Mineraalsteen doormidden, gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Mineraalsteen doormidden, gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 10:12

Mijn paard heeft sinds kort een mineraalsteen in zijn voerbak. Hij is er altijd druk mee bezig (likken, bijten enzo Vingers aflikken ). Maar nu is ie dus doormidden gegaan omdat hij een beetje dun werd in het midden.

Is het niet gevaarlijk dat er nu twee stukken van ongeveer 5x8 cm overblijven, die mijn paard (als hij wilde) wel eens in zijn mond zou kunnen doen Verward

Hebben jullie hier ook een oplossing of zoiets voor?


Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:42

Ik heb geen idee. Het lijkt me dat die steen oplost in de mond van het paard, maar of het goed is??? Ik heb mijn twijfels. Een oplossing om dat te voorkomen is om een houdertje te kopen en de steen in de stal te hangen. Dan breekt ie een stuk minder makkelijk

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 11:13

Nou ik weet niet, ik laat die van mij er wel altijd gewoon in liggen tot dat ie op is. Ook de kleine stukjes en zo deden we dat op mijn stage's ook altijd. Volgens mij kun je het er dus best wel in laten zitten

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 13:46

Bij ons op stal gebeurt er niks, terwijl Marilyn de vreetzak normaal een hele appel, grote winterpeen of wat dan ook in 1x opeet...en met die kleine stukjes, doet ze niks, behalve likken.

22 Januari verwachten we ons kleintje

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:44

In die houderdjes vallen ze ook uitéén hoor, deze morgen lag mijn steen ook gewoon in de grond in enkele stukjes gebroken. Ik laat 'm gewoon liggen tot ie op is (raap de grotere stukken op en gooi ze in de voerbak).

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 14:45

Ik denk niet dat ze die stukken zo snel opeet. De meeste paarden blijven ook aan de stukken gewoon likken en duwen. Als je denkt dat ze dat wel gaat doen dan zou je kunnen proberen de stukken nog wat kleiner te maken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 21:24

ach die van mij heeft altijd een klein stukkie in de voerbak liggen.. anders likt hij er nooit aan en zo krijg hij het nog binnen omdat hij ook schuimt en dergelijke..
maar hij eet hem nooit op ofsow hoor..

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:34

nee paarden proeven wel dat dat niet echt lekker is om op te eten, zoveel zout ineens in hun mond! Ze blijven er meestal gewoon aan likken totdat het echt helemaal op is.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:42

Fab had ook altijd de gewoonte haar liksteen te mollen en de stukken verdwenen dan achter in de stal onder de mest.........ik vond ze dan met uitmesten terug.
Ik gebruik nu Rocksalt van de paardendrogist, en dat is los zout, dan kan je zelf doseren en ben je niet iedereen je liksteen kwijt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 22:45

Mijn paard heeft op een gegeven moment ook losse stukjes in haar voerbak liggen. Het is grappig om te zien hoe ze ze soms helemaal in haar mond neemt om erop te sabbelen...maar ze zal ze nooit doorbijten en dan helemaal naar binnen werken.

En stel dat ze het zouden doen? Zorg voor voldoende water, want je paard zal daarna wel dorst krijgen...Haha!

Kwaad kan het in ieder geval niet...

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, MaartJ, Odysseus en 37 bezoekers