Tetanus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Tetanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 01:42

Ooit een paard gezien met tetanus??? Ikke dus vorige week bleek wel.
Leek net of het beest ataxi gehad had eigenlijk. Liep slecht hoofd laten hangen helemaal mager, rillingen gehad en super aan de schijt. Was een shetje dus zal dr wel anders uitzien dan een groot paard.

Ik vraag me af hoe de andere paarden eruit zagen enzo? Zijn dr gevallen die goed komen??? Lijkt me niet maar toch.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 04:14

bij de boeren hier in de buurt word tetanus ook wel klem genoemd
alle spieren in het lichaam "verkrampen en je komt dus een soort van klem (op slot) te staan

kan wel genezen als het niet te ver is , al zit klem in een heel vergevorderd stadium denk ik dat het genezen nog wel eens tegen zou kunnen vallen , maar al ben je er vroeg bij , heb je wel kans

maar het benadrukt wel hoe belangrijk enten is

groetjes sonja

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 13:45

Ja indd die DA noemde het klem zei een vriendin van me. Ik denk dat het shetje het al dagen had voordat de DA kwam.
En indd zo zie je dat enten nut heeft! Ze hadden dat beestje gekocht en dachten dat ie geent was.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:48

Als je een dier koopt, en je krijgt er geen entingsboekje bij, zou ik alle entingen herhalen. Hetzelfde met wormenkuren, nooit ervan uitgaan dat het paard ontwormd is voordat je hem kreeg. En helemaal niet als ze bij een handelaar vandaan komen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 13:52

Foto van een paard met Tetanus:

Afbeelding

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 13:57

Ja nou ik heb dat ook gezegd dat ik dat altijd doe. Meteen enten enzo. Maar ze schijnen daar vaker iets te kopen en dat was altijd geent........nou ik betwijfel het ten zeerste.

Maar zo'n beest lijdt toch eeeeenorme pijn?????

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 16:38

bij tetanus, ook wel kaakklem genoemd, gaan vooral de kaakspieren en nekspieren op slot zitten. het paard kan hierdoor niet meer eten en na verloop van tijd ook niet meer ademen en overlijd.
als je er snel bij bent is er nog wat aan te doen