Shet voor't eerst in 10 jaar hevige kolieken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Shet voor't eerst in 10 jaar hevige kolieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 00:30

Hallo allemaal

Toen ik gisteravond mijn shet ging voeren, lag hij in de wei naast zijn voederbak.
Hij staat zomer en winter 24/24u buiten, heeft wel een schuilstalletje maar gaat daar nooit in.
Heb onmiddellijk de DA gebeld en kreeg een spuit tegen de pijn. Hij hoorde weinig tot geen darmgeluiden, hebben hem gelongeerd en hem op stal gezet. Als het s morgens niet beter was moesten we hem terugbellen. Vanmorgen had hij nog steeds niet gemest en zag het er nog altijd hetzelfde uit. Hebben DA weer opgebeld, hij had opnieuw 2 spuiten gekregen met een straffere pijnstiller. S middags nog altijd geen beterschap. Weer terug gebeld, zei DA dat we hem moesten laden en gaan rondrijden..zo gezegd zo gedaan.. Nog geen beterschap en nog steeds niet gemest..
Weer teruggebeld en DA antwoordde; Je kan nog altijd naar de kliniek gaan om hem te laten opereren of hem te laten onderzoeken, daar kunnen ze meer doen maar volgens mij heeft hij geen verstopping omdat hij geen stro had gegeten Verward Dus maw; hij vond het niet echt nodig nog eens langs te komen want opvoelen ging niet, en over olie opgieten sprak hij niet... Boos!
Ik was behoorlijk getrapt en besloot een andere DA op te bellen.
Verschillende DA's gebeld, de ene was in verlof, een andere was net onderweg voor een keizersnede en nog een andere had spreekuur in zijn praktijk.
Gelukkig was zijn collega wel beschikbaar en is dan uiteindelijk kunnen komen!
Vanavond dus werd hij goed onderzocht, opvoelen ging niet, maar hij had paraffine olie opgegoten en weer een dubbele pijnstiller spuit die 4u zou werken gekregen. Dit zou goed helpen en vanaf morgenvroeg zou hij terug gaan mesten. Maar helaas kwam er geen verandering in en bleef hij veel pijn hebben. Om half 12 hebben we besloten om terug DA te bellen. Hij is juist hier geweest en heeft weer pijnstiller gekregen. Nu is het afwachten tot morgenvroeg wat het gaat geven.

Dit heeft hij nog nooit meegemaakt, is de allereerste keer dat hij kolieken kreeg.
De oorzaak blijft een raadsel...
Heeft hier iemand iets gelijkaardigs meegemaakt ?
Ik vraag me af wat daar de oorzaak van kan zijn ??!!

Marigold

Re: Shet voor't eerst in 10 jaar hevige kolieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 00:38

mijn vorige shet stond ook altijd buiten, en had zo ineens koliek, terwijl hij altijd gezond was.
dat is toen wel over gegaan.
ben een nacht bij hem geweest, om te zorgen dat hij niet ging rollen, we hadden hem ook binnen gehaald (stal gehuurd op de manege).
oorzaak was helemaal niet bekend, maar heel misschien was het sneeuw of ijs, want er lag sneeuw.
heb je de mogelijkheid bij hem te blijven vanacht?
en laten stappen is meestal het advies, ik vind zelf niet laten rollen belangrijker.
zorgelijk dat hij nog niet positief reageerd op de behandeling die hij nu gehad heeft, ik hoop met je mee dat het goed komt!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 00:45

Mijn vader gaat binnen 2 uurtjes nog eens naar hem kijken.
Ik moet morgenvroeg om 8u naar het werk vertrekken en zou dus naar bed moeten.
We hebben hem al veel km laten stappen en draven, zonder resultaat Huilen
Er zit dus wel degelijk een verstopping in de dikke darm.
Hij zei ook nog dat we hem beter buiten lieten rondlopen in de paddok ipv op stal.
Hij gaat niet rollen, wel liggen maar dit kon geen kwaad zei hij.
Ik hoop maar dat hij het haalt en morgen terug aant mesten gaat want zijn buik is enorm gezwollen en word alleen maar dikker.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 07:50

Hij heeft nog steeds niet gemest.. Huilen

noellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:10

Jeetje, hopelijk komt het goed met je shetje!

Mij is altijd verteld dat je ze dan gekookt lijnzaad moet geven..

Veel sterkte, kan me voorstellen dat je je nu enorm rot voelt Ach gut

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:59

Wat verschrikkelijke nare situatie. Persoonlijk zou ik hem denk ik opladen en naar de kliniek brengen voor een operatie.
Heel veel sterkte toegewenst, ik duim voor jullie!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:25

Ach arm dier.
Het is op deze momenten zo lastig dat een shet zo klein is en opvoelen dus niet gaat.
Hopelijk knapt hij op.
WE zullen duimen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:30

Bedankt voor jullie steun.
Ik ben net terug van mijn werk.
Het gaat al ietsje beter met hem maar heeft nog steeds niet gemest.
Hij stapt vanzelf rond in de paddok en heeft al een beetje gedronken.
Da had vanmorgen zelf teruggebeld om te vragen hoe het met hem ging.
Hij zei dat we voorlopig niets konden doen, alleen afwachten totdat het proces op gang komt van de parafineolie die hij gisteren heeft opgegoten. Bij het ene paard gaat dat sneller dan bij de andere.
Hij zei ook nog dat ze in de kliniek niet meer kunen doen dan wat hij nu gedaan heeft.
Opereren zie ik eerlijk gezegd niet echt zitten, vermits het dan een buikoperatie wordt met 50% kans op slagen en 3000€ kosten.
Ik hoop maar dat hij er snel bovenop komt, hij moet absoluut beginnen mesten!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:25

Heeft je dierenarts ook lijnzaad ingegeven?? Dit bevordert de peristaltiek van de darmen, en daardoor gaan die werken om die verstopping eruit te werken.
Sommige paarden staan wel dag of 3 met een verstopping. Maar redden het uiteindelijk toch! Dus blijven geloven.
Dat ie rustig ligt is idd geen probleem, hij wordt natuurlijk ook moe van die buikpijn.
Ik hoop voor je dat ie heel snel zn verstopping kwijt raakt!

* edit: en het kunnen 1001 redenen zijn waarom ie net nu verstopping heeft gekregen. Issie op tijd ontwormd? Eet ie geen zand? Dat zijn wat dingen die je je af kunt vragen. Maar waarschijnlijk is het gewoon Domme pech!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 23:32

CarpeDiem schreef:
Heeft je dierenarts ook lijnzaad ingegeven?? Dit bevordert de peristaltiek van de darmen, en daardoor gaan die werken om die verstopping eruit te werken.
Sommige paarden staan wel dag of 3 met een verstopping. Maar redden het uiteindelijk toch! Dus blijven geloven.
Dat ie rustig ligt is idd geen probleem, hij wordt natuurlijk ook moe van die buikpijn.
Ik hoop voor je dat ie heel snel zn verstopping kwijt raakt!

* edit: en het kunnen 1001 redenen zijn waarom ie net nu verstopping heeft gekregen. Issie op tijd ontwormd? Eet ie geen zand? Dat zijn wat dingen die je je af kunt vragen. Maar waarschijnlijk is het gewoon Domme pech!

Lijnzaad heeft hij niet gegeven,(dit kan ik hem morgen wel eens vragen) alleen parafineolie en daarna een poeder opgelost in water. Dit zou het vocht naar de darmen toetrekken zodat het beter kan gaan werken en de verstopping oplossen.
Meer kon hij niet doen. Hij heeft zelf nog gebeld en zei dat, als hij vandaag nog niet gemest had,(wat hij tot nu toe nog altijd niet gedaan heeft) we morgenavond pas opnieuw olie kunnen opgieten. Daar moet min.48u tussen zitten.
Hij heeft nu al van dinsdagavond niet meer gemest maar ook niets meer gegeten gelukkig, en ook geen trek om te eten. Hij drinkt wel een beetje en speelt wat met het water.
Hij lijkt nu wel wat rustiger dan gister.
Verder is hij altijd op tijd ontwormd, eet geen zand ed, we hebben zijn weide afgelopen maar niets bijzonders opgemerkt. Is ook helemaal geen vette weide, staat er al jaren in.
Da zei ook nog dat dit volgens hem al langer bezig is dan een paar dagen, maar eerder hebben we dit niet opgemerkt. Wel had ik hem maandagavond op stal gezet omdat hij toen aant bibberen was van de kou,dachten we, het had toen de hele dag geregend, maar normaal zou ie er tegen moeten kunnen vermits hij altijd buiten staat. Waarschijnlijk was het toen al bezig.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 00:23

echt sterkte ermee..

bibberen van de kou kan ook gewoon trillen zijn om warm te worden he,
dat deden de shetjes hier ook laatst met de regen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:20

Is er alweer info want dit duurt wel erg lang. Heeft het diertje inmiddels al gemest?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:00

ben ook heel benieuwd naar nieuws..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:15

En hoe gaat het onderhand?
We wachten allemaal in spanning...........
Ik hoop maar dat geen nieuws goed nieuws is.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:22

Kun je hem niet op een trailer zetten, 9 van de 10 paarden mesten dan. Wij doen dat op stal ook, als ze koliek hebben en we rijden dan een klein rondje en meestal hebben we dan mest.
Sterkte in ieder geval en hoe is het nu?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:33

rondrijden hadden ze al gedaan..

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 17:39

Hoi allemaal

Gister ben ik niet online kunnen komen, maar idd geen nieuws was deze keer wel goed nieuws.
Hij heeft gister namiddag voor het eerst gemest, het leek net koeienstr*nt. Donkergroen van kleur met veel vettige troep van die olie. Ik was zo blij en hij hinnikte toen ik aankwam.
Had onmiddellijk de DA opgebeld om het goede nieuws te melden. Hij zei dat dit een goed teken was en de reden dat dit wel erg lang duurde kwam omdat hij met een serieuse verstopping zat.
Ik mocht hem ook in de weide zetten zodat hij wat kon eten, maar dit deed hij niet, hij liep mij achterna gelijk een hondje.
Heb hem terug op stal gezet en regelmatig spoot er weer wat mest uit.
Hij drinkt nu wel erg veel maar heeft geen trek in eten.

Vandaag weer hetzelfde verhaal..
Hij heeft nu heel erg diaree, maar dit was heel normaal zei DA, hij zou er nog een paar dagen last van kunnen hebben, maar hij wil nog steeds niet eten, alleen drinken.
We hebben hem een beetje natgemaakte zemelen gegeven, neemt hij een paar hapjes van met lange tanden en hoeft het dan niet meer.
Hij is ook nog aant pompen aan zijn buik en flanken, is nu helemaal ingevallen en heeft een felle hangbuik gekregen. Zijn ademhaling is ook nog veel te snel.
Hij zal zeker nog een paar dagen voor nodig hebben om er weer een beetje bovenop te geraken, maar het gaat gelukkig wel de goede kant op !
Ik ga proberen om een foto van hem te maken zodat jullie kunnen zien hoe hij er nu uit ziet.
Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie steun en medeleven, wij hebben hier afgelopen week serieus met de schrik gezeten Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:22

Dat is idd goed nieuws OK dan!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:25

Heel goed nieuws.
Wat zegt de veearts ervan dat hij nog niet wil eten.
Weet niet of dat ernstig is of niet.
Wil hij ook geen paar hapjes gras?

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:28

Dat is mooi! Lachen
Mijn verzorgshetlander, we dachten ook hevige koliek, maar aangezien ze vorig jaar al spoedoperatie had gehad, met 50% kans, was het dit jaar niet meer mogelijk.
Ze heeft spuitje gekregen, en autoptie laten doen.
Toen bleek haar twaalfvingerigedarm helemaal opgezwollen te zijn...
Dus er viel ook niets meer te redden, mijn arme beestje van 3 jaar...

Ik hoop dat het helemaal goed met de jouwe komt! Pling

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:10

Waarschijnlijk heeft je DA m poeder No3 gegeven. das soort laxeer middel en schijten ze nog wel wat dagen dun van.

Probeer m rustig aan weer wat aan het eten te krijgen Ja desnoods wat zemelen ofzo. Das lekker licht verteerbaar, en vinden ze vaak wel lekker!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:04

Heb weer slecht nieuws te melden.Het gaat niet goed met hem Huilen
Gisteravond is DA hier geweest en nu heeft hij een darminfectie opgelopen ten gevolge van die verstopping.
Ook had hij 39° koorts en wilt niet meer eten, alleen drinken.
Hij had een pijnstiller gekregen en een spuit zodat hij zich beter zou gaan voelen, maar hij gaat steeds meer achteruit... Verdrietig
Nu moet hij medicatie krijgen om die darminfectie te genezen.
DA komt vanavond terug rond half 7.
Ik hoop dat we hem kunnen genezen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:10

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:14

veel sterkte ermee en het ging net zo goed

mijn pony had zolang ik haar al ken (14jaar) nog nooit koliek gehad tot een paar maanden geleden. en daarna nog 1 x terug gekomen en is ze toen aan overleden in een nacht tijd(kon er niks aan doen was er niet bij en ze liet niks zien)

heeeel veel sterkte ermee

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:19

hij ziet er echt niet happy uit zeg..

sterkte ermee, en hopen dat het goedkomt.