander paard. Dat paard wordt maar 2x per jaar ontwormt, op advies van de dierenarts.

Ik kan het me moeilijk voorstellen dat een dierenarts adviseert om maar zo weinig te ontwormen... Dit lijkt me niet erg goed, een paard bezit toch altijd over wormen? Dan is het toch veel te weinig om hem maar 2x per jaar te ontwormen lijkt mij?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:22

dat gaat nu vast veranderen hoor, dat de da zegt dat het maar 2 keer per jaar hoeft, ze gaan er nu zelf geld aan verdienen

Stphnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:27

om de maand doen als je paard veel met anderen paarden en dieren komt. en anders om de 6 tot 8 weken

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:29

mijn dierenarts zegt dat een paard die weinig tot geen weidegang heefd 2/3 keer per jaar ontwormt moet worden.
heefd het paard wel veel weidegang dan eens in de 2/3 maand

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:11

Ik bedoel maar. Jouw dierenarts Lorelei zegt dus weer wat anders dan andere dierenartsen....Voor beginnende paardenhouders kan ik me voorstellen dat dit gewoon heel verwarrend is.

Blijkbaar is er toch niet "een regel" die zegt hoe vaak je moet ontwormen.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:45

ja dat is zeker verwarrend!
ik doe het tijdens het weide seizoen om de 8 weken,en op stal om de 12 weken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:47

equimax om de 3 maanden (voor en najaar)
gewone kuur om de 8 weken
wei wordt intensief begraasd maar de drollen worden minimaal wekelijks verwijderd.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:47

Ik ontworm gewoon elke 8 weken, maar heb inmiddels al 3 verschillende dierenartsen gehad. In steenwijk/doetinchem en nu hier. En die zeggen allemaal wat anders....

van de ene moet ik elke 8 weken ontwormen, van de ander elke 3 maanden en van de ander maar 1 a 2 keer per jaar met Equimax...

nouja ik ga gewoon uit van mijn gezonde verstand en ontworm gewoon volgens "het boekje".

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:49

Ligt aan de wormenkuur. Bij sommige moet het idd iedere 6 tot 8 weken en bij andere moet het om de 3 maanden. Ik hou me altijd aan wat er op de verpakking staat. Ik heb ook gehoord dat als je te vaak een wormenkuur geeft (dus niet de tijd wacht die staat aangegeven) de wormen er ook resistent van kunnen worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:52

Gewoon laten testen bij http://www.wormbestrijding.nl
Dat krijg je via email bericht of je paard wormen heeft, en zo ja, welke wormen en dan krijg je te horen welke wormkuur je nodig hebt (met welke werkzame stof) en dan kun je die direct daar bestellen, de uitslag is dan je recept.
En dan raden ze aan om 4 keer per jaar zo'n test te laten doen.

Die van mij had de eerste keer helemaal geen wormen, 3 maanden later een lichte wormbesmetting met bloedwormen, en toen kreeg ik meteen te horen dat ik een wormkuur met ivermectine nodig had. Ideaal.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:54

Ik vind het ook erg verwarrend en hoor ook veel verschillende verhalen. Wij ontwormen op stal om de 8 weken.. En zoveel mogelijk verschillende kuren. Mijn paard krijgt als ie van het land komt (staat ie dan 2 maanden op deze zomer) een extra spuit.

Nou hoorde ik laatst weer van iemand dat het beter is om je paard te ontwormen als ie daadwerkelijk wormen heeft?! Maar dat betekend dan dat je moet wachten tot je wormen in de mest ziet zitten ofzo? Vind ik een beetje een vies idee....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:55

Dat is zeker ideaal! Dan moet je geloof ik mest op sturen en dat onderzoeken ze?

Volgens mij beschikt een paard altijd over wormen heb ik me laten vertellen...

@ Japp

Het lijkt mij zo dat als je pas gaat ontwormen als je paard wormen in zijn mest heeft, dat je dan te laat bent

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:56

MysticTinker schreef:
Dat krijg je via email bericht of je paard wormen heeft, en zo ja, welke wormen en dan krijg je te horen welke wormkuur je nodig hebt (met welke werkzame stof) en dan kun je die direct daar bestellen, de uitslag is dan je recept.

Die van mij had de eerste keer helemaal geen wormen, 3 maanden later een lichte wormbesmetting met bloedwormen, en toen kreeg ik meteen te horen dat ik een wormkuur met ivermectine nodig had. Ideaal.

Helaas zijn wormen niet altijd in de mest te zien..

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:56

Jah precies dat lijkt mij ook, ik doe dit dan ook niet en ontworm zoals het voorgeschreven word.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:03

Te vaak ontwormen is inderdaad ook slecht, net zoals steeds met dezelfde werkzame stof ontwormen, of te weinig wormkuur geven. Dan worden de beestjes resistent ervoor, en dan heb je een groter probleem.

Als je echt gewoon maar wat raak wil spuiten, zonder vantevoren te laten testen, zorg dan in ieder geval dat je:
minimaal 8 weken tussen elke ontworming wacht,
elke keer een andere werkzame stof neemt (ivermectine, moxidectine, praziquantel),
en altijd iets méér gewicht voert dan het paard eigenlijk weegt (onderdoseren kan zorgen voor resistentie, maar 2x overdoseren, dus het dubbele voeren, kan zonder problemen), weegt je paard 500 kilo, doe dan gewoon de complete spuit van 600 kilo gebruiken Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:11

Elke87 schreef:
MysticTinker schreef:

In zo'n lab wordt de mest getest op wormeitjes. Die worden geteld. En als er dan meer dan 50 eitjes in de mest voorkomen dan heb je een wormbesmetting. De uitslag van mijn paard was de laatste keer (begin juli):
Citaat:
Wormeitelling
Mystic

Aarsmade (Oxyuris) < 50 Eitjes per gram
Lintworm (Anaplocephala) < 50 Eitjes per gram
Spoelworm (Parascaris) < 50 Eitjes per gram
Veulenworm (Strongyloides) < 50 Eitjes per gram
Strongylus (Bloedwormen) 600 Eitjes per gram

Wormbestrijdingsadvies
Mystic had een lichte wormbesmetting. Het is verstandig om Mystic binnen een week te behandelen met een ivermectine (Bimectin, Eraquell etc.)
.
Voor Mystic adviseer ik een volgend mestonderzoek begin oktober 2008.

Dus toch wel heel duidelijk Lachen
Je hoeft je geen zorgen te maken dat ze het niet zien.
En de wormen vermeerderen zich niet zó snel dat een paard na 3 maanden doodziek is van de wormen. Dus als je het zo laat doen zit je altijd veilig Lachen

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:12

na ernstige wormbesmetting in kliniek utrecht terecht gekomen, advies: elke 6 tot 8 weken op basis van ivermectine (nog geen resistentie bekend), ik mocht zeker niet elke keer en andere stof ivm resistentie en equimex moet in het najaar (nov-3maanden)
nu met kuren op recept leek het me handig een pakket te kopen, met 4 spuiten per jaar, utrecht gebeld en ook dit was prima! heb nu de pramox in het najaar.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:19

Deze vraag heb ik ook laatst aan mijn VA gevraagd omdat er zoveel verschillende adviezen worden gegeven.
Het schijnt zo te zijn dat ze er nogal van terug zijn gekomen om je paard elke 8 weken te ontwormen, ivm de groeiende resistentie van de wormen tegen de actieve middelen in de kuren.
Dat is ook een reden waarom het nu alleen nog op recept verkrijgbaar is.
Zij vertelde dat het ook scheelt in wat voor situatie jouw paard staat.
Die van mij staat op een eigen stukje weiland wat ik zo'n 2x per week uitmest en haar stal mest ik elke dag helemaal uit.
Bij haar is 1x in de 12 weken voldoende.
De eerste keer heb ik een mestonderzoek laten doen, dit is ongeveer 5 weken geleden.
Ze had toen geen noemenswaardige besmetting en had genoeg aan Eraquel.
De volgende keer mag ik deze ook geven en de daarop volgende keer laat ik weer een mestonderzoek doen.
Mijn VA adviseerde om iig in het voor- en najaar een mestonderzoek te laten doen.
Zo krijg je een duidelijker idee over de besmetting die je paard oploopt en hoeft deze niet een zware kuur wanneer het niet nodig is.

Als je paard met andere paarden op een landje staat is het al weer een ander verhaal.
De kans op besmetting is dan groter.

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:45

dat op recept krijgen om resistentie te voorkomen vind ik zo maf, ik heb het idee dat het is omdat paarden consumptie dieren zijn, je een paard niet mag slachten voor consumptie binnen 2 weken? en het zo dus beter te controleren is.
ik ben nu namelijk erg bang dat mensen niet de moeite nemen een recept bij de veearts te halen (lees: kosten) en dus gewoon niet ontwormen.
wij kregen een paard, meteen ontwormt, in het voorjaar rode stongiliden! en die dingen blijven 3 jaar bij de gastheer, dus 3 jaar in maart een besmetting! de druk met 5 paarden op ons land is groter, we maken wel elke dag alles schoon.
helaas kregen we van de schapen van de buren (die ze dus niet ontwormden)leverbot, ook een leuke worm.
wij ontwormen alles tegelijk, in de buurt zijn stallen waar de helft keurig ontwormt, een kwart af en toe (gooi er 1 kuur per jaar in en klaar! die mensen gaan niet voor recept naar de veearts.....)en een kwart ontwormt niet. wat moet je dan......en dan stonden direct naast mij 2 paarden onder de wormen, ons land alleen door draadje gescheiden!
maar goed, utrecht zei dat pakket of om de 8 weken in orde was, dus ik geloof het maar!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:05

Mijn paard wordt 4 keer per jaar ontwormt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:08

je paard moet gewoon om de 8 weken ontwormd worden dit heeft te maken met de levenscyclus van de (schadelijke) wormen ook wordt aangeraden om je paard voor en na het weide seizoen te ontwormen met een middel dat tegen lintworm werkt (equimax en equval duo zijn de enige die dat doen) als je je hier aan houd zal het vrijwel niet fout gaan wat wormen betreft omdat je de cyclus optijd doorbreekt doe je er langer over kunnen de wormen veel schade aanrichten aan het darmslijmvlies en de darmen van je paard

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:58

Elke87 schreef:

MysticTinker schreef:
In zo'n lab wordt de mest getest op wormeitjes. Die worden geteld. En als er dan meer dan 50 eitjes in de mest voorkomen dan heb je een wormbesmetting. De uitslag van mijn paard was de laatste keer (begin juli):

Als de wormen heel jong zijn leggen ze nog geen eitjes, maar dan kan er zeker al wel een infectie zijn. Dit kan alleen aangetoond worden met bloedonderzoek.