help rotstraal!!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

help rotstraal!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 14:23

hallo allemaal...

mijn pony heeft sinds een maand ofsow rotstraal rechtsachter..
maar ik heb er van de smid al een groene spuitbus gekrgen...
en dat spoot ik er ieder dag op..
maar het ging niet weg toen heeft iemand mij verteld dat ik er iedere dag teer op moet smeren maar het is nog steeds niet over...

wie heeftt er nog een oplossing en kan mij dus helpen???

alvast bedankt ook namens simmie!!!!

cooo

Berichten: 107
Geregistreerd: 27-10-02
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 14:41

teer wordt veel gebruikt maar sluit de hoef wel af, en het vuil wat er in zit dus ook. (schoonschrobben bij de spuitplaats maakte de hoef van binnen nooit helemaal schoon en ook nat wat je juist bij rotstraal wil voorkomen.
egyptisch zalf is echt een super goed ouderwets (én vréselijk stinkend) middel, het is alleen bijna niet meer in ned. te verkrijgen, in Belgie hebben ze het nog wel, en anders moet je hopen dat ze nog ergens een restje hebben. (als je de mogelijkheid heb door de zee te stappen is dat ook heel goed)

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 22:44

geen teer!!! enkel als de smid net is geweest, de hoef is dan schoon en de grootste troep is eruit gesneden. Je kunt beter egyptische zalf gebruiken. het droogt op en verzorgt en het werkt geloof ik ook nog reinigend. Egyptische zalf is gewoon verkrijgbaar bij een ruitersport zaak!! via bruggeman, is een onderdeel van sectolin.
en anders cavalor van dry feet!! werkt helemaal goed.
maar zorg teneerste altijd dat de stal goed droog is met veel strooisel.
succes!!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:02

Ik heb Hoofhardener. Dat is een smurfenblauw spulletjes, maar het werkt echt goed. Ik weet even niet van welke fabrikant het is, maar ik zal morgen ff kijken. Als je het op je vingers krijgt, tintelen ze drie dagen, dus echt sterk spulletje.

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:26

Ze hebben mij wel eens gezegd dat je er tandpasta op moet doen. En dat werkt echt, mijn paard had ook rotstraal er kwam zelf wit spul uit. Ik heb er tandpasta op gesmeerd en de volgende keer was het bijna weg, daarna ben ik verder gegaan met dat groene spuitbusje. Dat was dus eerst de hoef uitkrabben daarna dat groene spul er goed inspuiten en daarna teer erover heen. Goed dik. En dat werkte perfect. Die van mij heeft er geen last meer. En zoals het laatste wat ik beschrijf doen we ook op de handelstal waar ik werk en zo zijn er al heel wat paardjes van hun rotstraal afgekomen!!!!! Ik hoop dat je hier wat aan hebt!!!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 19:26

laat de hoefsmid nog een keer komen en vraag of hij nog wat weet probeer wel elke week je paard zijn hoeven schoon te maken en daarna goed af drogen. daarna moet je ze dan interen

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-03 20:46

uuum nou die zalf is bij ons wel te krijgen hoor maar ik weet niet of ie daar nog mee naar buitne kan anders word ie gek op stak... hij kan amper een dag op stal blijven staat!!!!!!!!! oliebol joh.. helphelp

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:45

Hoof and sole hardener is erg goed spul tegen rotstraal. Dat kan je erop doen, even laten opdrogen (voet omhoog houden) en dan kan je paardje gewoon weer naar buiten.
En ook met egyptische zalf moet hij wel weer naar buiten kunnen. Laat hem anders een paar uur binnen nadat je hem behandeld hebt.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:09

Die van mij had het ook. De hoefsmid heeft haar stralen uitgesneden en nu smeer ik er Hoef en Zool op. Het is nu over, binnen een week ofzo.

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 10:21

key dan bedankt in iedergeval ga het proberen *LOL*

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:28

ik heb zo een flacon met paars water? dat je omhoog moet spuiten in een maatbekertje! kent iemand dat en helpt het?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:02

irish_lady schreef:
ik heb zo een flacon met paars water? dat je omhoog moet spuiten in een maatbekertje! kent iemand dat en helpt het?


Dat is Hoef&Zool Lachen
Verkrijgbaar bij de paardendrogist en werkt erg goed, zie mijn post hierboven.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:13

mooi, ga ik dat in elk geval proberen!! super

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:49

Behalve het behandelen van de hoef is het ook belangrijk de oorzaak te achterhalen en te stoppen.
Schone stal, genoeg beweging en goede hoefverzorging.
Bij hardnekkige rotstraal hoef goed schoonmaken bij de stralen (harde waterstraal erop), dan acedermsprai erop (ontsmettend) en daaroverheen teerspray, dit om de dag herhalen. Binnen een week heb jij weer een keihard hoefje zonder stinkende stralen.
Succes ermee.
Viv

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 22:24

en waar kon ik dat paarse spul halen???
is dat duur??
ik heb geen flauw idee hoe hij eraan komt hij komt elke dag buiten stal word elke dag gemest, hoeven ook elke dag uitkrabben.. ik heb geen flauw idee........

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:43

Geen teer aub! Dat maakt het alleen maar erger omdat het de hoef afsluit.
Neem idd eqyptische zalf, en hou de stal goed schoon en zorg dat ie niet in de modder staat.

Er zijn trouwens al tig topics over dit onderwerp.