Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_eenmalig_
Berichten: 103
Geregistreerd: 10-07-08

Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:34

Als eerste : mods bedankt!

Twee dagen geleden kreeg ik een telefoontje. Of ik belangstelling had voor een paard. Verder kreeg ik geen informatie, dus ik wachtte netjes af.
Eenmaal aangekomen en dat de klep naar beneden ging sprongen de tranen bij me in de ogen.
Daar "stond" een enter hengst wat meer bot was dan paard.
Een stank wat er uit de trailer kwam daar werd je misselijk van.
Hij was werkelijk meer dood dan levend. Ik liep naar voren, en wat ik daar te zien kreeg was helemaal een horrorfilm. Zijn hoofd was zo verschrikkelijk opgezwollen, kwijl liep uit zijn mond. Ik ben voorzichtig gaan voelen in zijn mond, en haalde er rottend gras en hooi uit.
Ben meerdere keren kokhalsend terug gelopen van de stank, en geloof me ik ben echt wel wat gewend.
Ik heb het paard voor slachtprijs overgenomen, daar hij daar anders heen was gegaan.
Voor de duidelijkheid, ik laat hem niet onnodig lijden, maar laat hem ook niet aan zijn lot over.
Zijn ogen spraken boekdelen, en daar zat nog vechtlust in.
Hij kon echter niet lopen daar er zulke verwondingen aan zijn benen zaten die tegen rotten aan zaten.

Diezelfde avond is de DA er nog bij geweest. Hoofdschuddend heeft hij het paard antbiotica, koortsremmers, pijnstilling, en een vitaminespuit toegediend.

Meer durfde we niet aan daar de conditie erg slecht was, en we eerst wilden zien of hij de nacht wel zou redden.

De volgende dag leefde hij dus nog wel. Hij hinnikte zelfs naar me dat ik de stal in kwam. Lijkt allemaal hartstikke mooi.....
Echter nu het volgende:

Zijn kaak is zo gezwollen, onderlip zit geen leven in, hij krijgt de mond niet open, voedsel gaat dus in de mond, maar blijft in de verwondingen zitten waardoor het weer gaat rotten.

Hij kan wel drinken. Heb dus zeer dunne slobber geprobeerd, veulenmelk, geweekte veulenbrokjes, maar hij krijgt nagenoeg niets binnen.

Aan de linkerkant van zijn kaak zit een hele bult, uitsteeksel. Zijn huid staat zo strak van de spanning dat ik elke 15 minuten zijn hoofd schoon moet maken met natte doek daar hij anders door het schuren nog meer verwondingen krijgt.

Zijn benen worden elke dag met peniciline zalf behandeld, en de antibiotica moet nu verder zijn werk doen.

Verder zit het paard vol met bloedwormen, en we weten echter helaas nog niet in hoeverre deze al schade hebben aangebracht. Een volle spuit in de bloedbanen tegen de bloedwormen zal hij niet aankunnen, dus hebben we hem nu een halve dosis gegeven.
Tansport naar kliniek gaat niet daar is hij te zwak voor.

Morgen komen ze met mobiel rontgenapparatuur hier om foto's te maken van het hoofd.

Maar ik heb echt adviezen en tips en motivaties nodig hoe ik in vredesnaam voedsel bij hem naar binnen kan krijgen!!!!

Zolang hij nog zelf zo'n vechtlust heeft laat ik hem niet inslapen. Maar moet wel paardwaardig blijven. En hij staat nu op die grens.

Bokkers help!!

Afbeelding`

Afbeelding



Edit: dit zijn de hoofdfoto's van zijn mond.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vie op 12-07-08 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Nieuwe foto's toegevoegd.

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:38

...wat een verhaal..... Huilen Huilen Huilen

Heb je aan de DA gevraagd of hij niet met een slang vloeibare slobber oid naar binnen kan krijgen?

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Tessenderlo, Belgiƫ

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:38

Voor wat betreft de bloedwormen zou je haarlemmerolie kunnen geven. Is op plantaardige basis...... En eten...... tjah, voorlopig misschien aan een infuus? Of via slang??

Wel even mijn complimenten voor je inzet trouwens!

tinkerkatie
Berichten: 216
Geregistreerd: 11-10-05
Woonplaats: In de wieringermeer

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:39

Is het mogelijk om hem via een sonde te voeden? De dierenarts kan je hier vast wel bij helpen neem ik aan.
Heel veel sterkte de komende tijd!

oensan
Berichten: 698
Geregistreerd: 07-06-06

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:40

Het eerste wat in mij opkomt is inderdaad via een sonde of iets dergelijks. Petje af voor je inzet, hoop voor jou en het paard dat er snel verbetering optreedt, succes en sterkte.

tallechie

Berichten: 2177
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Nieuw Roden

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:40

Zou je hem niet via een sonde voeding kunnen geven.

Van de week heb ik gelezen dat ze dat bij een veulen ook deden.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:41

Ja inderdaad, dat doen ze toch meestal met paarden die ondervoed zijn of koliek hebben. Via de neus een sonde inbrengen
Ik vind het super dat je dit paardje een kans geeft OK dan!
Bravo. Heb je foto's? Mag per PB als je wilt

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:41

Poeh, je hebt je wle wat op de hals gehaald. Ik begrijp alleen niet waarom je hiet een SA voor nodig hebt, maar goed...
Houd ons op de hoogte. Lachen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110807
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:41

Allereerst geweldig dat je hem nog een kans geeft!

Ik ben benieuwd wat de rontgenfoto's uit zullen wijzen.
Ik zou echter wel duidelijk voor ogen houden dat dit paard -ondanks zijn vechtlust- duidelijk aan het lijden is.
Een paard dat niet kan eten heeft niet veel kracht Scheve mond

Misschien sondevoeding?

Ik hoop van harte dat hij toch op de een of andere manier wat naar binnen gaat krijgen dat ook daadwerkelijk in zijn maag zal belanden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 10-07-08 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:43

Jeetje........Dat gaat je een hoop tijd en geld kosten!
Maar heb respect voor je!

Idd de dierenarts vragen of je het met een sonde kunt proberen!
Iets anders zou ik zo niet weten....

Anoniem

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:43

Jeetje...ik zou je dolgraag helpen! Is een sonde idd iets? Zn voer echt helemaal weken... Ik weet niet waar je woont en of je mn hulp kunt gebruiken, ik wil best eens langskomen en samen puzzelen! (Kan morgenochtend al! ).
Laatst bijgewerkt door Jessica op 10-07-08 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Masada
Berichten: 3112
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:44

Ik begrijp eigenlijk niet dat het paard in deze toestand niet op een kliniek staat aan een infuus.
Of heb ik iets gemist?

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:45

Jeetje, klinkt echt vreselijk! Hoe komt het zo ver met dit paard? weet je meer van zijn achtergrond?
Ik heb geen tops voor je, maar wil graag op de hoogte blijven van dit verhaal... Lachen

Loody
Berichten: 2622
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: @home

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:46

via een slang/sonde die een dierenarts kan aanbrengen om voedsel bij hem binnen te krijgen....

super trouwens dat je dit paardje een kans wilt geven..
Waarom trouwens via shaduwaccount?

hoogendroog
Berichten: 3286
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:46

Jeetje wat een verhaal. Als ik dit zo lees, heeft dit paard een gebroken kaak, met nagenoeg een open breuk. Weet je iets over zijn achtergrond? Petje af, dat je dit doet, ik hoop dat dit dier nog een kans heeft....maar ik hou mijn hart vast!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:46

wat een verhaal!

bestaat er niet iets als een sonde voor paarden? totdat hij wat meer kracht heeft om evt verdere behandeling te ondergaan en dan daarna `normaal` te kunnen eten?

motivatie: ik denk dat je die stiekem wel hebt, anders had je hem naar de slacht laten gaan. ik denk dat als het goed gaat komen met dit paard je enorm trots kan zijn, en het paard je enorm dankbaar zal zijn! wat zich zal uiten in een goede band met goed vertrouwen!

Anoniem

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:48

Verdrietig

Ik zat ook aan sondevoeding te denken. Daarmee maakt hij denk ik de beste kans.

Super dat je hem een kans geeft!

Marijke

Berichten: 516
Geregistreerd: 16-02-01
Woonplaats: Bommelerwaard (Gld)

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:48

Poooeeee wat een verhaal.

Afgezien dat ik het netjes vind dat je een dergelijk paard wilt en probeert te redden (daarbij al realistisch genoeg dat je zegt dat je niet over de grens van onnodig lijden gaat) ga ik er dus ook geen oordeel over vellen of hij daar al dan niet wel of niet te ver al voor "heen" is. Een paard wat niet kan eten... maar daar heb je nu niets aan en je zult of het nu hier op bokt is of irl al wel genoeg van dat soort reacties gaan krijgen. Dus... dat terzijde!

Ik weet niet of het kan of realiseerbaar is maar heb je er al aan gedacht om via een neussonde regelrecht "voeding" in de maag te krijgen(doen ze bij veulens die het moeilijk hebben ook) moet dan uiteraard wel een soort van melk/astronautenvoer zijn wat direct in de maag kan zonder kauwen/speeksel e.d. en kan er via infuus voedingsstoffen/vocht/plasma e.d. toegediend worden? Ik weet niet of dit mogelijk is bij een paard, in principe zijn het grazers die eigenlijk constant vulling (ruwvoer) in hun systeem nodig hebben.

Misschien kun je ook proberen om met een grote injectiespuit appelmoes of iets dergelijks achter in zijn mond te krijgen waar hij dan op gaat "smakken" zeg maar.

Helaas schiet me verder niets te binnen. Ik wens je heel veel sterkte, doorzettingsvermogen en succes toe en hoop dat het gaat lukken!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:50

Sondevoeding zou idd een uitkomst kunnen bieden maar een infuus lijkt me in de geval nog nuttiger en voor het paard ook minder ingrijpend.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:51

Verbazingwekkend... dat het zo ver is gekomen met zo'n hengstje... schande voor diegene die het zover heeft laten komen.

Ik vind het heel knap en bewonderingswaardig wat je doet. Ik zou het niet kunnen. Als ik de keuze had, had ik dit paardje een spuit gegeven. Vechtlust in z'n ogen of niet. Tenzij de DA me kon verzekeren dat hij er bovenop zou komen zonder er iets aan over te houden. Maar dit klinkt echt heel erg allemaal.

Dus ik kan je weinig tips geven zodat hij weer kan eten. Wachten tot alle behandelingen aanslaan en hij uit zichzelf kan eten en/of infuus van de DA met de broodnodige voedingsstoffen?

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:51

Ook ik denk als eerste aan sondevoeding welke via de neus gaat.
Maar wat een verschrikkelijk verhaal zeg, moedig dat je dit paardje nog een kans geeft Ach gut

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:53

ja... je zou het eten inderdaad naar binnen kunnen "gieten"... dan moeten de darmen weer harder werken om het te verteren omdat er heel weinig speeksel bij komt... en je moet er echt voor op passen dat hij zich niet verslikt... de kans op een longontsteking is dan erg groot... omdat hij zelf kan drinken is een vocht infuus niet nodig maar zou hij een soort voeding via een infuus kunnen krijgen... ik heb echt met hem te doen... en met jou, want wat haal je je weer op je hals. (dit bedoel ik niet als kritiek maar als compliment!)... als je ergens hulp mee kan gebruiken hoor ik het, ik heb vakantie dus tijd over. dit zal ook wel weer een groot kosten plaatjes geven, daar kan ik je helaas niet mee helpen, maar als je hulp in een andere vorm kan gebruiken dan heb je mijn nummer vast nog wel staan)

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:55

Jemig wat een verhaal! Echt knap van je dat je hem nog een kans gunt! Hoop voor je dat het lukt! Ach gut

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:56

Super dat je probeerd om dit paardje te redden!
Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken, zo'n jong beestje verdient een kans. En als je eenmaal weet wat er met zijn kaak is en het wordt behandeld heb je grote kans dat hij best vlug op kan knappen als ie weer kan eten. De andere dingen zijn wel te behandelen maar duren een poosje voordat het weg is (spreek uit ervaring)

Via een sonde door de neus kun je (DA) voeding toe dienen. Ze hebben een van mijn paarden op die manier ook al eens een paar weken in leven kunnen houden.
Eventueel een infuus met vocht en aanvullende dingen laten aanleggen door de DA
.
En misschien toch blijven proberen met hele dunne slobber hem zelf te laten eten. Als ie kan drinken dan zou hij dat toch ook naar binnen moeten krijgen.

Heel veel succes met dit paardje, zal voor je duimen dat het goed komt!!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70690
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Serieuze nood-hulpkreet voor redden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:01

Geweldig dat je dit doet! Ik zat ook te denken aan sonde. Laat je weten hoe het verder gaat met het paardje??