Korsten en kale plekken * update*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Korsten en kale plekken * update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 17:03

Duvel heeft altijd op zijn achterbenen wat dunner haar op de pijpen dan op zijn voorbenen (achter een beetje kale plekken en wat schiferig, voor normaal). Ongeveer een maand geleden haalde ik hem 's morgens uit zijn box en zag toen dat de binnenkant van de pijp van het rechterachterbeen een beetje gebloed had. Het leek erop dat hij zich had aangetikt en heb het toen alleen afgespoten en er verder niet echt naar omgekeken, het heelde ook mooi, de korst was alweer bijn helemaal weg.
De laatste week begon nu de buitenkant van de pijp van datzelfde achterbeen ineens veel kaler te worden, bijna al het haar verdween. En de zaterdagochtend haalde ik hem van stal met een korst aan die kant van zijn been, terwijl er vrijdag alleen maar een kale plek zat. Toen dacht ik aan iets van schurft ofzo. Ik heb zijn beide achterbenen toen met cebacil gewassen. Zondag zag het er allemaal mooi uit, niet verergerd, het leek stabiel. Gister was ik zelf niet geweest (studieverplichtingen enzo), maar de andere verzorgster had wel gezien dat het erg onrustig eruitzag. Ze heeft toen niemand er bij gehaald, omdat er al veel stress en paniek op stalwas (er is gister een paardje aan een koliekaanval overleden) en ze toen niet wilde vragen over een kaal been en omdat ze wist dat ik toch vanmorgen zou komen. Vanmorgen schrok ik wel een beetje, de kosrten op de binnenkant pijp zijn zich helemaal aan het uitbreiden, nu ook al plekken boven de sprong. Op de buitenkant van de pijp zag het er nog redelijk stabiel uit. Zijn andere achterbeen begint nu ook kaler te worden en er vormaen zich in de plekken met haren ook al kleine korstjes.
Ik heb de hoefsmid (die er toevallig was) en de manege-eigenaar laten kijken. Zij denken allebei aan een schimmelinfectie. Daarop heb ik met de eigenares overlegd en morgen komt er een diernarts.
Wat doe je tegen een schimmelinfectie? Wassen met imaverol, toch?
En is het niet raar dat de plekken alleen op de achterbenen zitten en niet ook op de rest van zijn lijf? We hebben al die tijd gewoon geborsteld met dezelfde borstels zowel zij achterbenen als de rest van het lijf.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 23-01-03 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:08

Yup, Imaverol...

Mijn paard is een tijdje terug lelijk gevallen (hij lag klem) en is waarschijnlijk op zijn heup terecht gekomen. Hadden we helemaal niet gemerkt (iets drukker bezig met hem uberhaupt weer op de been helpen) maar een week daarna viel ineens op zijn heup al zijn haar uit.

Even afwachten wat de dierenarts zegt... Komt vast allemaal weer goed Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 11:28

De dierenarts is gister geweest en die dacht aan een mijtinfectie (dus toch schurft?). We hebben zalf gekregen en dat moet er twee keer per dag opgesmeerd worden, zeker gedurende 5 dagen. En in die tijd zou het zeker moeten verbeteren. Ik ben benieuwd of het idd het gewenste effect gaat krijgen, maar dat lezen jullie dan nog wel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ellepel, Googlebot, Unbeatable en 13 bezoekers