wie heeft er info over anti-histamine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

wie heeft er info over anti-histamine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 00:29

Mijn paard heeft sinds een paar weken last van een allergische reaktie.
Hij heeft (had) overal op zijn lijf bulten zitten.
Afgelopen vrijdag ben ik bij de DA geweest en heeft mijn paard een anti-histamine injectie gekregen.
Nou, dat spul werkt als de brandweer want alle bulten waren binnen 24 uur verdwenen.
Weet iemand hoelang die anti-histamine werkt? Uren,dagen?
En hoe schadelijk is dat spul?
Is het iets wat je alleen in noodgevallen geeft (zoals Prednison een echt paardenmiddel is) of is het relatief onschadelijk?
Volgende week stel ik deze vragen sowieso aan mijn DA, maar misschien kan iemand me dit weekend al op de hoogte brengen. Scheelt weer wachten. Knipoog
Natuurlijk gaan we proberen om de oorzaak te achterhalen maar de DA gaf ons weinig kans.
Heeft iemand nog tips?

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 21:49

Ik geloof dat ze relatief onschuldig zijn, niet zo lang werken (uren), maar wel snel werken.
Mensen met astma-aanvallen gebruiken het ook vaak. Dus het lijkt me vrij onschuldig. Het is iig beter dan prednison etc

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 23:40

Prednison is niet een anti-histaminicum, maar een corticosteroid.
Histamine is een ontstekingmediator die vrijkomt bij allergische reacties. Als reactie hierop worden raken kleine bloedvaatjes "lek" waardoor warmte en zwelling ontstaat. Ook trekken spieren in de luchtwegen, maagdarmkanaal en sommige grotere bloedvaten samen. Hierdoor wordt de doorgang vernauwd.
Deze reacties kunnen voor grote problemen zorgen, zeker wanneer ze massaal en allemaal tegelijk optreden.
Anti-histaminica grijpen in op de receptoren voor histamine. Dit kan dan niet meer aangrijpen waardoor de reacties niet meer volgen.
De werkingsduur verschilt per middel maar is op z'n hoogst een aantal uren (tot 12 uur).
De werking is behoorlijk veilig, omdat ze zo kort werken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ELNTIE, IASCrawler, M1994, Siebel en 89 bezoekers