O-benen!Dringend advies gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Moonwalker_

O-benen!Dringend advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:31

Ik ben samen met een vriendin daarnet naar een quarter gaan kijken.Palomino, super lief paard, mooie bouw,aanhankelijk noem maar op..En dan kijk je naar die benen en denk je OH NEE!!!
Zijn linkervoorbeen staat netjes recht maar zijn rechtervoorbeen staat echt vanaf de knie onderaan goed naar buiten.Hij staat wel recht op zijn hoef en verder heeft hij erg echt geen last van.
De eigenaar liet foto's zien als veulen zijden, hij is ermee geboren en liet een nette draf, stap en galop zien met de oortjes naar voor.
De eigenaar zei dat hij er altijd op wandeling is meegegaan en dat hij wel western gereden is maar uiteraard zijn beperkingen heeft.Reining en zware trainingen zijn niet echt aan de orde.
De eigenaar kent duidelijk wel wat van western en paarden in het geheel en leek me erg vertrouwelijk.
Nu heb ik toch zo mijn bedenkingen hierbij...Het is een blijft een slijtagepunt bij het paard ook al is hij ermee geboren!

Hij zou enkel dienen voor wandelingen en evt. recreatief een trail en pleasure wedstrijdje.Allemaal goed, maar wat als je op wandeling een boomstam tegenkomt waar je niet onder, door of rondkan en erover moet?Kan dit?Zakt hij niet door zijn been?
En op asfalt lopen?Dit is onvermijdelijk natuurlijk, geeft dit geen extra slijtage op de hoef?En hoeft hij geen speciaal beslag?En naar de toekomst toe?Hoelang gaat hij er geen last van hebben?
En misschien ver gedacht maar kan er operatief iets aan gedaan worden?Zo ja welke risico's?

Ik weet dat er nu reacties komen als 'niet kopen, er zijn zoveel paarden op de wereld' maar daar heb ik niet veel aan natuurlijk Knipoog .
Dus graag ervaringen van mensen, wie heeft zulk een paard, welke beperkingen zijn er?

Uiteraard wordt hij gekeurd als ze hem alsnog zou kopen (helemaal verliefd op het paard natuurlijk) en zullen er ook foto's van de benen genomen worden.

Alvast dank

ilona1980

Re: O-benen!Dringend advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:34

als hij ermee geboren is ,zal er ook minder slijtage zijn op latere leeftijd. hij weet zelf goed hoe hij met zijn been om moet gaan ,ik heb zelf een paardje die naar binnen staat met de voorhoeven ,ik kan er alles mee en loopt dressuurmatig op M niveau.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:38

Alles is mogelijk, géén slijtage, wel slijtage, andere problemen door de afwijkende beenstand. Eigenlijk niet te beoordelen door een leek. Laat een paardenarts met verstand van benen ernaar kijken en evt. röntgenfoto's maken. Dan zie je hoe het er vanbinnen uitziet. Geen garantie voor de toekomst, misschien.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:39

Fijn te horen dat jouw paardje zonder problemen de M aankan.Er is dus hoop Knipoog
Hij vertoonde ook helemaal geen onregelmatigheid of pijn.Op de foto's als veulen zijnde was het zelfs nog wat erger als nu dus het is dan toch meer naar binnen gegroeid.
De eigenaar zei dat alle keuringen zonder fout mochten gebeuren, zijn DA kent het paard en kan alle nodige verklaringen erond geven.Fokker mag ook gecontacteerd worden voor advies.

@jetta: Foto's worden sowiso gemaakt, ze wil alle risico's uitsluiten!Heb haar ook aangeraden naar een ander paard te gaan kijken maar als de klik er is is die der dusja, had verder niets meer te zeggen. Clown

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:42

Oh ja vergeten bij te zetten, hij is HYPP negatief.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:22

Persoonlijk zou ik m laten staan, er zijn zat leuke quarters te koop waar de benen wel recht van zijn (maar dat wilde je niet horen).
Maar als je er verliefd op bent en de prijs redelijk is dan moet je het zelf weten (die vriendin dan), maar quarters zijn niet meer zo schaars dus waarom niet verder kijken?
Kennelijk is er dus ´iets´ wat dat paard bijzonder maakt en je vriendin hem wil kopen maar je moet wel objectief blijven en hem niet aanschaffen om zn mooie ogen. Vraag haar eens wat hem zo bijzonder maakt dat ze de risico´s wil nemen. Kan me voorstellen dat het problemen gaat geven als je ditpaard in de verzekering wilt zetten, dat je ook een goede smid moet hebben om die voet zoveel mogelijk te ontlasten. Ze gaat er dan wel geen wedstrijden mee rijden maar vergis je niet wat alleen maar ´wandelingen` met een paardje doen, het is geen oefentherapie maar hard werken op buitenrit, of gaat ze echt letterlijk alleen maar wandelen?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:54

Moeilijk! Hoe oud is het paard eigenlijk of heb ik daar overheen gelezen. Het kan een probleem worden dmv slijtage maar het hoeft niet. Tijd zal het zeggen. En dan zit je ook nog met die beperking waar je altijd rekening mee moet houden.
Als ik je vriendin was zou ik het niet doen en gewoon rustig verder kijken maar ja als die klik er eenmaal is?.........Ik ken dat gevoel!

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 17:57

@ Cissy: De prijs is zeer reël anders zouden we al niet zijn gaan kijken.Het is de bedoeling om hem vooral om buitenritten te gaan gebruiken, soms ritten van een hele dag.Verder eigelijk niets tot misschien enige malen per jaar een trail of pleasure wedstrijd (ze is niet zo'n held met paarden). Ze heeft een goed gevoel bij het paard en vertrouwt hem echt.En ze heeft zelf weinig zelfvertrouwen als het op rijden aankomt vandaar dat ik om ervaringen vraag.

@ Splash: Hij wordt 7 jaar.Ik denk persoonlijk ook dat hij last kan gaan krijgen van slijtage, zeker misschien op lange buitenritten tenslotte kom je sosiwo veel baan tegen en kan dat beslatend zijn. Ze heeft er idd 'de klik' mee en ik weet zelf ook dat als die er is ,die héél moeilijk weg te krijgen is!!Bovendien heeft ze nog leuke quarters gezien waar ze zich vertrouwd bij voelde maar helaas tog wel in een hoge prijsklassen.
Bovendien is ze gek op palomino Knipoog

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:39

sucses met maken van een beslissing.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 23:48

Ik zou zo'n paard mooi laten staan waar hij staat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:10

Citaat:
Het is de bedoeling om hem vooral om buitenritten te gaan gebruiken, soms ritten van een hele dag.Verder eigelijk niets tot misschien enige malen per jaar een trail of pleasure wedstrijd
dat is nogal niet wat, ritten van een dag....! daar moet ie echt wel goede benen voor hebben hoor! daar vallen die paar wedstrijdjes echt helemaal bij in het niet, die kun je wat dat betreft dan wel verwaarlozen... maar goed, als ik het goed begrijp heeft ze de beslissing al genomen Lachen

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 09:22

@msquincyTE: Ik zou het ook doen, het is een prachtige en lief paard maar ik heb geen vertrouwen in het been.

@ Cissy: De ritten van een dag zijn natuurlijk niet wekelijks maar toch begrijp ik je wel.Ik denk zelf ook dat ze de beslissing al heeft genomen.Zondag gaan we met de DA terug langs en zal het verdict vallen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:07

en, what's the verdict? paard gekocht of niet?

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 03:55

Ben ik ook wel benieuwd naar Lachen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 05:11

lijk verdacht veel op wat mijn merrie heeft....

een groeischijf van de knie die harder is gaan groeien dan de andere, been staat dan krom vanuit de knie....

kan je wel vertellen.....dat die van mij nu1 7 is, het lijtk of het bee krommer word en ze loopt wel zuiver maar maakt ene andere beweging met dat been....

zon paard zou ik NOOIT rijden...

en als ik wel zoeits als grasmaaier zou kopen dan moet t met 500 euro ophouden.

en ik krijg het idee dat TS liever een palomino koopt die recht op de benen is, maar die te duur zijn,dus dan deze neemt....

als ike en paard wou kopen om mee te rijden,. is mijn 1e verreistte 100 % correct op de benen!!!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 06:37

ilona1980 schreef:
als hij ermee geboren is ,zal er ook minder slijtage zijn op latere leeftijd. hij weet zelf goed hoe hij met zijn been om moet gaan ,ik heb zelf een paardje die naar binnen staat met de voorhoeven ,ik kan er alles mee en loopt dressuurmatig op M niveau.

Ehm troontredig is niet hetzelfde gebrek als het paard van de TS

Ik heb wel een merrie gekend met 2 O-benen. Van de zijkant gezien dacht je wow,die merrie kan bewegen. Maar liep ze recht op je af, dan wist je niet wat je zag... liep echt als een ruiter die met perd tussen de benen geboren is...

De dierenarts vond dit overigens niet schrikbarend. De kans op extra slijtage viel 100 % mee. Vooral omdat het evenwijdig was, en ze verder goed recht in het lijf was.

Het paard waar TS het over heeft, heeft een vergroeit been. En dus tijdens het rijden en ook in de wei, meer belasting op een kant.
Oftewel dit paard zal altijd wat scheef lopen. En dit neemt het risico met zich mee dat er slijtage ontstaat. Elk paard ondervind slijtage, maar als een paard recht is, is het lichaam hiertegen bestand. Is een dier scheef, dan ondervinden plekken die hier niet tegen bestand zijn, slijtage.

Ik zou het dus echt niet doen.
Ze is duidelijk verliefd op het paard, maar ze denkt niet met dr hoofd.

De verkopers zelf zeggen al dat er voornamelijk mee gewandeld word....

Een recreatiepaard dient net zo gezond te zijn als een springpaard. Lange ritten is net zo belastend voor spieren, pezen en botten als een wedstrijd .